Motorsåg och handhållet

Dålig Aspen 2-T?

21 inlägg 5104 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig Aspen 2-T?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664007 För ett par år sedan började röjsågen gå illa, blåste blårök och luktade apa. Hann med en del onödig felsökning innan jag kom på att byta bränsle. Fixat. Boven var en 25 L Aspen som var halvfull,dvs första halvan av dunken gick ok.

Snåldum som man är hällde jag resten i en ATV med tanken att 4-T inte är lika brydd. Jag hann ganska långt ut i skogen innan den hostade, baktände och tillslut dog..

Hursomhelst, idag hände samma sak. Nyöppnad 25-L Aspen inköpt i maj i år. Sågen (en annan) gick ok ett par tankar och började sedan ryka blått med stickande äcklig lukt. Bytte bränsle till nödinköpt Ultima(OKQ8 ) och sågen går igen .

Någon som känner igen fenomenet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

ÅsaNisse  
#664010 Jag har ungefär samma fenomen med min trimmer som har geggat igen ljuddämpare och nu vägrar starta. Aspen 2T från lantmännen.
Röjsågen drar mycket bränsle och har även den gegga runt ljuddämparen och ger mig tryckande huvudvärk.

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664029
nisse skrev:För ett par år sedan började röjsågen gå illa, blåste blårök och luktade apa. Hann med en del onödig felsökning innan jag kom på att byta bränsle. Fixat. Boven var en 25 L Aspen som var halvfull,dvs första halvan av dunken gick ok.

Snåldum som man är hällde jag resten i en ATV med tanken att 4-T inte är lika brydd. Jag hann ganska långt ut i skogen innan den hostade, baktände och tillslut dog..

Hursomhelst, idag hände samma sak. Nyöppnad 25-L Aspen inköpt i maj i år. Sågen (en annan) gick ok ett par tankar och började sedan ryka blått med stickande äcklig lukt. Bytte bränsle till nödinköpt Ultima(OKQ8 ) och sågen går igen .

Någon som känner igen fenomenet?

Har de gått på annat bränsle innan?
Hur har bränslet lagrats?

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664030
ÅsaNisse skrev:Jag har ungefär samma fenomen med min trimmer som har geggat igen ljuddämpare och nu vägrar starta. Aspen 2T från lantmännen.
Röjsågen drar mycket bränsle och har även den gegga runt ljuddämparen och ger mig tryckande huvudvärk.


Att de geggar från ljuddämpare ser man då de går lite väl mycket obelastat. De går inte upp i den temp som de ska ha.
Alt. för fet bränsleluft blandning.
Är det gnistgaller är de ofta igen kleggade.

Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664427 Det luktar försvarstal .

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664439 Bättre svar än ditt oavsett hur du uppfattar det.

Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664540
Mange skrev:Bättre svar än ditt oavsett hur du uppfattar det.

Tyvärr mange så har trådskaparen rätt aspen brukar ha batchar som stinker skit och annat elände.
Jag vet handlare som har skickat tillbaka hela pallar med bränsle på grund av det trådskaparen skrev.
Sen om jag inte missminner mig så har du skrivit inågon tråd att aspen är lagring beständig även öppnad.

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664562 Japp. De tål o lagras. Dock inte i solljus.
Jag har inte hört nån här som skickat tillbaks nåt, det kommer kanske.

Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664593 Märkligt att det nu drabbat mig två gånger och ingen annan här på forumet?
Första gången var jag osäker när/var dunken köpts.
Denna dunk är inköpt i maj och kommer reklameras. Den har förvarats ute i en carport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664611 Var dunken ny? En handlare här har refillsystem. Man lämnar sin tomdunk och får en uppfylld men begagnad dunk. Men man vet ju förstås inte om den som haft dunken förut fraktat kopiss i den innan han bytte in den.

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664704 Är det fel på produkten är det inköpsstället man vänder sig.
De ska svara för produkten och dess kvalité.

De tar i sin tur kontakt med Aspen vilka är väldigt enkla att ha med att göra.
De gånger jag haft fel på bränslen här har det inte varit rätt vi köpet. Nån gång 4-takt men oftast har det krypigt fram att det inte varit Aspen.
Färg, lukt, dunk är lätt att identifiera.
Och nej, det ska inte vara blått, blåaktigt eller ofärgat.

Avatar Fallback

Re: Dålig Aspen 2-T?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664757 Varför så bitter Mange är inte din favorit produkt bra 😤

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664772 Bitter?
Favorit vet jag inte men nåt bättre vet jag inte om.

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

anersimyra  
#664805 Som sagt, det kan som ” skogsola ” säger vara en ” pissedunk.”.. 😀 jag brukar själv fjöla i tomma femlitersdunkar då man av någon anledning alltid blir svårt pissnödig när man kliver in i förrådet. En nypissad dunk luktar i stort sett enbart alkylat varför man får ge akt på att inte tanka sågen med pissoppa. Till saken hör att jag en gång tankade bilen med diesel då jag var övertygad om att dunken innehöll enbart Aspen 4T med ledning av lukten..😬

Användarvisningsbild

Re: Dålig Aspen 2-T?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664840 Nu blir jag orolig....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).