Skotare

Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

26 inlägg 5666 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673000 Hej! Jag är ny på detta forum, ska försöka uttrycka mig sakligt!

Har en valmet 840 på 13000 timmar som spökar på alla lågväxlar, högväxel fungerar som den ska. Vill gärna fri-rulla i backar på alla växlar samt att den rycker mycket på just backen. När man kör med band på så märker man inte detta då den rullar så tungt ändå. Har haft ut fältmekaniker som då dömde ut åkmotorn hydrostatmotorn som kass, skickade då den för översyn på känd hydralfirma och dom tog isär den samt provkörde den och fann inga fel alls. Har bytt båda solenoiderna på hydrostatmotorn också, hydrostatpumpen mättes upp av fältmekanikern som fina tryck och flöden.
Någon som vet något om detta eller har någon aning om vad det kan röra sig om?
Tacksam för svar på detta!
Mvh Harpan



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#673024 Till att börja med har du bara en lågväxel, däremot kan du ställa inchen(hastigheten)
Om den rullar efter du släppt gasen har du några bromsar som inte slår till som det ska.
Drar maskin som den ska på alla hjul?
Känns båda bromspedalerna okej?
Inget oljud när du backar kontra du kör framåt?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673036 Hej! Den rullar iväg även fast jag gasar, det är det som är lite lurigt och då ska ju inga bromsar slå till. Den driver på samtliga hjulpar. Däremot när den vill frirulla så kan det skrika till på backen precis innan den börjar driva igen.
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#673052 Har du kollat oljan i växellådan?
Direkt du börjar gasa lite så ska bromsarna släppa, det kan hända att bromskretsen släpper innan hydrostaten drar.
Om vi säger exempel att du står i ufförsbacke, bakänden uppåt, om du då ska börja backa uppför backen, rullar maskin framåt innan den drar, och hur långt isf? Är det nån skillnad varm eller kall?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673057 Tack för intresset!
Oljan i växellådan är jättefin och inget spån eller liknande på bottenpluggen.
Om jag skulle backa ner för en brant backe så börjar den frihjula en bit innan bromsarna slår till. lite osäker hur den skulle bete sig om jag gör som ditt exempel.
Får nästan för mig att den blir sämre när oljan blivit varm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#673069
Harpan skrev:Om jag skulle backa ner för en brant backe så börjar den frihjula en bit innan bromsarna slår till.

Frihjular den när du släppt gasen eller är det som den vill rulla iväg fortare än du gasar?
Att den rullar lite efter du släppt gasen är normalt, finns en tid i datorn som man kan justera hur fort efter man släppt gasen som bromsarna ska slå till.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673077 Precis, den rullar iväg fortare än jag gasar. Så i en brant back kan man sätta hjärtat i halsgropen när det händer.
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

skogsjan695xl  
#673086 Ja men då är högst troligen hydrostat motorn kass. Det är svårt att se i en testbänk hur dom är. I bänken har den ingen motstånd att jobba emot. Det blir så att motorn årkar inte hålla emot vikten å då rusar den. Kan ha hänt att den övervarvat tidigare nån gång och då blir dom inte långlivade.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673107 På Hydralverkstaden så rev dom hydrostat-motorn och fann inte ett enda fel heller, samt testkörning.
Tillbaka på ruta ett nu igen då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

machonisti  
#673121 Hydrostatpumpen då?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#673123 Pumpen visade jämt tryck och bra flöde även på belastning tyckte Komatsu-mekanikern. Allt kollades med klockor som instrument.
Vet inte vad jag ska göra i detta nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

machonisti  
#673130 Om allt svårt och dyrt är ok är felet enkelt och billigt, men att hitta det!

Gå igenom sekvensen i detalj. Enda sättet att felsöka i ditt läge.
Precisera exakta händelseförlopp.
Senast redigerad av machonisti fre 16 okt 2020, 04:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

AKKAMAAN  
#673754 Får du samma rullningsproblem om du vrider ner inch-potentiometern till 10%-20%?
Så rullningen startar när du lägger i körriktning med knapp (eller pedal?)? Eller rullar maskinen även med körriktningsknapp i neutralläge fast obromsad?
Du nämnde att du har två solenoider "på hydrostatmotorn", du menar väl hydrostatpumpen?!
Har bytt båda solenoiderna på hydrostatmotorn också


Hydrostatens max bromsförmåga är beroende av att hydrostatmotorn står max utvinklad och hydrostatpumpen i exakt neutralläge. Om dessa villkor är uppfyllda samt att inga chockventiler läcker så är det det bara internt läckage i pump/motor som kan sätta maskinen i rullning.
En normalt "funtad" hydrostatmaskin skall stå ganska stilla utan de mekaniska bromsarna ansatta. Visst tungt lastad i med/mot-lut så kommer maskinen synligt att "drifta" något men det är inget som skall kunna kallas frirullning.

Frirullning låter som att en chockventil står öppen, eller att hög/låg-växlingen i fördelningsväxellådan släpper., men det verkar ologiskt med den beskriving du givit.

Skulle vara intressant att få höra om hydrostatpumpens back-solenoid av nån anledning för ström när du lägger i framåtväxel med körriktningsknappen? Tänker att växligsdatorn ev spökar :-?

Men som Machonisti säger...
Gå igenom sekvensen i detalj

och
Precisera exakta händelseförlopp

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

Harpan  
#674087 Hej!
Tack för er respons! Väldigt tacksam!

Jag får samma rullningsproblem oavsett hur inchen står, den vill bara rulla när jag gasar med gaspedalen.
Jag har bytt en soleniod på åkmotorn som styr vinkligen och en magnetventil som sitter precis brevid solenoiden i botten på åkmotorn.
Vart sitter chockventilen någonstans? Finns det fler?
Vart sitter backsolenoiden? på serviceventilen?
Finns det även någon solenoid på åk-pumpen?
Mvh.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Driver ryckigt på lågväxlar

AKKAMAAN  
#674154 Bara för att vara säker på att vi avänder samma termer och definitioner så reder vi ut begreppen lite.

Av alla de hydrostat-transmissioner jag sett två olika varianter där det bara avänds 1 åk-motor

Varient 1. De flesta maskiner har en "åk-pump" ansluten på dieselmotorns utgående axel på svänghjulssidan och en "åk-motor" ansluten till ingående axel på en fördelningsväxellåda. Arbetshydraulik-pumpen sitter då i serie med eller på samma axel som åk-pumpen. Antingen bakom eller framför åk-pumpen.

Variant 2. På vissa maskiner driver dieselmotorn på svänghjulssidan en "pump-växellåda" som parallellet driver åk-pump och arbetshydraulik-pump som på bilden

1602940868_full_hydrostat_2.jpg


Ta och tippa hytten och ta några bilder på åk-pump och åk-motor så vi kan se hur det ser ut på din maskin. Har själv bara varit under hytten på en Valmet 840.2 för 25 år sedan men kan inte komma ihåg i detalj hur det såg ut.

Det kan vara hjälpligt om du kan hitta och fota av läsliga typskyltar på åk-pump och åk-motor med angivelse av fabrikat modell och bestyckningskoder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).