Trähantverk

hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

33 inlägg 12196 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#667344 På 70talet var karmarna ofta frästa notspår i.
Som ni läst så finns det ett otal sätt att fästa smygar på. Det viktigaste är att virket är tillräckligt torrt annars blir det olika problem.
Hyllplan eller MDF-board läser krympningsproblemet.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

molnia  
#667345 I botten av öppningen skruvade vi ner skruvar som hade stor skalle. Då var det lätt att justera djupet på skruven så blev det stöd för fönsterbrädan. Har man tunn fönsterbräda kan man behöva skruva tätare så det inte bara vilar på några få punkter. Nu hade vi 32mm mdf och så satte vi ett foder på undersidan dels som stöd för fönsterbrädan, täckning av springa under fönsterbrädan och så der det lite pampigare ut med frästa profiler på fönsterbrädan kant och fodret under. Får göra avslutet på fodret lite snyggt och måla det bara.
Fönsterbrädan och andra delarna; fönstersmygen skruvade jag ihop till en hel ram så behövde jag inte så mycket sadlingar på sidorna och ovansidan för att stödja smygen. Smygen vid altandörren blev det en del sadlingar så att smygen inte rör på sig och spricker när man stöter till den när man går i dörrhålet.

Såhär sågade far fodret under fönsterbrädan efter mitt förslag

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#667346 Det här med att använda skruv vid montage av karm är suveränt. Lätt att få exakt och sen är det bara att fogskumma 👍

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

fendt311  
#667347 Ett till tips. Här har jag använt allmoge frästa fönster bänk som nedre smyg.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

molnia  
#667374 Jag kollade efter det men fann inga så långa som vi behövde, då var det lika bra att göra alla själv

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#667528
halvproffs skrev:Det här med att använda skruv vid montage av karm är suveränt. Lätt att få exakt och sen är det bara att fogskumma 👍


Var fogskummar du och varför?

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

halvproffs  
#667531
Arvid0 skrev:
halvproffs skrev:Det här med att använda skruv vid montage av karm är suveränt. Lätt att få exakt och sen är det bara att fogskumma 👍


Var fogskummar du och varför?


Mellan karm och vägg. Blir tätt och dragfritt.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#667543 Men mellan karm och stomme har du ju drevat innan man sätter smyg. Utifrån låter jag vindduken gå in på fönsterkarmen, drev mellan karm och regelverk och smyg och regelverk sedan får ångbromsduken gå in på smygen och klämmas av fodret eller låta duken gå in på karmen och klämmas fast av smygen. Fogskum undviker jag helst och "rätt" gjort ska det inte behövas Fogskum. Har man demontera några fönster och dörrar satta med fogskum eller för den delen kladdat med det så undviker man/jag det om det går. De flesta innehåller dessutom isocyanater mm

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

fendt311  
#667549
Arvid0 skrev:Men mellan karm och stomme har du ju drevat innan man sätter smyg. Utifrån låter jag vindduken gå in på fönsterkarmen, drev mellan karm och regelverk och smyg och regelverk sedan får ångbromsduken gå in på smygen och klämmas av fodret eller låta duken gå in på karmen och klämmas fast av smygen. Fogskum undviker jag helst och "rätt" gjort ska det inte behövas Fogskum. Har man demontera några fönster och dörrar satta med fogskum eller för den delen kladdat med det så undviker man/jag det om det går. De flesta innehåller dessutom isocyanater mm

Först och främst måste man använda rätt fogskum/ spruta. Inte det man köper på spray burk med slang på. Sedan är det svårt i tegelhus att få dessa tunga tre glaas fönster att sitta fast. Fogskum är ett riktigt bra lim också.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

slatte  
#667551 Hej!
Många bra tips och trix i tråden, det uppskattas.
Hyvlade fram lite material i helgen som jag tänkte använda som smygar, granplank 20mmx200mm det var dock svårt att hitta finkvistigt virke i dessa breda dimensioner i mitt lilla lager, men jag hoppas att jag kan lösa detta med snickerispackel och kvistspärr.
Dessa kommer nu att få ligga inne och torka ett par veckor innan jag gör något mer med dessa.
Jag tänkte sedan skruva ihop alla delar till färdig ram och montera mot fönstret, infästningen mot fönstret har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än, men fått många olika lösningsförslag.
Jag kommer kanske dra någon skruv rakt i salning rakt regelverket som jag sedan får spackla och måla igen.
Sedan vad jag ska välja för infästning mot fönstret har jag inte bestämt mig ännu.

Men ni får gärna komma med mer tips, ska försöka återkomma med lite bilder när det närmar sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#667552
fendt311 skrev:
Arvid0 skrev:Men mellan karm och stomme har du ju drevat innan man sätter smyg. Utifrån låter jag vindduken gå in på fönsterkarmen, drev mellan karm och regelverk och smyg och regelverk sedan får ångbromsduken gå in på smygen och klämmas av fodret eller låta duken gå in på karmen och klämmas fast av smygen. Fogskum undviker jag helst och "rätt" gjort ska det inte behövas Fogskum. Har man demontera några fönster och dörrar satta med fogskum eller för den delen kladdat med det så undviker man/jag det om det går. De flesta innehåller dessutom isocyanater mm

Först och främst måste man använda rätt fogskum/ spruta. Inte det man köper på spray burk med slang på. Sedan är det svårt i tegelhus att få dessa tunga tre glaas fönster att sitta fast. Fogskum är ett riktigt bra lim också.


Men ts har väl regelstomme?

Jag har använt hiltis fogskum med munstycke och patron så jag vet skillnad på fogskum och fogskum. Det är bra när det behövs men många byggfirmor har förbjudit fogskum innehållande isocyanater (=de flesta) och i ett trähus har inte fogskum att göra enligt mig. Det är en genväg och vi vet ju alla vad genvägar är? 😉

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Arvid0  
#667553
slatte skrev:Hej!
Många bra tips och trix i tråden, det uppskattas.
Hyvlade fram lite material i helgen som jag tänkte använda som smygar, granplank 20mmx200mm det var dock svårt att hitta finkvistigt virke i dessa breda dimensioner i mitt lilla lager, men jag hoppas att jag kan lösa detta med snickerispackel och kvistspärr.
Dessa kommer nu att få ligga inne och torka ett par veckor innan jag gör något mer med dessa.
Jag tänkte sedan skruva ihop alla delar till färdig ram och montera mot fönstret, infästningen mot fönstret har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än, men fått många olika lösningsförslag.
Jag kommer kanske dra någon skruv rakt i salning rakt regelverket som jag sedan får spackla och måla igen.
Sedan vad jag ska välja för infästning mot fönstret har jag inte bestämt mig ännu.

Men ni får gärna komma med mer tips, ska försöka återkomma med lite bilder när det närmar sig.


Låter som du är inne på en bra lösning. Hyvla ner det till cirka 22 mm och sedan tar du det sista när det är färdigtorkat. Finns en risk att det buktar sig beroende på hur torrt och bra sågat!/kvalitet det är.

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

Brorsan  
#676797 Så här gjorde grabben med sin fönsterbräda.
Egensågad ek, kvartssågad, torkad ett knappt år inomhus. 28 x 170
Skruvad och limmad ner i stommen, 5' x 6'.
Limmad plugg.


En aning springa mot fönstret.
Hänger ut 11 cm men den håller att stå på om man vill.

Användarvisningsbild

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

JensSkoog  
#676890
Brorsan skrev:Så här gjorde grabben med sin fönsterbräda.
Egensågad ek, kvartssågad, torkad ett knappt år inomhus. 28 x 170
Skruvad och limmad ner i stommen, 5' x 6'.
Limmad plugg.
En aning springa mot fönstret.
Hänger ut 11 cm men den håller att stå på om man vill.

Fönsterbräda av ek - det är lyx. :-bd
Har inte sett det sedan jag snickrade med min svager på en sommarstuga
för en miljonär med mer cash än han kunne rekna i 1969.
Men vi fick byta ungefär hälften eftersom de inte var raka efter nån vecka. :cry:

Avatar Fallback

Re: hyvla breda granplank till smygar inomhus bra/dåligt.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699055 Hej alla salare!

Vi vill ha högre fönster än vad som sitter nu. Men då måste nog eluttaget ovanför fönstret sättas in i salningen, nedåt. För att få plats mot taket. Är det något att tänka på kring det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).