lör 12 sep 2020, 19:49#666390
Nilsszzon, jag berättar BARA om mina erfarenheter.
Här på vår mark + omkringliggande har ett 15 tal jägare bildat ett jaktlag.
De hyr/arrenderar 2 000 ha + kanske lite till.
Efter vad jag förstått har någon enstaka jägare någon/några gånger suttit på pass på just gris under detta år, och nu måste de vara EXTRA försiktiga så de inte skrämmer bort eventuella älgar förutom just under de första dagarna bockarna var lovliga.
De har pratat om fällor men hitintills har det bara varit tomt snack.
Nu gör det mig personligen inget om grisarna rotar runt eller bökar omkull några plantor och att skogsbilvägen bökas upp då och då kan jag svälja, eftersom jag har en egen sladd.
MEN jag har blivit tvingad att hägna in HELA tomten + litet område utanför med elstängsel - 3 trådar. Utanför detta ser det ut som en kultivator gått fram och inägorna måste jag ringvälta NOGA varje vår.
Så in under skyddssäd är något man kan drömma om, odla potatis utan ha ordentligt hägn = sak samma.
Går man ut en kväll/natt kan man få höra grisarna grymta - smågrisarna nästan tjattrar men inget som stör jägarna.
Själv är jag bara ägandes till en ålderstigen Husqvarna (hagelbössa), tror inte det är tillåtet att försöka skjuta gris med en sådan.
Just nu håller dessutom jägarna på med att utfodra GRISARNA med äpplen (ska visst vara till älgen), men.......