SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

94 inlägg 103998 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Arvid0  
#673701
JörgenO skrev:
Missar säker skämtet här men tror det är fler faktorer än antalet hästkrafter som spelar in när det gäller dragvikten :-)


Självklart är det så men tar man in andra parametrar så missar man möjligheten att kasta skit.

En land-rover jag hade fick dra 3500kg, hade ca 180hk

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

jannee  
#673732 Fredrik, du som kört Toyotan, hur tycker du CVT lådan fungerar.
Jag är visserligen van vi diesel med högt vrid vilket gör att när man kör på E växlar den upp vid ganska lågt (ca 1500) varv, medan däremot den Toyotan jag körde (några år gammal) varvade, i mitt tycke, väldigt högt innan den växlade.
Dessutom hördes både motor och vägljud men även vind väldigt väl, då jämfört med en premiumbil.
Jag menar vad får man egentligen för 500 000 kr, kanske ide att hysta in ett par hundra till och verkligen få en premium - ELLER?
Intressant är också hur mycket soppa den VERKLIGEN tar när batteriet är urladdat.
Som kortpendlarbil eller pendla runt på skogsbilvägarna tvivlar jag inte alls på förträffligheten för då bryr man sig inte om den inte är direkt ljudlös.
Motorvärmare/kupévärmare är det tillbehör eller original - borde kunna gå på el eller bensin eller både ock ?

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#673741
stegmaster skrev:Har den tilgång til 306hk, even utan sladd ladding(altså relativt tomt batteri), eller er det som med åtminstone några andra laddbara hybrider, att dom går skit på bara den klena bensinmotoren när denna drar hela kalaset och batterien er nästan slut, typ Outlander?
Annars en snygg bil tycker jag denna nya RAV, ser mycket bättre ut enn min 2016 hybrid (inte sladd), dock er dragvikten 1560kg vil jag minnas på min Rav4 hybrid, och den har alla sina 200hk inntakt hela tiden.
Känner igen mycket at utrustningen even på min 2016 modell, då denna ochså er toppmodellen, med 360 grader kamera, el, styrda skinnsitsar, adaptiv farthållare, JBL ljudsystem............................
Tycker min er jättetrevlig att köra, men snygg er den inte.
Det enda jag inte gillar på denna nya modellen er infoskärmen, den er ju stor och fin, mer ser ju ut som nåt man köpt på biltema och skruvat fast själv. Ser bättre ut när det sitter montert intregrert, tycker jag.
3 Motorar er det ju på min med. Bensinare på 155hk, el.motor fram 143hk, bak 68hk, dock "bara" 200hk på en gång.
Men tycker den går rett bra, 0-100km/t på 8,3 sek er ju inte helt fel det heller, på denna typ av bil. (Vikten er 1690kg, så den er ju lite lättare ochså enn denna nya laddbara.)
Sen er bränsleforbrukningen ca det dubbla av va du fått til med denna nya modellen. (Ligger mellan 0,5- 0,65l/mil, beroandet av hur och var man kör).
Kör man fortfarandet med denna 2,5l bensinare i nya modellen, eller nåt annat?
Nu vet jag inte hur det er i Sverige, men här i Norge har dessa Rav4 rett högt andrahåndsvärdet och en mycket bra ÅF täckning över hela landet.
5 års garanti er ju ochså bra.


Hej,

Jag kommer kolla upp detta med Toyota men svarar med det jag tror jag har koll på.

RAV4 Plug-In är en RAV4 Hybrid med laddning och större batteri.
Därför tror jag att du kan dra likhetstecken mellan din och den nya när det gäller effekten, oavsett hur laddningen skötts.

Att bensinförbrukningen är lägre tror jag har att göra med en kombination av det större batteriet (de första 7,5 milen på el) och kanske förbättrad drivlina och programmering. Jag tror också att RAV4 Plug-In regenererar max 9kW vid inbromsning, vet inte hur det ser ut på Hybriden här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#673747
jannee skrev:Fredrik, du som kört Toyotan, hur tycker du CVT lådan fungerar.
Jag är visserligen van vi diesel med högt vrid vilket gör att när man kör på E växlar den upp vid ganska lågt (ca 1500) varv, medan däremot den Toyotan jag körde (några år gammal) varvade, i mitt tycke, väldigt högt innan den växlade.
Dessutom hördes både motor och vägljud men även vind väldigt väl, då jämfört med en premiumbil.
Jag menar vad får man egentligen för 500 000 kr, kanske ide att hysta in ett par hundra till och verkligen få en premium - ELLER?
Intressant är också hur mycket soppa den VERKLIGEN tar när batteriet är urladdat.
Som kortpendlarbil eller pendla runt på skogsbilvägarna tvivlar jag inte alls på förträffligheten för då bryr man sig inte om den inte är direkt ljudlös.
Motorvärmare/kupévärmare är det tillbehör eller original - borde kunna gå på el eller bensin eller både ock ?


CVT-lådan är kanon, har du inte sett videon? 😉

Den RAV4 jag testade varvade inte alls högt vid normal körning och det fina med denna låda är att den är steglös (CVT). Finns inte tillstymmelse till växellägen.

Trycker man gasen i botten så varvar den rejält men vilken bil gör inte det? Annars tycker jag som sagt att den fungerar riktigt bra. Det man kan märka i hybridläge är att den stänger av och på bensinmotorn relativt ofta. Detta märker främst genom indikatorlamporna på instrumentpanelen och kanske hör man det första gången den startar (när den är kall).

RAV4 Plug-In är inte den optimala bilen för autobahn, den är nog inte ens framtagen för att primärt köras så. Men upp till 120 km/h har den lågt vindbrus och det enda jag kunde anmärka på var ett grusljus bak i bilen när man körde främst på nysladdade grusvägar. Detta i kombination med att jag fick träsmak tidigare i stolarna jämfört med min ordinarie bil (det är ju subjektivt och också kanske en vanesak).

Jag sträckkörde bilen Stockholm - Säffle när jag hämtade bilen. Ca 40 mil utan att ladda. Den gick över till hybridläge vid Enköping (ca 7,5 mil på el) så den gick 32,5 mil i hybridläge denna resa och 40 mil totalt. När jag kom hem tankade jag den åter full med bensin igen och fick (ca) 15,5 liter. Jag har då avrundat att den gick på 0,4 l/mil.

80% av tiden (ca) körde jag med farthållare och höll hastighetsgränserna. Körläget var ECO (det finns också Normal och Sport). Jag hade inte bråttom hem och gjorde få om ingen omkörning. Det var bara jag i bilen och ingen last att tala på.

Anledningen till den i mitt tycke låga förbrukningen ligger i att den är en riktig hybrid i hybridläge. Den använder bensinmotorn minimalt och bara när det behövs. Minsta nedförsbacke och inbromsning så stänger den av bensinmotorn och laddar batteriet genom bromsgenerator i stället. Av och På av bensinmotorn märks inte förutom första starten när den är kall, då kan man ana att det händer något med drivlinan och kör man i lägre hastigheter så hör man hur motorn kurrar igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

jannee  
#673762 Du ska INTE jämföra andra bilars stolar med Volvo för Volvo är i det fallet outstanding och varit så sedan Amasonens tid.
Finns m.a.o ej heller någon startmotor, eller?
När du släpper gasen vid ex 90 km/tim motorbromsar och laddar då bilen eller hur känns det då?
Är det motorbroms, hur stark är den då?
Kan det bli så mycket broms att du s.a.s. bromsar med gaspedalen
När du kör på farthållaren och det kommer ett rejält medlut vad händer?
För övrigt var det eller är Toyota Camry som verkligen var Toyotas flaggskepp när det gäller felfri.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

stegmaster  
#673894 Jag har inte märkt av nån spesiell motorbroms på min 2016 modell, men laddar gör den direkt om man släpper gasen helt. (enligt infopanelen).
Det bästa er farthållaren, den funkar kanon, och den brukar jag mycket.
Bara att sätta farten så bromsar och gaser den själv, och håller konstant avstånd til bilen före, mycket bekvämt.
Dessutan tokkör inte farthållaren som gamla chevrolet gjorde, på den var det plattan i matten när farten ramlade 5km/t för att återhenta sig, Rav`n går mjukt och fint och gasar typ, som man skulle gjordt om man körde manuelt.
Dock måste hastigheten vara över 40km/t, går det saktare kopplar den ur, och får tryckas på igen när farten ökas.(Tror dette blivit bättre på dom nyare modellen, altså att det funkar even i lågare hastigheter)
Vi får se va Fredrik har att säga om detta på nya modellen.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673906
Arvid0 skrev:
JörgenO skrev:
Missar säker skämtet här men tror det är fler faktorer än antalet hästkrafter som spelar in när det gäller dragvikten :-)


Självklart är det så men tar man in andra parametrar så missar man möjligheten att kasta skit.

En land-rover jag hade fick dra 3500kg, hade ca 180hk

Har ett behov av högre dragvikt än 1500 så de är därför jag en hyvsat stor bil, så att köpa nästan lika stor med fler pållar där tillverkaren inte tror att drivlinan tål hög belastning är inget allternativ. Min första Omega från -92 med 150 hästar fick dra 1600kg o den var ”bara” bakhjulsdriven

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Arvid0  
#673934
gnisten83 skrev:
Arvid0 skrev:
JörgenO skrev:
Missar säker skämtet här men tror det är fler faktorer än antalet hästkrafter som spelar in när det gäller dragvikten :-)


Självklart är det så men tar man in andra parametrar så missar man möjligheten att kasta skit.

En land-rover jag hade fick dra 3500kg, hade ca 180hk

Har ett behov av högre dragvikt än 1500 så de är därför jag en hyvsat stor bil, så att köpa nästan lika stor med fler pållar där tillverkaren inte tror att drivlinan tål hög belastning är inget allternativ. Min första Omega från -92 med 150 hästar fick dra 1600kg o den var ”bara” bakhjulsdriven


Men är det drivlinan de är rädda inte ska palla? Jag har fått för mig att mervärdet att ha hög dragvikt inte är värt det för tillverkaren. Model x får dra 2,2t med dragpaket men då får du två rav4:or till samma pris.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673953 De får du väl fråga tillverkarn 😉
Men jag sett andra bilar som får minskad dragvikt när dom blitt hybrider i förhållande till samma modell med bara förbränningsmotor

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

jannee  
#673968 Tillverkaren sätter dragvikten, beror INTE på motorstyrkan är nog mer på hur bakvagnen/fjädring är uppbyggd.
Vet om äldre bilmodeller med motorstyrka under 100 hk som fick dra uppåt 1800 kg.
Äldre Ford Mustang med V8 fick dra 600 kg = åt andra hållet.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673982 Jo de beror på motorstyrka med, tex Suzuki vitara med bensin får dra mindre än dieselmodellen

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

jannee  
#673989 Det intressanta är att många mindre bilar är godkända för högre dragvikt än många stora bilar. Det som styr hur mycket bilen kan dra är
en kombination mellan bilens vikt, motorns beskaffenhet och draganordningens utformning, säger Håkan Nilsson på FACIT.com.
Bilen nedan har ingen direkt kraftig motor
Landrover Defender, 110 2.2L Diesel E Station Wagon: 3500 kg i dragvikt.
Tilläggas kan också att två identiska bilar kan ha olika tillåtna dragvikter, allt beror på vilket land bilen är registrerad i.
Fordar/Chevrolet som få dra 2 ton i Sverige kan få dra 4 till 5 ton i USA.
M.a.o transportstyrelsen har nog också ett finger med i vikterna.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

leifa.k  
#674000 Men hur är 4-hjulsdriften? Är den oduglig så man fastnar i skogen när man kört i skotarspår eller vad?

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bgl  
#674007 Länk till en av alla mer eller mindre fåniga AWD-tester som finns på Youtube:

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

r93  
#674056 Är detta modern awd? Nu spolade jag mig igenom videon, men den är ju sämre än min erkänt dåliga viscoloc på min canam!!!!

Är alla moderna awd bilar såhär nu?

Jag trodde awd står för ”all weel drive” inte ”some weel drive, after a while”

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).