Föryngring

Plantera al

42 inlägg 7939 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera al

uffejohan  
#674724 Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera al

Sörlänningen  
#674730 Vi har försökt att plantera al en gång, på väldigt blöt mark var det den gången. Det fungerade inte alls, men möjligen berodde det på dåligt plantmaterial.

Jag är dock intresserad av att testa igen på mindre ytor, så jag kommer följa svaren här. Liksom du har jag ju hört att de inte skall vara så begärliga för viltet. Men jag har också hört att de inte växer bra i ren torv (alltså om det är för djup torv) eller om vattnet är helt stillastående.

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674733
uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.


Uffe det är bara ett problem.🙄klibbalen klara sig inte i organiskt material. Den kräver mineraljord eller annan näring från rinnande vatten.
Du kommer svälta ihjäl alen om du planterar den på en organisk jord.
Ibland kan man hitta några stackars alar några meter ut i en mosse men då är mossen källpåverkad och räknas då som ett rikkärr.

Så har du inga andra platser att plantera så är mitt tips att avbeställa.
Mvh
Glädjedödaren Tåndemåla!

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

halvproffs  
#674735 Jag har ju en del klibbal naturligt självetablerat.
Dessa marker ser ut att vara svartmylla.
Där jag högg många kubik för några år sedan där står vattnet helt stilla. Finns inga diken för det är absolut lägsta punkten i området, dock växer klibbalen bra.

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674751 Det finns mineraljord inom 30 cm som är definition av en torvmark. Du får nog kolla om det finns lerpartiklarna i den svarta jorden.
Vatten klarar den även om marken är översvämmad större delen av året

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674764 Då gräver jag ett jordprov och lägger ut en bild här så kanske @tåndemåla kan ge en enkel analys med ledning av bilden

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674765 .....eller ännu hellre ett besök om du ändå har vägarna förbi Malmbäck....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674769 Har ju varit uppe i trakten runt malmbäck halva sommaren. Men självklart kommer jag upp någon dag för en kompis.
Med lite tur har jag ett uppdrag i närheten nu när jag gör revisioner

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674771 Jamen, varför hör du inte av dej när du är i trakterna så kunde jag ju bjuda på skogslunch😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera al

Håkan A  
#674780
uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.


Har testat att plantera klibbal en gång, och att viltet skyr klibbal är fel, åtminstone när det gäller planterad klibbal. Samtliga plantor betades och idag finns det 4-5 stycken kvar av de jag planterade. Sen är det säkert så att planterar man ett antal tusen plantor kommer fler att överleva, jag vill minnas att jag satte 300 i det område där det finns 4-5 stycken kvar och lika många i ett annat område där det inte finns ett enda spår av al idag.
Så min rekommendation blir stor areal, många plantor och viltbehandling!
Oavsett vilket val du gör så önskar jag dig lycka till!

Avatar Fallback

Re: Plantera al

alias  
#674784 Jag har för mig att Södra i Långasjö gjorde ett utskick för några år sedan (kan ha varit ett SBO-nytt) där man förespråkade (balsam-?)poppel på gamla mossodlingar och att man hade något referensobjekt utanför Väckelsång som hade gått väldigt bra.

Reserverar mig för att minnet kan svika vad det gäller trädslagsvalet.

@Tåndemåla:
Är jag helt ute och cyklar, eller kan poppel funka på gamla mossodlingar?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: jag Planterade 600 klibbal. De var ca en meter långa och

Hanatorp  
#674793 Jag satte 600 st på ett blött område. Plantorna var minst en meter och växte snabbt. Ingen betning, men lite fejning. De är ca 14 - 15 meter nu sedan Gudrun.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674811
Håkan A skrev:
uffejohan skrev:Jag har en gammal mossodling där jag försökt plantera gran men med uselt resultat. Plantorna gulnar och dör. Drog upp några plantor i våras och kunde konstatera att hela rotsystemet var borta, förmodligen ruttnat. I min ungdom ( 50 år sedan ) var jag med och körde hö från odlingen med rejäla skördar, dock bara de gånger man kunde ta sig ut på mossen. Jag rensade de gamla dikena för ett par år sedan och det är ren torv under det relativt tunna jordlagret. Trots rensningen står det vatten på delar av området utom under sommaren. Björken som kommer självföryngrat betas kraftigt så det blir mest buskar av det hela. Nu har jag beställt klibbal-plantor som ett sista försök att beskoga området som är ca 1.5 ha. Vad finns det för samlad erfarenhet på Skogsforum om att plantera al? Jag har förstått att al är inte särskilt populärt hos klövviltet så att hägna in bedöms inte som nödvändigt.


Har testat att plantera klibbal en gång, och att viltet skyr klibbal är fel, åtminstone när det gäller planterad klibbal. Samtliga plantor betades och idag finns det 4-5 stycken kvar av de jag planterade. Sen är det säkert så att planterar man ett antal tusen plantor kommer fler att överleva, jag vill minnas att jag satte 300 i det område där det finns 4-5 stycken kvar och lika många i ett annat område där det inte finns ett enda spår av al idag.
Så min rekommendation blir stor areal, många plantor och viltbehandling!
Oavsett vilket val du gör så önskar jag dig lycka till!

Tack för hejaropet, kan vara gott att höra ibland.
Hade tänkt sätta med 2-meters förband, kanske ännu tätare. Efter dina erfarenheter ska jag ta mig en funderare på att hägna in. I så fall är det ju lätt att trycka ner stolparna. En gubbe i grävmaskinen och en som håller i stolpen. Skulle vilja testa ett plastnät (HDPP) som lär ha goda omdömen, lätt att sätta upp och hyfsat pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674847
alias skrev:Jag har för mig att Södra i Långasjö gjorde ett utskick för några år sedan (kan ha varit ett SBO-nytt) där man förespråkade (balsam-?)poppel på gamla mossodlingar och att man hade något referensobjekt utanför Väckelsång som hade gått väldigt bra.

Reserverar mig för att minnet kan svika vad det gäller trädslagsvalet.

@Tåndemåla:
Är jag helt ute och cyklar, eller kan poppel funka på gamla mossodlingar?

MVH
Alias



Nej du är rätt ute men har samma problem som med alen den kräver mineraljord inom några decimeter. Sedan är 300 m över havet ett problem som det är i malmbäck.
På fastigheten jag var på så finns ett bestånd med poppel.
Ett gudrunhygge där de nu förstagallrat. Så det finns möjligheter på rätt mark även på höga höjder.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674848 Skogssällskapet har satt lite al i ett hörne av en granföryngring häromkring. Var mer av en demogård tidigare, de vill väl pröva lite olika saker. Såg ut som ett ställe där gran och björk kommer upp av sig självt. Kan ta mig förbi med kamera någon dag.,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).