Föryngring

Hvilken tresort?

9 inlägg 1845 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hvilken tresort?

Nordmann-Tierp  
#665251 Har kjöpt en liten gård ved Dalelven som har värt forlatt i ca 20 år. Tenkte å sluttverke skogen og starte på nytt. Hva slag trär skal man plantere på sandmark med antagligen ganske mye vatten i?
Fikk höre at tall ikke var anbefalt.

/Kristian



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Torbjörn Johnsen  
#665264 Hur ser det ut idag? Vad växer på marken nu? Tall eller gran eller blandat? Finns det någon skogsbruksplan eller beskrivning av skogen? Där man ev kan se vilken bonitet eller vilket ståndortsindex marken har idag?

Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Älgfoderodlare  
#665268
Nordmann-Tierp skrev:Har kjöpt en liten gård ved Dalelven som har värt forlatt i ca 20 år. Tenkte å sluttverke skogen og starte på nytt. Hva slag trär skal man plantere på sandmark med antagligen ganske mye vatten i?
Fikk höre at tall ikke var anbefalt.

/Kristian


Är det i Marma / Mehedeby området ?

Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Nordmann-Tierp  
#665310 Hei,

Det finnes ingen plan for skogen. Nå er det tall som tydeligvis ikke väkser supert + mye ung björkskog samt lite asp. Tallen er avverkningsklare og dermed så kan jeg bestemme ganske fritt hva som skal opp. Det ligger ikke alt forlangt unna Marma. Hvor bör jeg begynne?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Älgfoderodlare  
#665362
Nordmann-Tierp skrev:Hei,

Det finnes ingen plan for skogen. Nå er det tall som tydeligvis ikke väkser supert + mye ung björkskog samt lite asp. Tallen er avverkningsklare og dermed så kan jeg bestemme ganske fritt hva som skal opp. Det ligger ikke alt forlangt unna Marma. Hvor bör jeg begynne?


Har du några bilder på hur det ser ut idag ? Vilken sida av älven är det, norra eller södra sidan ? Är det mot Ambricka -Älvkarleby eller mot Grimsarbo - Söderfors på S sidan eller norra sidan ?

Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Nordmann-Tierp  
#665419 Hei,det er på Marma siden av elven. Skal se om jeg finner noe bra bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Älgfoderodlare  
#665432
Nordmann-Tierp skrev:Hei,det er på Marma siden av elven. Skal se om jeg finner noe bra bilder.


Nu kan jag ju kanske inte enbart rådge utifrån bilderna, då jag också ägt o brukat mark i Marma. På den mark vi ägda, var ju Tall det dominerande trädslaget ( ser ut som på dina bilder ). Mest sandmarker med bra tillväxt. Men du har ju även möjligheten att prova med Ek ( mycket självföryngrad i området ), blandbestånd, andra ädellöv sorter, då du har mycket bra växtbetingelser där. Det spelade ju ingen roll vad man satte i backen, allt växte ( kanske ändå försiktig med Gran ). Hur stor är arealen ?

Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Nordmann-Tierp  
#665474 Ca 12 hekta men som alle andre har man elledning ivägen. Har ett felt ca 3 hk med masse små trär på som jag er veldig usikker på hva kan bli av. Tanken har slått meg å drive med björk, er det mycke sämre inntjening på det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvilken tresort?

Älgfoderodlare  
#665480
Nordmann-Tierp skrev:Ca 12 hekta men som alle andre har man elledning ivägen. Har ett felt ca 3 hk med masse små trär på som jag er veldig usikker på hva kan bli av. Tanken har slått meg å drive med björk, er det mycke sämre inntjening på det?


Där kommer nog det mesta att bero på HUR du sköter Björken ! Jag hade lite varierande markavsnitt, o på vissa marker kunde man få bra utveckling på Björkbestånd men på rena sandmarker vart det sämre. Men har du kollat vad de " små träden" är av för art ? Skulle kunna tro att du har en hel del självföryngrad Ek även på dina marker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).