Traktorer och processorer

Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas?

15 inlägg 5301 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas?

Hypro77  
#664532 Har en Valmet 6400 till en Hypro 755. Nästan alltid när jag kör med den i skogen kryper jag fram på mellanväxel 1 alternativt lågväxel 4 med motorn på tomgång. Sliter detta onödigt på kopplingen, är det bättre att ha lite varv så man vet att kopplingen fäster”? Är sjukt nice o cruisa fram på tomgång.....



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Fredrik Reuter  
#664534 Mycket bra fråga!

Väntar på bra svar tillsammans med dig. 👍

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

ss0803  
#664548 Kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt.

Hela grejen med turbinkopplingen är att bygga in en viss ”slirning” i transmissionen för mjukare gång.

Effekten som överförs vid tomgång är bara en bråkdel av den vid maxeffekt (runt 2000 rpm).

Någon spärr eller mekanisk koppling mellan motor och växellåda blir det aldrig med turbinkoppling, viss slirning förekommer även vid höga varvtal.

Däremot går det ju ställa vid vilket varv turbinen ska börja dra, genom att justering mängden olja i turbinkopplingen.

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

snurra  
#664552 Kopplingen tar ingen skada av din körning, bara du kommer ihåg att lägga i friläge där du står still, om du står för länge utan att ha lagt i friläge kan du spränga turbin, min lokale Valtra service kille påstod sig aldrig bytt koppling på en med turbin, kommer säker några kommentarer att man har bytt koppling, den jag äger byttes slavcylinder för några år sedan

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Forestboy  
#664575 Inte slirar det på låga växlar. Om turbinen slirar länge blir oljan varm, men man känner nog när det slirar. Tex om den stannar för hinder eller om man håller på bromsen och den stannar då slirar turbin. Korta stunder inte skadligt.

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Amatörhuggare 62  
#664582 " Stallar " turbin som det heter.
På fackspråk.
Så bränner den till slut.
Oljan blir överhettad.
Å packboxar kan skadas.

Enligt boken växla innan.
Traktor går under 1500 varv.
Vid landsvägskörning.
Med tunga lass.

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

ss0803  
#664586 Jo visst slirar turbinen alltid till viss del, men kanske inte så mycket att det märks.

Står i manualen att slirningen är ca 2% vid max varvtal på motorn.

Står även att man inte ska köra vid för låga varvtal när traktorn drar tungt lass
då turbinkopplingen slirar mer vid låga varvtal och kan bli varm. Så där får jag kanske rätta mig själv.

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Johan i Hult  
#664605 Vår Valtra 755 klarade ca15 min på vedbacken med 4 högväxel i o handbroms dragen innan den försvann i ett rökmåln då packboxen for o oljan gick ut...🤪

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Hypro77  
#664783 Oki, tack för svar. Jag tolkar det som att man kan cruisa lite lugnt på låg växel och utan tungt lass. När huggarvagnen börjar vikta upp så kör man med mer gas.

Är detta samma anledning till att skotare och skördare alltid kör på högt varv, även när de inte låter aggregat/ kran gå? Känns så konstigt att höra dem på högt varv när de lufsar fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664912
Johan i Hult skrev:Vår Valtra 755 klarade ca15 min på vedbacken med 4 högväxel i o handbroms dragen innan den försvann i ett rökmåln då packboxen for o oljan gick ut...🤪

Minns att jag läste om det

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Bert1  
#664989 Går väl inte riktigt att jämföra med en maskin som har hydrostatdrift och som din med en vanlig transmission

Avatar Fallback

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

massa-ved  
#665081
Bert1 skrev:Går väl inte riktigt att jämföra med en maskin som har hydrostatdrift och som din med en vanlig transmission


Nej turbinkoppling är mer likt en converter eller en automatlåda. Den börjar greppa när motorvarvet ökar, en hydrostat kan arbeta med konstant motorvarv och reglera hastigheten med oljeflödet.

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

stegmaster  
#665109 Jag forsöker hålla mig på "stallspeed" eller högre vid lengre körning, altså ca 1200rpm eller högre.
Vid tung lass/brant lite högre , typ 1500rpm var NM er högast, så motoren orkar med.
Vid krankörning brukar jag ligga på ca 1100 rpm motor och 540E på pto, och ska jag flytta mig bara några meter fram/back gör jag det givetvis på samma varv.

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Tomppa89  
#828073 En fråga drar en valtra 6550 mera bränsle om den har turbin koppling? Än en med normal koppling

Användarvisningsbild

Re: Är det dumt att köra turbinkoppling med bara tomgångsgas

Bert1  
#828083 Enl instruktionsboken så slirar turbinen upp till 2% vid max varvtal så rent teoretiskt borde den ju ta lite mer men vad det gör i praktiken är nog en bra fråga

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).