Skogsröjning

Swing cut ?

10 inlägg 5945 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Swing cut ?

swemil  
#66761 Hej

Någon som har testat Swing Cut klingan ?
Skall vara en ersättare för snöre/gräsklinga.

Eller är det en produkt som bara säljs "bakom disken" här i norra Värmland ? :surp: :?:

Köpte en sådan förra veckan, men pga tidsbrist i semestern, samt att klingskyddet hade gjömt sig för mig, så uteblev testandet.
Frågan är dock om klingskyddet stoppar en slintande kniv i full fart... :???:

:arrow: För er som inte vet hur den ser ut, tänk er en klinga utan tänder, och där påmonterat två lösa knivar modell gml Stiga Tornado...

Emil



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

Naders  
#66776 Är det denna du menar?
Ser direkt livsfarlig ut. Tänk om en sten ligger i vägen?! :shock:

Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

swemil  
#66787 Just precis. Så ser den ut. Vill inte ha en sådan kniv i benet. Frågan är om huggarstövlarna tål en smäll från dem... Kanske man borde investera i ishockeymålvaktsbenskydd :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Swing cut ?

masterchief  
#66788 Tycker det har visats en hel del tveksamma produkter under senaste åren...
Alltifrån fastnitade sågkedjor till det här fallet...
Vad krävs för att få marknadsföra en ny klinga?
Någon form av utprovning måste det väl finnas.

Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

swemil  
#66797 har inte infoen om produkten hær i nørje. men skall førsøka få den inscannad hem i værmland så får vi se vad som står i den.
Var væl några handritade figurer, lite rørig bruksanvisning på 2 eller 4 olika språk om jag inte missminner meg. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Swing cut ?

Elias  
#66803 Enda jag kan tänka mig funkar på gräs i längden måste ju vara en stålwire istället för plastlina. Det borde fungera lite längre, dock motorsågskedja känns totalt värdelöst :P

Användarvisningsbild

Re: Swing cut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66814
swemil skrev:Just precis. Så ser den ut. Vill inte ha en sådan kniv i benet. Frågan är om huggarstövlarna tål en smäll från dem... Kanske man borde investera i ishockeymålvaktsbenskydd :lol:


Nä, varken klass 3 huggastövlar/kängor (28 m/s) eller ishockey skydd lär stå emot sådana knivar som roterar på maxfart (ca 12000 varv/minut). Erfoderlig skyddsklass på stövlar och benskydd varierar ju med varvtalet och diametern på knivarna, men borde nog ligga runt 25-30 (ca 100-120 m/s). x_x
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

swemil  
#66816 ja. vad skall man säga. skall visst finnas klingskydd från leverantören. Har dock inte sett det live, endast i tecknad version i instruktionsbladet, och det är säkert inte billigt.. Men som innehavaren av motorsågsbutiken sa. "Behöver du det då, ingen annan som har köpt det...." :surp: :shock:

Oavsett, säkerheten kommer först. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

Aberg31  
#66889 Funkar bra men jag hade problem med att få klingskyddet att sitta fast, skruvarna vibrerade loss hela tiden, vilket resulterade i att gängorna i vinkelväxeln tog stryk, annars så var den mycket effektiv

Avatar Fallback

Re: Swing cut ?

axwell  
#74108 Swing cut var skit...bra men.

Den här produkten är nog inte någon nyhet ; troligen 10-20 år sedan jag först hörde talas om den. Det inträffade en del allvarliga olyckstillbud varav ett var att en av knivarna gick genom väggen i en husvagn. Efter div. tillbud tvingades Ö-viksföretaget att förbättra säkerheten genom att bla. montera en ca. 2 mm tjock plåtbygel på undersidan av skivan. Detta för att inte skruvarna som håller plåtknivarna skulle knäckas.
Tyvärr är min erfarenhet efter några års användning att knivarna går sönder och flyger tiotals meter, eller längre men dom hittar man ju inte. Bortsett från farligheten så blir det relativt kostsamt att efter varje knivbrott skaffa en en ny knivsats. Skrota denna farliga pryl, en tretandad slyklinga gör nästan samma jobb!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).