SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

73 inlägg 37633 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Anton Holmström  
#665724
Värmlänning skrev:1 fälla har alltså räddat 2 granar.. snacka om verkningslös insats. Hade varit bättre om de lagt den tiden på att vara ute i fält och informerat markägare, gärna med hot om vite om man inte sköter skogsskyddet!


Fast då hade det blivit självmål gentemot skogsägarorganisationerna som skulle gråtit högt över att staten bötfäller enskilda skogsägare men gör inga egna insatser i sina "barkborrefabriker"/skyddade områden. :)

Men jag kan hålla med om att fångstresultaten var dåliga. Och morot och piska behövs för att skogsbruket ha hålla ned sin grundpopulation av granbarkborrar.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Värmlänning  
#665850
Anton Holmström skrev:
Värmlänning skrev:1 fälla har alltså räddat 2 granar.. snacka om verkningslös insats. Hade varit bättre om de lagt den tiden på att vara ute i fält och informerat markägare, gärna med hot om vite om man inte sköter skogsskyddet!


Fast då hade det blivit självmål gentemot skogsägarorganisationerna som skulle gråtit högt över att staten bötfäller enskilda skogsägare men gör inga egna insatser i sina "barkborrefabriker"/skyddade områden. :)

Men jag kan hålla med om att fångstresultaten var dåliga. Och morot och piska behövs för att skogsbruket ha hålla ned sin grundpopulation av granbarkborrar.

Givetvis skulle de skött barkborrefabrikerna också. Det är min åsikt!

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Bosse1  
#665852
Värmlänning skrev:
Anton Holmström skrev:
Värmlänning skrev:1 fälla har alltså räddat 2 granar.. snacka om verkningslös insats. Hade varit bättre om de lagt den tiden på att vara ute i fält och informerat markägare, gärna med hot om vite om man inte sköter skogsskyddet!


Fast då hade det blivit självmål gentemot skogsägarorganisationerna som skulle gråtit högt över att staten bötfäller enskilda skogsägare men gör inga egna insatser i sina "barkborrefabriker"/skyddade områden. :)

Men jag kan hålla med om att fångstresultaten var dåliga. Och morot och piska behövs för att skogsbruket ha hålla ned sin grundpopulation av granbarkborrar.

Givetvis skulle de skött barkborrefabrikerna också. Det är min åsikt!

Varför skapa borrefabriker överhuvudtaget ?

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

delphi  
#703704 Ingen påvisbar effekt av barkborrefällor
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... rrefallor/

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Bug Warrior  
#715055 Denne bør leses av alle som er på SFO:
v/Anders Svensson - Gyllebo Plantskydd AB

Fortsätt att använda granbarkborrefällor!
Debatt: I början av mars gick Skogsstyrelsen ut med informationen att man i år inte kommer att
använda fällor för att bekämpa granbarkborren i sina naturreservat. Beskedet slog ner som en som en
bomb bland oss skogsägare. Så sent som några veckor före detta besked genomförde Skogsstyrelsen
en större upphandling av granbarkborrefällor till just naturreservaten.


Link: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... 10601-2482

Siden jeg deler Anders sine argumenter - sendte jeg ham umiddelbart en mail den 1. Juni - med mine kommentarer:

"Din debattartikkel i Skogsaktuelt, datert Mars 2021 - publisert 31 Mai":

Beste Anders Svensson,

GRATTIS! 😀
DU lyktes veldig bra med å få publisert en motstemme, et motargument mot all "tro, tvil og nærmest fornektelser"
av fakta - med hensyn til en svensk og noen utenlandske vitenskapelige undersøkelser som dokumenterer svært
god effekt av plastfeller! Det er alltid godt, i alle sammenhenger, å få frem ulike synspunkter!

Den svenske testen du nevner i ditt innlegg var faktisk ennå mer effektiv enn 30% mindre skogsdød. Men: SLU,
som administrerte forsøket for Södra og Sveaskog i 2008 begikk et par fundamentale feil!

Disse 'virkesfellene' med gift som ble anvendt (de er ca. 4-5 ganger så dyre som plastfeller og NB! De kan kun
anvendes i 1-en sesong!) - ble ikke, alle sammen, plassert ca. 20 m. UT på hogstflatene... Der hvor noen slike
virkesfeller ble korrekt ut-utplassert, så viste denne testen, de facto - hele 41% mindre skogsdød!

Dette forsøket, ble videre, bare kjørt kun i 1-en sesong. Dette er som kjent, for kort tid. En større GBB-kampanje
bør vare minst i 2-3 fortløpende år. Eller også når det er mange GBB i et område. Populasjonene bør søkes å
bli tatt ned til et lavt "normal"-nivå... Har man så investert i en beredskaps-flåte av feller - så er man jo både
forsikret og forberedt! Disse "lever" jo beviselig slik du også nevner, i hele 25-30+ år fremover!

Et meget velskrevet og presist debattinnlegg etter min mening! Med argumenter som noen få av oss (ofte
forgjeves) har søkt å få frem i flere år. Dog har man allikevel, noen ganger, fått gehør hos enkeltstående i
mediefolk! (De mottar kopi av denne mail til deg.)

Jeg ønsker alle dere som kjemper for å redusere milliardtapene for 100.000+ svenske skogeiere all mulig
lykke til! Jeg benytter anledningen til gratulere deg og Olof så mye med den nye "Skorstensfällan" Emoji

Med vennlig og entusiastisk GBB-hilsen, Gunnar.

Gunnar Gallus Johannesen
Pensjonert felleprodusent, oppfinner og Barkborredödare

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Torbjörn Johnsen  
#751024 Jag bumpar den här tråden eftersom våren är i analkande och för att vi fortfarande står och stampar på samma fläck när det gäller barkborrebekämpningen. Sök & plock fungerar inte särskilt väl i dagens "avverkningsapparat" och nu är skogen dessutom kryddad med mängder av vindfällen till barkborrarnas stora glädje.

Ett bra sätt, för den som har tid och egen kapacitet, är att betrakta vindfällen som barkborrefällor. Låt borrarna gå i vid första svärmningen och kör sedan ut virket. Det går att hugga virket innan svärmningen men låta det ligga innan utskotning och var sedan snabb att få ut det till väg så snart odjuren borrat sig in. Sedan gäller det även att köparen hinner få väck det från skogen, till industrin.

Skogsstyrelsen gick i dagarna ut med ett pressmeddelande där de refererade en studie från SLUs barkborreforskare. Samma forskare som inför 2021 sa att angreppen skulle klinga av tack vare sämre reproduktion för borrarna konstaterade nu att det blev tvärt om. Barkborrarna har förökat sig mer än vad forskarna trodde. Det här tillsammans med mängden vindfällen ger ett mardrömsscenario inför det här årets angrepp. Då borde även storskalig användning av barkborrefällor vara med i diskussionen kan man tycka.

Läs trådstarten här och begrunda om vi inte borde sätta tryck på att få till en storskalig fällbekämpning?

Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751028 Studier har ju visat att det inte är effektivt, varför då fortsätta?

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... rrefallor/

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Elmhult  
#751029 Det som hjälper är att SLUTA MED MONOKULTURER!!
Men pratar man med någon på de stora bolagen eller föreningarna är det fortfarande 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 för hela slanten.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751217 Granarna dör lika bra i blandskogen, gå in i närmaste naturreservat så får du se.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Knagge  
#751242 I lövblandskog med granunderväxt har iallafall jag aldrig hittat barkborregranar. Denna gran underväxt kan vara upp till 20 m lång. Så enligt mig är nog gran som kommer upp under löv i ogallrade bestånd skyddade.
Enligt mig är grangallring alltid ett riskföretag man bjuder in både till vindfällen och insektskador så det vill till och få bra rotnetto annars är det en förlustaffär .

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751266 Igår vandrade vi genom Risveden, en utmark en bit norr om Göteborg. Stort naturreservat med vildmark numera, har aldrig varit planterat så vitt jag kunde se. Blandat med löv, tall o gran.
$matches[2]

$matches[2]


Fint område annars.
1646556604_img_20220305_140510_324.jpg

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Bug Warrior  
#756165 Studier har ju visat att det inte är effektivt, varför då fortsätta?

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... rrefallor/[/quote]


Hei til deg Mangan!

Det finnes både svenske og utenlandske, og større tester av effektivitet/redusert skogdöd ifm feromonfellefangst,
enn denne, ene fra Skogforsk! Som i motsetning - har svært positive resultater: I Sverige i 2008 med 41%
mindre skogdød!
Denne testen var forøvrig beheftet med flere fundamentale feil! Kun et mindre antall av
disse (virkes)fellene var korrekt plassert, 20 m.+ ut fra stående skog - og den gikk kun over 1-ett år. (se vedlegg)

Det er vel kjent og historisk at man ofte ikke lærer av andres feil! (og fra sine egne 😉) Da heller lære, studere
og etterfølge andres suksess!? - Ikke det heller? Jeg viser her til "Den Store GBB-Krigen" SørNorge og i Värmland i
1979. En 3 års sammenhengende og massiv feromonfelle kampanje, den første og største massefangstkampanjen i
verden, med 'punkt slut' på skogdøden. 42 år siden! Et faktum. Men den bestrides av dagens forskere og andre
"eksperter"... Så er det de utenlandske testene; som viser hele 60-80% mindre skogdød.) Denne og "Mardröm"
artiklene på SFO/iskogen - er noe av de beste og grundigste reasearch-artikler du kan finne på GBB-
bekjempnings-området, etter min mening.
Også fra Fredrik: https://iskogen.se/skogsbruk/rekordangr ... orre-2021/

Vil så SLU & Skogforskfolket og Myndigheter og Skogbransjens "elite" forøvrig - muligvis? akseptere disse
høyaktuelle FAKTA? Vil disse også kunne inrømme en FEIL STRATEGI i kampen mot GBB? - Dette, når det altså
finnes et land som, i dag BEVISELIG(!) har fullstendig koll på skogskadesituasjonen i eget land med:
"0"% Skogdød! JEG, etter å ha sett (mens jeg ennå var aktiv i markedet), årviss "handlingsvegring og prat"
og faktisk motstand mot feromonfeller i plast. Den samme type feller som anvendes i svært mange land til
meget tilfredsstillende monitoring - men altså ikke til å redusere GBB-populasjoner og/eller skogdød! (Dette er jo
ubegripelig for mange skogeiere.) Ikke minst når de samme forskere m.fl. deltar på noe og får kunnskap som de
burde vært meget glade for å kunne, endelig - få seg bevist (...) for så å kunne rekommendere ASAP tatt i bruk!
Ikke det heller, nei? Jeg synes faktisk det begynner å "lukte" litt av det hele...

De samme folkene, et utvalgt antall fra den Skandinaviske "eliten", deltok på en internasjonal nettkonferanse -
for over ett år siden! - (se deltagelisten, link under her) og da, såvidt vites?? uten å rapportere/referere det
offentlig
, til det fantastiske(!) faktum, nemlig at LATVIA / LETTLAND gjennom flere år, kontinuerlig
har anvendt og proaktivt anvender plastfeller med feromoner i dag og derved bare har 0,4% GBB-angrep, i
kontrollerte/større områder i sine skoger!

Interessant? For Svenske og Norske Skogeiere, JA! (Hvor mange ha. skog "eliten" har, eller hvor
mange penger "de" selv har tapt på GBB's herjinger de siste 16 årene vites ikke..?) Men at; de vet, eller skulle
ha visst om Latvias suksess er også et faktum!
Da reiser det seg, sett med mine øyne; 2-to enkle spørsmål -
som så absolutt burde stilles fra de mange skogeierne i Skandinavia, nemlig: (Det skal være godt over
100.000 st. svensker som har hatt meget store GBB-tap, reduserte virkespriser, +50% extra kostnader ifm Sök
&Plock, snart 20 Milliarder tilsammen, f.o.m. 2005 til nå, høsten 2022!?)

1.) HVORFOR? - vil man (åpenbart!) IKKE gjøre "Krigen mot borrarna" mer effektiv, ved å organisere en større
kampanje mot GBB og skogdød i egne land ved å lære av Norge/V ärmland i 1979 og nå av Latvia's suksess?

2.) HVEM? - tjener eventuelt på at situasjonen, ved KUN å anvende "Søk o plock-mantraet" - år efter år, mens
milliardene fortsetter å rulle ut av: (NB!) Skogeiernes plånböcker!

Linker: "FOREST's Future 2021"
- https://www.vulhm.cz/en/forests-future-2021/
Kolla Nr. 9 / Latvia:
- https://www.vulhm.cz/en/list-of-presentations/
Deltakerlisten:
- https://www.vulhm.cz/files/uploads/2021 ... s_FF-3.pdf

Hvis jeg fortsatt hadde vært skogeier i dag og også vært et 'betalende medlem' - i en eller annen skog-
organisasjon så ville jeg nok ha "tjatat" kraftig på dem for å få hjelp til å REDUSERE mine kostnader og gitt
dem et "tupp i röven" for (endelig!) komme i gang med å finansiere/organisere en større FELLE-KAMPANJE!

Jeg legger også ved en komprimert liste over kun de skaninaviske deltakerne med info om hvor de befinner
seg og hvordan de enkelt kan nås. Gjør som de sier i USA: "Kick some ass" and call your Congressman" 😀

PS: Om norsk er litt "tungt" anvend: https://translate.google.com/?hl=no

QUO VADIS? Norge & Sverige & Finland & Danmark

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Bug Warrior  
#756190 Oops - beklager: Det "snek seg inn en liten dato-feil" i innlegget over her:

Forests Future - 2021 - ble avholdt, som det ellers også fremgår i samme innlegg, den 23 og 24 Mars 2021!
og altså ikke i November-21.

Man får bare håpe at, en evnt. neste Intl. konferanse ikke blir kalt: "Forests Future Mortality" ...
Ha en god dag og lykke til med GBB-Krigen i både Sverige og Nörje! :-)

Hilsen, Bug Warrior - som fortsatt har slagordet:

Drep GBB i feromonfeller! Når det er FOR mange av dem og INNEN de tar livet av skogen din!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).