Traktorer och processorer

Köp begagnad traktor

18 inlägg 5168 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#674692 Hej
Har en liten fråga om det är någon här som är bra påläst när det gäller köpa begagnade maskiner. Har köpt en begagnad traktor som är 12år gammal och gått ca 6200timmar (Valtra), efter en dryg månad har den slutat att dra på växellådan, troligen någon givare eller dyligt som är problemet. Min fråga är om det nu skulle visa sig att växellådan har rasat har man någon rätt att kräva ersättning från säjaren? Säljaren är ett företag som säljer traktorer men inte Valtra, jag är enskid företagare. Fråga 2 är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel, det är en Valtra T151e Advaced som slutar att dra på växeln om jag kommer över ca 1200rpm så slutar den att dra, om jag kör på 1000rpm drar den bra. Startar om traktorn och den drar igen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Avslutat-02  
#674697 Börja med att ta kontakt med säljaren och hör om t, ex maskin försäkring eller garanti finns.
Annars så är det ett dolt fel och det ska säljaren stå för.

Boka tid hos verkmästaren, låt inte säljaren styra över detta, kolla om eftermarknadschef finns, det är hans bord isåfall.

Reklamera traktorn, till säljaren och låt mekaniker fixa den..
Kolla på den ska de göra iallafall..

Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Avslutat-02  
#674698 Det låter som den tappar trycket i lådan.
Troligen för lite olja eller att något har hänt..
Annars gäller ovanstående...

Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#674709 oljemängden är rätt, kunde fylla ca 4 liter till max

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Avslutat-02  
#674711 Vad står det i kontraktet?
Angående reklamation?

Användarvisningsbild

Re: Köp begagnad traktor

Fredi  
#674753 Kommer de inte någon felkod i displayen eller en "bokbild" som visat att det någo fel? Är det givarfel bör den ge felkod.

Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#674934 Skall kolla kontraktet, Felkoden som kommer är 006031-02-003står för"Ev. slirning i körtransmissionens lamellkopplingar. Kraftöverföringen är kopplad i skyddsläge, traktorn kan inte köras innan felet är åtgärdat. Kontrollera säkring F22."
Har bytt F22

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp begagnad traktor

Bert1  
#674949 Jag hade ringt den jag köpt av direkt

Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#674956 Har pratat med säljaren och han är inte omöjlig, vill bara vara förberedd om det blir stora kostnader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp begagnad traktor

HannuRöj  
#675024 😀Finns likadan säkerhetssystem som gräsklipparna i några Valtra modeller.
Att den kopplar inte växeln på, om chafören sitter inte i sätet.
Eller en liten barn leker i hytten.😬

Går att koppla ledningarna ihop inom fjädringdelen, strömbytare kan vara felaktig.

Användarvisningsbild

Re: Köp begagnad traktor

Bert1  
#675035
HannuRöj skrev:😀Finns likadan säkerhetssystem som gräsklipparna i några Valtra modeller.
Att den kopplar inte växeln på, om chafören sitter inte i sätet.
Eller en liten barn leker i hytten.😬

Går att koppla ledningarna ihop inom fjädringdelen, strömbytare kan vara felaktig.

Brukar inte bli detta fenomen på en Valtra om stolgivaren är sönder

Användarvisningsbild

Re: Köp begagnad traktor

HannuRöj  
#675041 Ok.
😉 Provkörde en gång en ny Valtra och den stannade mitt i vägkorsning pga detta.

Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#675135 Det är inte stolsgivaren och inte sensorerna som känner av hastigheten på växellådan.☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

Prickskytt  
#675163 Lantmännen kommer ut i morgon med dator och kollar om dom kan läsa av vad som är på tok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp begagnad traktor

valtra mega  
#675190 Hade samma symptom men kom när traktorn gungade marksensorn hade tagit i så den hade fallit bort så varje gång den avrivna eltråden tog i traktorkroppen slutade den att driva

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).