Föryngring

ändrade planer på föryngring

25 inlägg 4879 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665512
svesse83 skrev:Beror väl helt på vilket mål du har med just den avdelningen. Ser man rent produktionsmässigt så är det ju tall som är överlägset på svaga mellanmarker.
Sen så beror väl det helt på vad du får betala för plantor och plantering hur många plantor per ha du ska sätta. Rimligt utan fröträd är väl ca 2000/ ha.
Men nu med markberedning och frötall på det så måste väl 1000/ ha vara alldeles nog. Jag skulle satsa på tall. Särskilt med tanke på Granbarkborre problematik. Lär inte bli mindre om gran står på fel mark.



av den avverkade volymen var det mer gran, och det fanns rejält grova/fina granar där, troligen är det ett av de mest bördiga områden på mina marker som i övrigt består mest av tall.

jag önskar nog få in mer gran på marken och tror detta område vore bäst lämpat


du tror 1000 plant per ha räcker?

jag får väl betala ca 1500:- för markberedningen och 1,70:- per plant så det finns ingen anledning att snåla på plant när priset blir bra känner jag =)

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665514
isteskog skrev:Kommer planten från Norrplantor (SCA)?

Starpott är väl holmens system? Kanske svenska har samma längre norr ut?

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665516 Önskar du gran kör då på nästan fullt förband och ha tallen som skydd för plantor och övrig vegetation. Vet inte hur du har det med snytbaggar men skadorna minska avsevärt under en tallskärm.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665538 troligen är det väl holmens plant då det är de som ska sköta planteringen=)

de skulle vara behandlade för snytbagge, men de har jag ingen erfarenhet av då detta blir min första plantering

vad är fulla förband hos mig 2000/ha?

och menar du jag ska plantera 100% gran?

tanken är typ 80/20 för att få in lite förädlad tall

   TS
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665590 Ja 2000 plan skulle jag säga. Går de med att peta in 20% tall är det väl bra. Men det blir dåligt med så liten inblandning. Men du får göra som du vill. Förädlingen av tallen är rätt liten på så få plantor. Nu kan jag inte förädlings % För tall i mellan Sverige men här nere upp till uppland är de 12-17%

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665686 siktar på 2000 plant, låter rimligt

varför skulle det rentutsagt bli dåligt med sån liten inblandning som 20%?

det står ju frötall där med...

tänker att jag vill få förädlat material på marken, så kanske det blir bättre träd på några generationer framöver, alltså riktigt långsiktigt=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Älgfoderodlare  
#665784
Camaro1969 skrev:hmm ja det var väl lite så jag tänkte kanske... men efter kaoset med avverkningen så får jag ett skapligt pris på markberedning och plantering, så jag tänkte använda mig av det.


Skickar bara ett par bilder hur det ser ut vid mina fröträd. Avverkat 2001. Så varierande ålder mellan 3-20 år. Ej markberett, endast självföryngring på sandmark.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665797
Älgfoderodlare skrev:
Camaro1969 skrev:hmm ja det var väl lite så jag tänkte kanske... men efter kaoset med avverkningen så får jag ett skapligt pris på markberedning och plantering, så jag tänkte använda mig av det.


Skickar bara ett par bilder hur det ser ut vid mina fröträd. Avverkat 2001. Så varierande ålder mellan 3-20 år. Ej markberett, endast självföryngring på sandmark.


har några hektar där jag ska prova detta med, men kanske med en lätt markberedning med egen grävare=)

   TS
Avatar Fallback

Re: ändrade planer på föryngring

svesse83  
#666083 Hej.

Ja det tror jag absolut.

Tror tom att det inte behövs planteras om fröträden står på rätt mark. Nu när du markbereder.

Däremot blir det ju viktigt att vara med och ta ner frötallarna i tid. Annars riskerar du ju att slänga planteringskostnaden i sjön.

Avatar Fallback

Re: ändrade planer på föryngring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666105 50 frötallar på såpass mager mark borde räcka för att få föryngring. Vill du ha tall så kanske du kan få dem att bjuda på markberedningen och skippa planteringen? Vill du ha gran så hugg bort de flesta frötallarna direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).