Skotare

Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

9 inlägg 6996 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Fredrik Reuter  
#663989 I senaste numret av tidningen Skogen så finns ett reportage från Torbjörn Esping som besökt skotarens fader, Lars Bruun i hans hem utanför Filipstad. Trots sina 89 år så finns engagemanget och uppfinningsrikedomen kvar hos Lars Bruun och nu vill han sjösätta en ny skotare på marknaden.

Och frågan är, om det är någon som ska göra det, ska det då inte vara självaste Lars Bruun?

Enligt artikeln i den fysiska tidningen (ingen länk) så anser Bruun att skogsdrivningen gått helt åt fanders de senaste åren. Naturen skadas när det krävs över 50 ton totalvikt för att forsla ut 25 kubikmeter slutavverkningsvirke.

Han har nu istället börjat gjort ritningar på en skotare som ska lasta 10 ton men samtidigt ha en egenvikt på under 10 ton. Med andra ord, ett lastindex över 1. Detta är faktiskt något som vi diskuterat många gånger på Skogsforum och vi har ofta förundrats över varför det inte (längre) finns skotare med lastindex över 1. Exempel är tråden Lastindex skotare - ska väl va högt??

Enligt Bruun är boggies en styggelse och han har istället en idé om en skotare med färre antal hjul som istället kan vridas individuellt och även i höjdled. Med en snabb styrning får han därför ett lastrede och därmed last som alltid mer eller mindre är i våg. Detta gör att man kan köra fortare samtidigt som det skonar marken.

Att den inte har så stor lastkapacitet spelar enligt Bruun i artikeln ingen roll. Med hjälp av gamla patent kan han återvinna energi och genom detta köra dubbelt så snabbt med mindre energiåtgång. Här är det nog främst "Eco Mate" som avses, något vi diskuterat i tråden Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning.

Detta blir spännande att följa, skulle allt gå enligt plan så kan med kapital bygga en ny "Bruun skotare" inom ett år.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

isteskog  
#664008 Nu är ju inte teknik min starka sida..... Men jag har för mig att Bertilsson skriver om något som heter Fiberdrive.

Användarvisningsbild

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Vedproducent  
#664039 Nästan alla miniskotare har ju lastindex över 1 så det finns ju. Det som är märkligt är varför det går med dom och ju större skotarna blir ju värre blir det. Jag tycker egentligen det borde vara tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Dennis1982  
#664042
Vedproducent skrev:Nästan alla miniskotare har ju lastindex över 1 så det finns ju. Det som är märkligt är varför det går med dom och ju större skotarna blir ju värre blir det. Jag tycker egentligen det borde vara tvärtom.

Men miniskotarna går kanske inte lika mycket eller hårt heller? Misstänker att många små maskiner går mindre timmar på ett år än vad en stor går på en månad. Så att få det att hålla över tid är nog den stora utmaningen.

Avatar Fallback

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

bgl  
#664043 Prototyperna på flera av de klassiska skotarmodellerna hade ett lastindex över 1, även Bruuns Mini.
Sen gör sig verkligheten och dess vildsinta förare sig påmind, en plåt här och en där osv.
Vikten stiger. Om Minin började under 7 tons maskinvikt slutade den väl över 10ton?

Användarvisningsbild

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Vedproducent  
#664044
Dennis1982 skrev:
Vedproducent skrev:Nästan alla miniskotare har ju lastindex över 1 så det finns ju. Det som är märkligt är varför det går med dom och ju större skotarna blir ju värre blir det. Jag tycker egentligen det borde vara tvärtom.

Men miniskotarna går kanske inte lika mycket eller hårt heller? Misstänker att många små maskiner går mindre timmar på ett år än vad en stor går på en månad. Så att få det att hålla över tid är nog den stora utmaningen.

Nej det är nog en helt riktig synpunkt. Det är nog som du säger väldigt sällan dom går jättemånga timmar. Men hur som helst så har ju utvecklingen gått bakåt gällande lastindex på dom större skotarna.

Avatar Fallback

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Dennis1982  
#664053
Vedproducent skrev:
Dennis1982 skrev:
Vedproducent skrev:Nästan alla miniskotare har ju lastindex över 1 så det finns ju. Det som är märkligt är varför det går med dom och ju större skotarna blir ju värre blir det. Jag tycker egentligen det borde vara tvärtom.

Men miniskotarna går kanske inte lika mycket eller hårt heller? Misstänker att många små maskiner går mindre timmar på ett år än vad en stor går på en månad. Så att få det att hålla över tid är nog den stora utmaningen.

Nej det är nog en helt riktig synpunkt. Det är nog som du säger väldigt sällan dom går jättemånga timmar. Men hur som helst så har ju utvecklingen gått bakåt gällande lastindex på dom större skotarna.

Men har skotarna blivit driftsäkrare med det minskade lastindexet? Är det mindre mekaniska stopp på en ny skotare nu jämfört med en ny för 20 år sen?

Användarvisningsbild

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

Torbjörn Johnsen  
#664070 Här finns en tabell över skotarnas lastindex. Den har något år på nacken men jag tror att alla skotare som finns på marknaden idag är med (men Gremo heter numera EcoLog). Precis som skrivits i tråden så har de mindre skotarna de högsta lastindexen. En sak man dock måste komma ihåg är att förarkomforten väger en del. Där har maskinerna definitivt blivit betydligt bättre genom åren och det är nog ett krav om man ska få förare att köra heltid. Sen har nog TU (tekniska utnyttjandegraden) och driftssäkerheten ökat en del också.

Det finns några gamla skotare med för jämförelsens skull. Det kan ju vara intressant att jämföra maskinvikten för "monsterskotaren" Kockums 875 med dagens gallringsskotare. Om man räknar bort de minsta skotarna så är Gremo 1050F (numera EcoLog 1050F) ohotad etta när det gäller lastindex.

Avatar Fallback

Re: Lars Bruun vill bygga ny skotare med lastindex >1

AKKAMAAN  
#664270
Vedproducent skrev:Men hur som helst så har ju utvecklingen gått bakåt gällande lastindex på dom större skotarna.

Men i slutänden är det ju totala produktionskostnaden som styr och uppenbarlige så har den utvecklingen "gått framåt"
Det är den tekniska totalekonomin som driver utvecklingen. Så länge inte det finns "kronor och ören" i värde på markskador ochandra miljöeffekter så tror jag Bruun är ute i "ogjort väder" såvida han inte har någon helt okänd "Zeppelinar-joker i skjortärmen"...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).