Föryngring

ändrade planer på föryngring

25 inlägg 4910 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665285 hej!

har slutavverkat ett område på ca 4,5 hektar. T21-T22 enligt planen, stämmer troligen.
det är relativt bra mark för att vara hos mig, alltså lite sten och platt och fint

har sparat 40-50 frötallar per ha och min tanke var att markbereda själv med grävmaskin, och handså med frö.

MEN, avverkningen gick inte som planerat och jag har haft en "tvist" med bolaget som gjorde den och de har erbjudit mig ett bra pris på markberedning och plantering som kompensation, och jag kommer troligen ta det.

men jag funderar då lite på hur mycket plant som ska sättas per hektar? och blandningen av det.

jag vill ha en blandning av tall och gran, men hur mycket kommer frötallarna hjälpa?

av den avverkade volymen var ca 45% tall, 53% gran

ska man sikta på en blandning av 50/50 gran tall plantor?

lite kloka synpunkter från forumet kommer säkert hjälpa =)



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665287 Rent spontant är en plantering av gran och tall under frötall en mycket bra kombo. Eventuellt fröfall är en bonus. Är det kuperat kan rena gran och tallpartier vara en vitts. I annat fall blandning med både tall och gran i plastpåsarna. Det blir bättre än varannan rad.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Mellberg  
#665290 Plantera gran, du kommer att få in tall helt naturligt. Vid ev. hjälpplantering kan du satsa på tall eller contorta. Vid röjningen och framtida gallringar, kommer du att ha goda möjligheter att justera trädslagsblandningen.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665292 låter lovande =)

hur ska man tänka med antalet plant per hektar när man har frötall?

ska man ignorera dem och se det som en bonus som du säger?

så 2200 per hektar?

Edit:

mellberg du tycker alltså man bara ska plantera gran?

marken är svag nordlutning så det finns egentligen inga "tallställen" specifikt

men min tanke är att man vill ha in lite tallplantor med så får man väl forhoppningsvis förädlat och bättre plantmaterial

och frötallarna är ju som sagt, rätt få...

80/20 gran tall hur låter det?
Senast redigerad av Camaro1969 mån 07 sep 2020, 08:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665295 Mycket bror på hur mycket hyggesrester det finns mm. Här nere i söder kör jag på tallmark 1500 st gran och tall och satsar på tall mellan dessa. Men 2200 på granmark och låter bra tallar ta en gran plats.
T20-22 är en bättre tallmark än gran mark så jag hade dragit dit 1800-2000 plant och hoppas på en bra markberedning. Så de blir bra fördelade.
Men som jag alltid brukar förmedla stirra dig inte blind på förbandet utan leta bra planteringspunkter Är det 1,5 m mellan två bra punkter får båda en planta. Och är det inget på 3 m blir det ingen planta. Det är där du får nytta av fröträden. De hittar bra punkter för sina frö som plantörer inte tänkt på.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665297
Tåndemåla skrev:Mycket bror på hur mycket hyggesrester det finns mm. Här nere i söder kör jag på tallmark 1500 st gran och tall och satsar på tall mellan dessa. Men 2200 på granmark och låter bra tallar ta en gran plats.
T20-22 är en bättre tallmark än gran mark så jag hade dragit dit 1800-2000 plant och hoppas på en bra markberedning. Så de blir bra fördelade.
Men som jag alltid brukar förmedla stirra dig inte blind på förbandet utan leta bra planteringspunkter Är det 1,5 m mellan två bra punkter får båda en planta. Och är det inget på 3 m blir det ingen planta. Det är där du får nytta av fröträden. De hittar bra punkter för sina frö som plantörer inte tänkt på.



du planterar alltså 1500 plant på tallmark, och har även fröträd?

jag kommer inte plantera själv, så jag kan inte styra planteringspunkterna.. =/

   TS
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Mellberg  
#665299 Du kan ju plantera halva området med gran och den andra halvan med tall. Då kan du jämföra områdena över tid

Om du blandar och planterar omväxlande tall-gran får du ett svårskött bestånd, eftersom tallens ungdomsutveckling är så mycket snabbare

Med förädlad gran får du nog en G24 😎

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665305
Mellberg skrev:Du kan ju plantera halva området med gran och den andra halvan med tall. Då kan du jämföra områdena över tid

Om du blandar och planterar omväxlande tall-gran får du ett svårskött bestånd, eftersom tallens ungdomsutveckling är så mycket snabbare

Med förädlad gran får du nog en G24 😎



hmm nja jag tror inte jag delar upp området.. vill nog ha blandskog, har fått för mig det är lite hängslen och livrem=)

fick uppgift om att plantorna skulle heta sp50, googlat och det verkar vara starpot 50 och heter både tall och gran så? undrar om alla plantor är förädlade

   TS
Avatar Fallback

Re: ändrade planer på föryngring

isteskog  
#665325 Kommer planten från Norrplantor (SCA)?

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665332 vet faktiskt inte men gissar de inte gör det

   TS
Avatar Fallback

Re: ändrade planer på föryngring

svesse83  
#665367 Vilken del av landet är det du har tänkt plantera?

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665372
svesse83 skrev:Vilken del av landet är det du har tänkt plantera?


trodde jag skrev hälsinglands kustland, men det gjorde jag nog bara i tanken :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Älgfoderodlare  
#665375
Camaro1969 skrev:
svesse83 skrev:Vilken del av landet är det du har tänkt plantera?


trodde jag skrev hälsinglands kustland, men det gjorde jag nog bara i tanken :)


Jag tänker nog lite annorlunda om vad du beskriver o hur du ev. kan anlägga ny skog på din mark. För frågan är vad du får med andra åtg., markberedning / plantering än självföryngring. Ett ex. är ju vad jag fick efter avv. våren 2001 på ganska svaga marker i Härjedalen. Om du kollar i tråden " Röjning på egen mark ", sid. 42, bilderna är från 2016. Där har jag gjort ett inlägg som visar enbart självföryngring med Tallfröträd. 6-7 frötallar på ca. 1,8 ha. För det du har av frömängd i marken idag, kan till viss del gå förlorad vid en markberedning. Jag skulle nog grönrisplantera med Gran o till största del låta Tall komma av sig själv om du vill ha en bland skog. Markbereder du så får du förmodligen också en massa Björk i beståndet. Men det behöver ju inte vara fel det heller.

Avatar Fallback

Re: ändrade planer på föryngring

svesse83  
#665394 Beror väl helt på vilket mål du har med just den avdelningen. Ser man rent produktionsmässigt så är det ju tall som är överlägset på svaga mellanmarker.
Sen så beror väl det helt på vad du får betala för plantor och plantering hur många plantor per ha du ska sätta. Rimligt utan fröträd är väl ca 2000/ ha.
Men nu med markberedning och frötall på det så måste väl 1000/ ha vara alldeles nog. Jag skulle satsa på tall. Särskilt med tanke på Granbarkborre problematik. Lär inte bli mindre om gran står på fel mark.

Användarvisningsbild

Re: ändrade planer på föryngring

Camaro1969  
#665511
Älgfoderodlare skrev:
Camaro1969 skrev:
svesse83 skrev:Vilken del av landet är det du har tänkt plantera?


trodde jag skrev hälsinglands kustland, men det gjorde jag nog bara i tanken :)


Jag tänker nog lite annorlunda om vad du beskriver o hur du ev. kan anlägga ny skog på din mark. För frågan är vad du får med andra åtg., markberedning / plantering än självföryngring. Ett ex. är ju vad jag fick efter avv. våren 2001 på ganska svaga marker i Härjedalen. Om du kollar i tråden " Röjning på egen mark ", sid. 42, bilderna är från 2016. Där har jag gjort ett inlägg som visar enbart självföryngring med Tallfröträd. 6-7 frötallar på ca. 1,8 ha. För det du har av frömängd i marken idag, kan till viss del gå förlorad vid en markberedning. Jag skulle nog grönrisplantera med Gran o till största del låta Tall komma av sig själv om du vill ha en bland skog. Markbereder du så får du förmodligen också en massa Björk i beståndet. Men det behöver ju inte vara fel det heller.


hmm ja det var väl lite så jag tänkte kanske... men efter kaoset med avverkningen så får jag ett skapligt pris på markberedning och plantering, så jag tänkte använda mig av det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).