Skogsröjning

Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

93 inlägg 13763 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Lars Lundqvist SLU  
#670953
Älgfoderodlare skrev:... skillnaderna mellan de som får stå lite glesare o vara okvistade , jämfört med de som kvistas.

... som måste stå lika glest för att det ska gå att se effekten av kvistningen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#670966
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:... skillnaderna mellan de som får stå lite glesare o vara okvistade , jämfört med de som kvistas.

... som måste stå lika glest för att det ska gå att se effekten av kvistningen.


- Ja, självklart ! Jag har den knappt senaste timmen gått runt o kollat lite att det skulle kunna finnas förutsättningar att göra mätningar i så mångskiftande bestånd som möjligt. När jag då gick i de tidigare stamkvistade bestånden med träd i åldern 15-20 år, så kom jag att se något som gjorde mig lite fundersam. Inte för vad jag upplever som effekt på stamkvistningen. Utan hur det blir sen ! Ett relativt stort antal av Tallar jag stamkvistade för första gången för ca. 7-8 år sedan i oröjda täta bestånd. Uppvisade ett likartad mönster på tillväxten. Lite svårt att ta bilder när det är tätt, men den jag tog bilder av stod lite mer öppet. Det som kanske inte helt framkommer av bilderna, är att som en förmodat direkt effekt av kvistningen, så växer Tallarna mer på höjden under de 3 nästkommande åren, för att sedan avta. Om, jag säger om det nu är så att det faktiskt skulle för sin tillväxt ha varit mer beroende av barrmassa, varför har de då avstannat i höjdtillväxt under de senaste 4 åren ? För som jag ser det, så är den enda förändringen de haft under dessa år, just en ökad tillväxt i barrmassa. Nu borde väl just träd med denna förändring vara ett typex. på vad som skulle behöva ingå i en studie, för att se om samma effekt återkommer vid förnyad kvistning. Ska försöka återge med bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670989 Ni får ursäkta detta något lättsinniga inlägg i denna allvarliga tråd, men jag kan inte låta bli. Hade sällskap i skogen idag av ett av mina barnbarn.
Han bestämde sig snabbt för att tallarna "behövde kvistas så de ska se finare ut". 😀 Det du "Älgfoderodlaren", någon som anammat dina tankar redan i unga år! Skogen lär ju bli hans vad det lider, eller i varje fall en del av den.
Han gick vidare med mina tillrop om att vara försiktig och se upp får hål och stenar. Efter en liten stund så hör jag hur han säger med jämna mellanrum "kan själv, kan själv". Inte utan man blir lite varm om hjärtat.
1601740121_stamkvistning_v.jpg

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#670998
Uvskogen skrev:Ni får ursäkta detta något lättsinniga inlägg i denna allvarliga tråd, men jag kan inte låta bli. Hade sällskap i skogen idag av ett av mina barnbarn.
Han bestämde sig snabbt för att tallarna "behövde kvistas så de ska se finare ut". 😀 Det du "Älgfoderodlaren", någon som anammat dina tankar redan i unga år! Skogen lär ju bli hans vad det lider, eller i varje fall en del av den.
Han gick vidare med mina tillrop om att vara försiktig och se upp får hål och stenar. Efter en liten stund så hör jag hur han säger med jämna mellanrum "kan själv, kan själv". Inte utan man blir lite varm om hjärtat.
1601740121_stamkvistning_v.jpg


- Ja du " Uvskogen ", att han / hon redan har blick för detta är bara att gratulera ! O visst har det ett estetiskt värde likväl som praktiskt värde att stamkvista också. Hur många gånger gick man inte som hundförare o svor ve o förbannelse över okvistade ungskogsbestånd med bara 10-15 meters sikt, när ett ståndskall efter 4-5 timmar INTE kunde avslutas p.g.a. begränsningen i sikt. Eller att man vid en vanlig skogspromenad / svampplockning, inte behöver få ansiktet repat av kvistar. Och vem vill inte som skogsägare blicka ut i en " Pelarsal " o säga o känna; - " Det här har jag gjort " ! Fortsätt att inspirera du, så har du nog den rättmätige arvingen !
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 03 okt 2020, 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Lars Lundqvist SLU  
#671003
Älgfoderodlare skrev:Det som kanske inte helt framkommer av bilderna, är att som en förmodat direkt effekt av kvistningen, så växer Tallarna mer på höjden under de 3 nästkommande åren, för att sedan avta

Kom ihåg att höjdtillväxten varierar mellan åren. Det är därför du behöver jämförelseträd i närheten som var likadana från början men som du lottade att inte kvista.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671015
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det som kanske inte helt framkommer av bilderna, är att som en förmodat direkt effekt av kvistningen, så växer Tallarna mer på höjden under de 3 nästkommande åren, för att sedan avta

Kom ihåg att höjdtillväxten varierar mellan åren. Det är därför du behöver jämförelseträd i närheten som var likadana från början men som du lottade att inte kvista.


- Ja, och det var ju just för att jag såg skillnaden mellan de som nu redan var stamkvistade o de som inte var det, som skillnaden vart så uppenbar. De som jag inte hade stamkvistat, hade en mer jämn / lägre höjdutveckling under de år, när de stamkvistade hade växt mer på höjden. Det blir ju för min del då än viktigare att följa de träd som enl. den på bilden, haft en annorlunda höjdutveckling men också för att se om förändringen återkommer via förnyade åtg. !
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 03 okt 2020, 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Lars Lundqvist SLU  
#671037 Jag är alltid misstänksam mot resultat som strider mot det som tidigare studier visat. I såna lägen är det viktigt att försöka hitta möjliga felkällor, som att dina jämförelser har systematiska fel därför att du inte jämför träd som var lika från början, så att det verkligen bara är stamkvistningen som skiljer dom åt.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671041
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det som kanske inte helt framkommer av bilderna, är att som en förmodat direkt effekt av kvistningen, så växer Tallarna mer på höjden under de 3 nästkommande åren, för att sedan avta

Kom ihåg att höjdtillväxten varierar mellan åren. Det är därför du behöver jämförelseträd i närheten som var likadana från början men som du lottade att inte kvista.


Jag tog för jämförelsens skull, även en bild av de jämnåriga träd som stod bara 4-5 meter vid sidan av det andra. De 2 jämnåriga i mitten är inte stamkvistade, de har en jämn likformad höjdutveckling under de år när trädet enl. förra inlägget växt som mest. Trädet längst till vänster, stamkvistades för 5 år sedan. Även där ser man en återgång till lägre tillväxt under 2019 o 2020. Inte för att jag vill överdriva de för mig synbara effekterna, men det lämnar en hel del att fundera över.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671044
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag är alltid misstänksam mot resultat som strider mot det som tidigare studier visat. I såna lägen är det viktigt att försöka hitta möjliga felkällor, som att dina jämförelser har systematiska fel därför att du inte jämför träd som var lika från början, så att det verkligen bara är stamkvistningen som skiljer dom åt.


- Ja, det vore ju en sak om det handlade om enstaka träd i ett bestånd. Men när flertalet verkar reagera likartat på samma typ o endast en form av åtg. Då blir mer än bara slumpen.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Lars Lundqvist SLU  
#671049 Varför valde du att kvista de träd du kvistade och inte de andra?

Avatar Fallback

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671072
Älgfoderodlare skrev:Men det är väl i just Gävlebukten ni kan ha störst risk för ymniga snöfall med den föneffekt som kan fås just från Ost-nordost, när vinden ligger på från ett ofruset bottenhav ?

Föneffekt har inget med ymnigt snöfall i Gävleborg att göra. Däremot är det den varmare och fuktigare luften över öppet hav som när den möter den kallare och torrare resulterar i kraftig nederbörd.
En bra förklaring av fön kan man hitta på SMHI's hemsida
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/adiabatisk-1.28356

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671095
Lars Lundqvist SLU skrev:Varför valde du att kvista de träd du kvistade och inte de andra?


Jag är ju ensam i det jag gör och allt tar tid. Så att vissa nu blivit på efterkälken / åtgärdade eller ej, handlar bara o endast om att jag bara kan göra ett visst antal / dag o år. Tiden på året när jag stamkvistar Tall är ju även den begränsad, så allt hinns inte med på samma år ( beroende på antal ). Men jag har aldrig bråttom. Utvecklingen av stabila o produktiva skogsbestånd är ju ingen kvartalssysselsättning. Allt i sinom tid Lars, o tid har jag gott om när det gäller skog.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671097
lfq skrev:
Älgfoderodlare skrev:Men det är väl i just Gävlebukten ni kan ha störst risk för ymniga snöfall med den föneffekt som kan fås just från Ost-nordost, när vinden ligger på från ett ofruset bottenhav ?

Föneffekt har inget med ymnigt snöfall i Gävleborg att göra. Däremot är det den varmare och fuktigare luften över öppet hav som när den möter den kallare och torrare resulterar i kraftig nederbörd.
En bra förklaring av fön kan man hitta på SMHI's hemsida
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/adiabatisk-1.28356


Finns det något motsägelsefullt i det jag skrev som gör att du gör inlägget ? Jag ser det snarare mer som en bekräftelse än motsägelse. Nordostlig vind över ett öppet / ofruset Bottenhav, in mot nordupplandskusten o Gävlebukten, där varm fuktig luft möter en kallare luftmassa över land o ett kraftigt snöfall uppstår. Var i landet det sen uppstår, har mindre betydelse. Inlägget var ju riktat med anledning av att detta fenomen uppstått o uppstår i många fall just mot nordupplandskusten o Gävlebukten vid ost o nordostlig vind över ofruset hav.

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Lars Lundqvist SLU  
#671100
Älgfoderodlare skrev:Jag tog för jämförelsens skull, även en bild av de jämnåriga träd som stod bara 4-5 meter vid sidan av det andra. De 2 jämnåriga i mitten är inte stamkvistade,

Du missförstod kanske frågan.
Träden på bilden: Varför kvistade du inte de två i mitten eller de som står 4-5 m bort utan just de du kvistade?

Användarvisningsbild

Re: Växer tall bättre på höjden i täta förband/stamkvistade

Älgfoderodlare  
#671109
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Jag tog för jämförelsens skull, även en bild av de jämnåriga träd som stod bara 4-5 meter vid sidan av det andra. De 2 jämnåriga i mitten är inte stamkvistade,

Du missförstod kanske frågan.
Träden på bilden: Varför kvistade du inte de två i mitten eller de som står 4-5 m bort utan just de du kvistade?


- Ja, det var nog inte någon form av selektion. Allt handlade då, även som nu om tid. För 7-8 år sedan visste jag ju inte ens om att Skogsforum fanns. Än mindre om att ställas inför frågeställningar om varför jag gör som jag gör. Det var bara en del av mitt brukande. Mer inlärt o kontinuerligt som jag inte ifrågasatte, just för att det blivit min vardag. Ju mer input man nu får, ju mer tenderar man ju själv att behöva reflektera över det jag gör / gjort o granska det utifrån andra perspektiv. Men likväl utan att för den skull ändra på något jag gör. Att mycket av det går stick i stäv med de gängse brukningsmetoder som råder idag, så bryr jag mig inte o behöver inte heller. För det skall det nog mycket till av förändrad kunskap för att jag ska ändra på något som till största del fungerar mycket väl i mitt brukande. Det som blivit den största skillnaden är ju för att man idag ställer sig frågor som; Varför ? Hur ? Det gjorde jag ju inte då o hoppas att svaren nu, bara kan berika mer o tillföra mer kunskap till att utveckla brukandet. Mer det än att behöva förändra ett fungerande system, utan bara tillföra det mer av värde för framtiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).