jojo72 skrev:[b]Hej,
Har gjort en större avverkning på mjukt underlag. Det överenskoms om att all grot skulle användas som underlag för maskinerna. Men det visade sig inte räcka utan man fick, utan använda mycket virke för att kavla.
Troligen fick skotaren ont om tid så man har lämnat kvar väldigt mycket av det kavlade virket.
Är detta godtagbart? Borde väl gott bra som åtminstone brännved?
Ingen kontakt med markägaren om detta förfaringssätt (utöver groten).
jojo72 skrev:[b]
Är detta godtagbart? Borde väl gott bra som åtminstone brännved?
Ingen kontakt med markägaren om detta förfaringssätt (utöver groten).
Camaro1969 skrev:fanns ett surdråg som behövde passeras och jag tyckte man kunde använda torrträd och vindfällen som det fanns gott om att köra på.. skrevs även in i direktivet.
men de använde timmer och löv att köra på..
känns inte okej, dock bara uppskattningsvis 10-15 m3 på avverkning om 900m3
mer som är fel i denna avverkning så vi är ännu inte överrens =)
Camaro1969 skrev:lämpligt material fanns nära till.
och skördaren går ju fram utan problem, det är ju skotarn som broar när den kommer..
OCH det var särskilt inskrivet i direktivet, så jag räknade med 0 färskt virke som brovirke
Contårta skrev:Camaro1969 skrev:lämpligt material fanns nära till.
och skördaren går ju fram utan problem, det är ju skotarn som broar när den kommer..
OCH det var särskilt inskrivet i direktivet, så jag räknade med 0 färskt virke som brovirke
Vad bestod det ”lämpliga materialet” av?
Skördaren måste hugga upp allt material som ska användas till bron.
Även om planeraren eller köparen skrivit i traktdirektivet att material från vindfällen ska användas så måste ju maskinförarna lösa det på något sätt om det materialet inte räcker till. Torrt gammalt virke håller inte. Hade det varit bättre att de avbrutit och lämnat trakten?
Jag upplever ofta att skogsägare inte förstår att det kostar mer att avverka om de har huggning på dålig mark. Varken köpare eller maskinförare kan trolla.