Servicebyggnader

Myror kring uthusen

18 inlägg 8562 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Myror kring uthusen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672384 Har myrstackar i och ikring uthusen, tror det är röda stackmyror. Matar dom med Myrr och sätter ut myrdosor, men de verkar bara växa sig större... Är där ungefär en gång i veckan, så jag kan inte mata dom varje dag tyvärr.

Någon som har lyckats få bort dem?

TS
Användarvisningsbild

Re: Myror kring uthusen

anersimyra  
Mangan skrev:Har myrstackar i och ikring uthusen, tror det är röda stackmyror. Matar dom med Myrr och sätter ut myrdosor, men de verkar bara växa sig större... Är där ungefär en gång i veckan, så jag kan inte mata dom varje dag tyvärr.

Det korta svaret är, nej..😖

tallen100  
#672420 Om du kunde locka dit några björnar 🤔 ...

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Om du kunde locka dit några björnar 🤔 ...

Själv så försökte jag med eld och eldade upp en hel skärgårdsö men de där jävla myrorna levde vidare i högönsklig välmåga..🔥😬🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜😅

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Om du kunde locka dit några björnar 🤔 ...

Själv så försökte jag med eld och eldade upp en hel skärgårdsö men de där jävla myrorna levde vidare i högönsklig välmåga..🔥😬🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜😅

🤣 🤣 🤣
Vore ju tråkigt att elda ner uthusen och ändå ha myrorna kvar...

Det bästa borde vara att skaffa bin och få honung,
Det tycker björnarna om.
Men iofs då kanske dom äter sej mätta på honung och myrorna blir kvar... 🤔

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672430 Ja.
Just rödmyror. Genom att vattna med vattenkanna med sådant här pulver utrört i vatten. Fick vattna 2 ggr.
Inga myror längre.
Strödde först, gick inte. Myrr fungerade inte.
1602293952_screenshot_20201010-033630_chrome.jpg

bgl  
#672432 Lena Liljeborg fick hård kritik när hon för många år sen i TV tipsade om hur myror ska stoppas.
Hennes tips var att hälla en tunn stråle med diesel runt stacken!
Dom som provat vet att metoden fungerar.

Användarvisningsbild

Göt  
#672459 sätt ner ett kopparör eller ett järnspett i myrstacken nu på hösten och låt det stå över vintern myrorna flyttar för det blir för kallt åt drottningen

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#672460 Har testat båda bensin som jag hällde i ett rör som jag slog ner i mitten av stacken, och diesel runt den, men det funkade dårligt. Senn hittade jag på Felleskjøpet ett medel som jag tror liknar det "Uvskogen" rekommenderar. Säljas här i Norge under namnet "Kvitt". Blandas i vatten och slås på marken runt stacken. Funkar faktiskt :surp:
Annars är jag rädd om myrstackar, men brevid väggar och i hus vill jag inte ha dom :wink:

#672479 Ja, ena stacken är innan för panelen på en gammal drängstuga (som nog kommer å ryka så småningom), den andra är runt en grundsten på traktorgaraget. Skall pröva vattna, det har jag inte gjort., Funkar det nu på vintern? Eller ja, det är ju sol och 10+ fortfarande ibland...

Misstänker att jag måste a ner panelen och kanske innerbeklädnaden på drängstugan... :(

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672609 Fun light saft dödar effektivt

axwell  
bengt.a skrev:Fun light saft dödar effektivt

Det har använt mig av under några år, tror att det fungerar(med betoning på "tror").
Men det kan även vara så att dom flyttar nån meter.

Ska inte spädas !

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Mangan skrev:Har myrstackar i och ikring uthusen, tror det är röda stackmyror. Matar dom med Myrr och sätter ut myrdosor, men de verkar bara växa sig större... Är där ungefär en gång i veckan, så jag kan inte mata dom varje dag tyvärr.

Hittade den här i "Vi i villa" idag, @Mangan. Oftast bara skit som skrivs där, och
reklam, men den här om myror var intressant.
https://www.viivilla.no/hage/derfor-ma- ... agen-din-/

Användarvisningsbild

anersimyra  
#674063 Har man däremot en stack, eller rättare sagt ett bo av någon av våra många arter av skogsmyror så ska man vara glad för dessa. Vi har i många år haft problem med svartmyror som byggt bo under våra plattytor vilket fått till följd att marken underminerats. I somras blev det nästan ” panik ” när en formlig armé av skogsmyror dök upp under och runt en stor trappa som är anlagd på en bädd av stenkross. Men vid en närmare titt så insåg jag att skogsmyrorna var på rövarstråt bland svartmyrorna vilkas samhälle helt utplånades av skogsmyrorna.. :-bd

#674066 Stackarna och myrorna gör att husen ruttnar, tyvärr, så jag väljer husen.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).