Bioenergi

Grillkol

336 inlägg 75137 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664608 Jag slår i dom sista bitarna så att det inte ”rinner” ut

Nej, en öl kommer man inte långt på, men man känner sig så man är värd en öl 😉

Tar nog nästan två timmar innan gaslågan kommer.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kolarn  
#664627 Har du nån form av tätning mellan faten, i botten på det lilla fatet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grillkol

Värmlänning  
#664630
r93 skrev:Jag slår i dom sista bitarna så att det inte ”rinner” ut

Nej, en öl kommer man inte långt på, men man känner sig så man är värd en öl 😉

Tar nog nästan två timmar innan gaslågan kommer.

Har du en bild på skapelsen?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664633 Kan nog fixa det ikväll

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664636
Kolarn skrev:Har du nån form av tätning mellan faten, i botten på det lilla fatet?


Nej!
Det verkar som att när man täpper det lilla hålet med bulten så "pyser" gengasen ut nere och hjälper till att öka temperaturen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664641
r93 skrev:Vad i hela friden är ”extra prima” Björk?

De har köpt en laddning av mig, det är väl det mest extra prima som kan ske?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#664714
1599234375_02af3f36-b667-41cf-8bc8-735ed90ce052.jpeg
Så måste det vara!

Gick ut på logen för att ta kort på tunnorna, men dom står längst in. Kolsvarta är dom med så man ser inte vad det är.

Men jag hittade ett par bilder i mobilen som jag tog när jag gjorde för första gången, därav att det är färg på tunnorna.

Glömde nämna att man måste borra ett antal hål runt nedre delen på den stora tunnan annars brinner det för dåligt, men det vet nog alla som eldat i en tunna någon gång.
1599234376_381ab607-3dc2-4124-ac88-bf2505cba4c4.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Teufel  
#696698 Var kan man få tag på 60l-fat någonstans i närheten av Göteborg eller i Västra Götaland/Halland?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Aspenlid  
#702234 Har gjort lite kol nu oxå enligt liknande princip men tänker på material. Har en del teak liggandes som har varit en gammal fönsterkarm, skulle det kunna va nåt att kola? Har mest kört ek, björk och al innan..

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Teufel  
#702252 Går säkert bra. Så länge det inte är behandlat på något sätt så borde det gå att använda att grilla med.
Tricket, som jag förstår det, är att bara använda lövträd, och teak är ju ett sådant.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Aspenlid  
#702254 Nej det ska det inte va. Då får det nog bli ett prov med det nästa vända!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707038 Hittade ett par filmer, verkar ju inte vara så svårt, man blir ju sugen på att prova....






Avatar Fallback

Re: Grillkol

WarPeter  
#707062 Prova, det är väldigt kul och det är enkelt att göra kol som är bättre än det mesta "vanlig" grillkol på marknaden. Att göra riktigt bra kol eller att tjäna pengar på det är mycket svårare men inte omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#707482
1617216114_7011c06f-099c-4ec1-a6df-1d8cf5d1631c.jpeg


Hoppas min ”oljefatsmila” kommer fungera! Några få delar saknas men helgen efter påsk ska den testas!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#707489 Kollade runt lite på tuben kring detta och har bestämt mig för att bygga på ett oljefat och spirorör. Såg ett exempel där man ledde ner gasen till själva brasan så kolningen gick klart med den den metangas som bildas vid pyrolysen.

Har du granstorp någon form av återvinning av den gasen eller tänker du bara elda under fatet?

Jag tänkte annars det ger en bra fingervisning när kolningen är klar, när det inte brinner längre finns väl inget mer än kol kvar?

Fattar inte att det tagit 9 år efter mitt skogsförvärv att få upp ögonen för detta!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).