uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.
uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.
Håkan A skrev:uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.
Har testat att plantera klibbal en gång, och att viltet skyr klibbal är fel, åtminstone när det gäller planterad klibbal. Samtliga plantor betades och idag finns det 4-5 stycken kvar av de jag planterade. Sen är det säkert så att planterar man ett antal tusen plantor kommer fler att överleva, jag vill minnas att jag satte 300 i det område där det finns 4-5 stycken kvar och lika många i ett annat område där det inte finns ett enda spår av al idag.
Så min rekommendation blir stor areal, många plantor och viltbehandling!
Oavsett vilket val du gör så önskar jag dig lycka till!
alias skrev:Jag har för mig att Södra i Långasjö gjorde ett utskick för några år sedan (kan ha varit ett SBO-nytt) där man förespråkade (balsam-?)poppel på gamla mossodlingar och att man hade något referensobjekt utanför Väckelsång som hade gått väldigt bra.
Reserverar mig för att minnet kan svika vad det gäller trädslagsvalet.
@Tåndemåla:
Är jag helt ute och cyklar, eller kan poppel funka på gamla mossodlingar?
MVH
Alias