Jakt och Fiske

Rådjursjakten 2020

30 inlägg 7835 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjursjakten 2020

Torbjörn Johnsen  
#670286 Efterrsom det finns goda skäl att anta att rådjuren är betydande skadegörare i svenska plantskogar är det väl inte mer än rätt att rådjursjakten får en egen tråd (alltså inte bara bockjakten). Kanske kan vi stimulera till ett ökat jakttryck under kommande månader på detta talrika klövvilt?

Själv ska jag ut på rådjurspremiär (Dreverjakt!) i morgon och se om jag kan bidra till att rädda någon planta denna vinter.

Dela gärna med er av era rådjursjakter här!

TS
Jakt hos Bengtssons

Re: Rådjursjakten 2020

alias  
#670298 Första motgången för säsongen;

Kom ut till föräldragården nu ikväll och hälsade på farsans strävhåriga taxtik i köket. En liten stund senare upptäckte jag att par blodfläckar på köksgolvet - hundrackarn har börjat löpa kvällen innan säsongspremiären!!! 😖😖😖

Skitjakt!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670417 Efter en fin avslutning på förra säsongens injagning av Tarzan. Med att antal drev och vid det sista så fick jag skymta förbi ett rådjur.

Då har man gått o väntat på denna dagen. I dag var det alltså dags för ett första uppträde med passkyttar.

Kommer rådjursrapport från ett pass. Släpper Tarzan gör inga stora utsvävningar. Kommer fram till hygget där rådjuret synts till.
1601560718_20201001_074445.jpg
Går över hygget. Tarzan går iväg en bit men kommer tillbaka. Så vi traskar vidare.

På andra sidan av hygget så får jag det ljusa iden o passera ett surhål. Kliver ner så stöveln blir kvar. Blött o fint...
Vänder tillbaka illa kvickt.
1601560721_20201001_075815.jpg
Efter det så får Tarzan nåt i näsan och börja driva direkt. Två passkyttar ser rådjuret när han driver. Rådjuret buktar fint o kommer tillbaka. Jag står nere i en svacka o är redo. Den ene passkytten ser när rådjuret stannar o väntar in. Det är nära men rådjuret viker av så jag ser det inte. Men när Tarzan får syn på mig andra gången så släpper han.

Dryga 10 min fint drev. 💪 👍

Jag kopplar. Det är fler hundar på tur. Det blev leverpastejsmörgås till Tarzan vid pausen för gott jobb.
1601560721_20201001_102306.jpg

Det var svårt för dom andra hundarna. Nästa drev lite långt från mig. Men den tredje fick inte upp något. Efter sista rasten så velades det om det var lönt o släppa en fjärde. Strax innan han skulle kopplas fick en passkytt syn på ett rådjur som hon tog upp. Men det var på väg ut ur marken. Så hundföraren sa att det var lika bra o koppla.

80-90  
#670428 Har jagat hela dagen !!! Alla rådjur klarade sej !!

Användarvisningsbild

Emanuel90  
#670447 Samma här! Hundarna hade det svårt med vittring här idag, blev bara ett par korta drev. Och bockjakten gick inte alls bra för jaktlaget i år.
Jag tänkte att vi skulle skjuta 20 rådjur på marken i år mot normala 15 men detta var en trög start

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#670494 Det blev en trevlig dag i skogen idag. Sköt inget själv men såg ett rådjur (drevdjur) och en älgfamilj. Två rådjur fick bita i gräset. Ett för drever och ett för tax(!). Den tredje hunden, som hette Tesla, var lite urladdad😱

Roligt att ha med sig yngste sonen som valt jägarexamen på ”elevens val” i högstadiet.

TS
Användarvisningsbild

#675674 Två dagar efter premiären så släppte jag Tarzan igen. Trots att jag stötte tre rådjur. Varav det närmsta var på 10m. Så sa han inte halv sju. Blev fundersam med tanke på att han drev fint två dagar tidigare.

Men sedan var det löpetikar igång. För han ville inte äta. Han låg o pep o gnällde. Det fick bli specialkost. Så han fick i sig något. Han har aldrig varigt stor i maten. Men nu börjar han äta lite bättre. Lika pigg som innan i alla fall.

Idag så släppte jag han själv. Tänkte det var bäst. När han har varigt ur form.
1603562973_20201024_100632.jpg
Det gick bra. Han var pigg o intresserad.

Jag stöter ett rådjur i en oröjd plantering. Tarzan far efter. Jag går o ställer mig på vägen o passar. Han drev inte länge med det var väldigt spännande så länge det varade. Men rådjuret drog som en avlöning när jag hade stött det.
1603562974_20201024_112055.jpg

Amatörhuggare 62  
#675683 Hoppas verkligen Tarzan.
Kommer igång igen.
Är ju många jaktdar,kvar på säsongen.

Användarvisningsbild

Amatörhuggare 62 skrev:Hoppas verkligen Tarzan.
Kommer igång igen.
Är ju många jaktdar,kvar på säsongen.

Ja detta var bara tredje släppet för denna säsong. Så det är bara till o släppa så han får träna. Så det ska nog lösa sig.

80-90  
1603566354_856111f7-d530-4846-a29a-bd6b59581bde.jpeg
Var o skogen m dottern å Sune i dag . Han har nu blivit 7 månader 👍släppte 2 ggr å han tog upp å drev båda gångerna inte länge ca 1,5 km båda gångerna sen släpper han ! Tycker han verkar väldigt bra !! Gott sök å god kontakt.

Användarvisningsbild

sundelius  
1603664155_20201025_104220.jpg

Användarvisningsbild

#683147 Nu böjar det lossna för Tarzan. Var ute igår i det fina vintervädret.
1606755335_20201129_094204.jpg
Tarzan var på hugget o sökte ut mer än vanligt. Ja eller rättare sagt var inte inpå mig lika mycket. Han fick tag på ett rådjur som jag skymtade ryggen på en 80m. Dock så gick det spikrakt iväg. Han släppte efter 300 m. Men det var spännande när man fick stoppa skott i bössan.

Det som var roligt var att dottern var med o fick höra drevet. 😀

Fick ett ryck o släppte i eftermiddag också. Så Tarzan får upp flytet lite.

Tog inte så lång stund förrän han pep iväg. O när farten ökade så tänkte jag att det måste vara nåt. Jo han började skalla. Jag hörde lite dåligt för jag stod bakom en kulle. Men han drev lite längre o det var inte spikrakt innan han släppte. Han tog löpan tillbaks. Vi traskade vidare och kommer fram till där det släppte. Jag hör att det prasslar till. Det är inte Tarzan för han är på andra sidan om mig.
1606755335_20201130_142543.jpg
Vi går åt det hållet.
1606755336_20201130_142815.jpg
Hittar en färsk lega.

Då blir det drev. Jag går ut till hyggeskanten för o passa. Buktar fint därifrån vi kom. Efter ha snurrat runt lite så går det över skogsvägen o drar iväg.
1606755326_20201130_143856.jpg
Precis där dom brukar gå...

Tarzan drar iväg. Några små krumelurer. Men annars är han på. När han är utom hörhåll o en 800 m ifrån på väg mot en allmän väg. Så känner jag att jag måste flytta fram positionerna. Men när jag kom fram till skogsvägen. Så hade han släppt och tog löpan tillbaks. Så det vara bara att genskjuta lite längre ner på vägen.

Kändes som att det börjar lossna nu. Hade vi varigt folkade så hade det varigt bud på det. 😀

alias  
Vedmaskin skrev:Nu böjar det lossna för Tarzan. Var ute igår i det fina vintervädret.
Tarzan var på hugget o sökte ut mer än vanligt. Ja eller rättare sagt var inte inpå mig lika mycket. Han fick tag på ett rådjur som jag skymtade ryggen på en 80m. Dock så gick det spikrakt iväg. Han släppte efter 300 m. Men det var spännande när man fick stoppa skott i bössan.

Tog inte så lång stund förrän han pep iväg. O när farten ökade så tänkte jag att det måste vara nåt. Jo han började skalla. Jag hörde lite dåligt för jag stod bakom en kulle. Men han drev lite längre o det var inte spikrakt innan han släppte. Han tog löpan tillbaks. Vi traskade vidare och kommer fram till där det släppte. Jag hör att det prasslar till. Det är inte Tarzan för han är på andra sidan om mig.
Vi går åt det hållet.
Hittar en färsk lega.

Då blir det drev. Jag går ut till hyggeskanten för o passa. Buktar fint därifrån vi kom. Efter ha snurrat runt lite så går det över skogsvägen o drar iväg.

Tarzan drar iväg. Några små krumelurer. Men annars är han på. När han är utom hörhåll o en 800 m ifrån på väg mot en allmän väg. Så känner jag att jag måste flytta fram positionerna. Men när jag kom fram till skogsvägen. Så hade han släppt och tog löpan tillbaks. Så det vara bara att genskjuta lite längre ner på vägen.

Kändes som att det börjar lossna nu. Hade vi varigt folkade så hade det varigt bud på det. 😀

Alltid trevligt när det går framåt för unghundar!

Där jag jagar är det tradition att hundägaren utfäster en flaska whisky till den som fäller första drevdjuret för unghunden - är det likadant ute hos er?

Själv offrade jag mig och motionerade farsans strävhårstax både lördag & söndag.

Lördagen resulterade i ett rådjursdrev där jag fick se både ett stänkdjur och drevdjuret innan jag kopplade hunden.

På söndagen såg jag en hare som fick jävligt bråttom i en grangallring samtidigt som hunden vrålade till och satte efter den. Det var nog en snäll hare för drevet gick oväntat tapptfritt.

Ca 9 km i tassarna på lördagen och 7,5 på söndagen så får hon nog vila till imorgon eller onsdag innan farsan släpper henne igen.

Trevliga dagar, men inget fotat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

alias skrev:
Vedmaskin skrev:Nu böjar det lossna för Tarzan. Var ute igår i det fina vintervädret.

Vi går åt det hållet.
Hittar en färsk lega.

Alltid trevligt när det går framåt för unghundar!

Där jag jagar är det tradition att hundägaren utfäster en flaska whisky till den som fäller första drevdjuret för unghunden - är det likadant ute hos er?

Själv offrade jag mig och motionerade farsans strävhårstax både lördag & söndag.

Lördagen resulterade i ett rådjursdrev där jag fick se både ett stänkdjur och drevdjuret innan jag kopplade hunden.

På söndagen såg jag en hare som fick jävligt bråttom i en grangallring samtidigt som hunden vrålade till och satte efter den. Det var nog en snäll hare för drevet gick oväntat tapptfritt.

Ca 9 km i tassarna på lördagen och 7,5 på söndagen så får hon nog vila till imorgon eller onsdag innan farsan släpper henne igen.

Trevliga dagar, men inget fotat.

MVH
Alias

Nej det har dom inte nämnt. Men stalltjejerna pratar om en flaska whisky när det skjuts grisar i hästhagen. Om det skulle behövas morötter.😎 För dom har börjat böka där. En är dock redan skjuten.

Jo det kom förfrågan om jag inte filmat. Så dom fick höra drevet.
Jag sa att jag prioriterade eventuell skottchans. 😀

Användarvisningsbild

#688282 Nu dom senaste jaktdagarna så har det varigt drev. Synliga rådjur vissa drev, andra inte. Men förra helgen så släppte Tarzan efter 1,5 timme. Så jag kunde blåsa in honom på tillbakavägen. 👍

Så är det nåt hemma så sticker han. Första släppet började han väcka efter timme. Visade sig vara en hare. En passkytt kunde ta in honom i början på drevet. Vill gärna skjuta rådjur först för honom.

Andra släppet så fick en basset rasta ett rådjur som buktade fint. Var synlig för flera passkyttar. Jag lyssnade på håll.

Tredje släppet så var Tarzan på g igen. Vi gick en bit kom fram till en granplantering som behöver röjas (inte min 😇 ). Där tog det inte lång stund förrän han fick nåt i näsan. Det går mot en passkytt men vänder tillbaka. Passerar en bit ifrån mig. Men fullt ös i skogen. Tar inte lång stund förrän det smäller.
1608474492_20201220_133047.jpg
Så himla gott .💪 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar