tor 15 okt 2020, 13:49#673754
Får du samma rullningsproblem om du vrider ner inch-potentiometern till 10%-20%?
Så rullningen startar när du lägger i körriktning med knapp (eller pedal?)? Eller rullar maskinen även med körriktningsknapp i neutralläge fast obromsad?
Du nämnde att du har två solenoider "på hydrostatmotorn", du menar väl hydrostatpumpen?!
Har bytt båda solenoiderna på hydrostatmotorn också
Hydrostatens max bromsförmåga är beroende av att hydrostatmotorn står max utvinklad och hydrostatpumpen i exakt neutralläge. Om dessa villkor är uppfyllda samt att inga chockventiler läcker så är det det bara internt läckage i pump/motor som kan sätta maskinen i rullning.
En normalt "funtad" hydrostatmaskin skall stå ganska stilla utan de mekaniska bromsarna ansatta. Visst tungt lastad i med/mot-lut så kommer maskinen synligt att "drifta" något men det är inget som skall kunna kallas frirullning.
Frirullning låter som att en chockventil står öppen, eller att hög/låg-växlingen i fördelningsväxellådan släpper., men det verkar ologiskt med den beskriving du givit.
Skulle vara intressant att få höra om hydrostatpumpens back-solenoid av nån anledning för ström när du lägger i framåtväxel med körriktningsknappen? Tänker att växligsdatorn ev spökar
Men som Machonisti säger...
Gå igenom sekvensen i detalj
och
Precisera exakta händelseförlopp
Man lär så länge man undervisar...
//Per A