Arbetskläder för skogen

Sågskyddsholkar/chaps.

6 inlägg 2851 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågskyddsholkar/chaps.

Elmhult  
#669175 Hittar inget om detta i någon tråd men finns det redan får ni gärna hänvisa dit.

Jag ska köpa nya sågskydd. De jag har nu är de billigaste Husqvarna byxor och de är milt sagt hemska. Klistrar fast i benen. Tar åt sig väta. Varma på framsidan och iskalla på baken.
Jag har ett par andra arbetsbyxor jag använder till allt annat utanför motorsågskörning. Efter mina resor i andra länder har jag noterat att det är väldigt vanligt med typ chaps(?) eller byxholkar de bara tar på sig över jeansen när det ska sågas. Är det någon som testat detta?
Förstår att det inte är så vanligt här då vi traditionellt inte brukar "halvmesyrer". Men med tanke på hur otroligt vanligt det är på vissa ställen börjar man ju fundera.
Hade jag kunnat använda mina vanliga otroligt sköna arbetsbyxor de gånger jag sågar med skydden på och sen omedelbart fimpa skydden när jag är färdig med sågen låter det som en bra grej för mig.
Men jag har som sagt aldrig provat. Vet inte hur utbudet är här i Sverige heller. Riktiga skyddskängor har jag ju redan och de går att leva med om man sågar eller inte. Ett annat plus är ju att man med holkar/chaps är att man inte gör något dumt som att gå runt i sina dyra sågskyddsbyxor o börjat svetsa eller meka med maskiner och därigenom förstör dom. Man är ju lat och ska bara... Ytterligare ett plus borde ju vara möjligheten att anpassa hur varma/kalla byxor man ska ha under beroende på årstid.
Jag antar att priset borde bli ett helt annat jämfört med sågskyddsbyxor?

Bara en tanke. Vad tänker ni? 🌲 🌲 🌳 🌳



   TS
Avatar Fallback

Re: Sågskyddsholkar/chaps.

Robertberg  
#669180 Vi har chaps från oregon på jobbet, bra när man bara ska såga en kort stund. Enkla att ta på sig, man slipper dra av sig byxor och skor.
Men de är inte så bekväma, kanske blir bättre om man har ett par hängslen till.

Jag ser dem främst till att ha när man ska göra kortare jobb, kanske 15-30 minuter.
Oregon har även bra sågskyddsbyxor till bra pris.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsholkar/chaps.

Elmhult  
#669281
Robertberg skrev:Vi har chaps från oregon på jobbet, bra när man bara ska såga en kort stund. Enkla att ta på sig, man slipper dra av sig byxor och skor.
Men de är inte så bekväma, kanske blir bättre om man har ett par hängslen till.

Jag ser dem främst till att ha när man ska göra kortare jobb, kanske 15-30 minuter.
Oregon har även bra sågskyddsbyxor till bra pris.


Det är precis det jag tänkte ha dom till med. Sällan jag är ute o sågar en hel dag. Därför känns dyra byxor onödigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågskyddsholkar/chaps.

Larssa  
#669289 Tycker definitivt du ska köpa chaps,
Dom är billiga, Men obekväma.
Jag använder dom främst sommartid under lite kortare sågning.
Tidigare så struntade jag ofta med sågskydd för lite kortare jobb, men nu drar jag bara på mig holkarna utanpå byxorna.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsholkar/chaps.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669302 Byxholkar var vanliga förr. Sen var de inte godkända. Sen kom Arbetsmiljöverket på att det är bättre att folk har byxholkar än inget alls. Så blev de godkända igen.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsholkar/chaps.

bgl  
#669306 Jag letade efter sågskyddsholkar i fjol, fick lite olika svar.
Den tidigare varianten , t.ex. Oregons, med bara remmar baktill på benen skulle inte vara godkända.
Däremot holkar som ser ut som huggarbyxor med ändan naken var visst godkända. t.ex. Skogma har någon modell för bortåt 2000kr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).