Skogsmiljö och Trädlära

gödsla timmerställning, mängd per träd?

34 inlägg 5440 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663935 har en timmerställning på ca 1 hektar i norra hälsinglands kustland

gissar det är en T20-T22

har köpt en säck N27 som jag tänkte skopa ut kring träden.

hur mycket gödsel tror ni är lämpligt per träd?



   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663937 Skulle föreslå 150 kg/ha med jämn spridning. Detta då antalet träd inte är så stort.
Senast redigerad av Tåndemåla mån 31 aug 2020, 06:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663939 hämnd?


jag gissar det är 200 träd per hektar, något ojämnt fördelat.

isåfall är det 0,75kg per träd

n27 ger isåfall 2,77kg per träd

   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Lars Lundqvist SLU  
#663940 Att punktgödsla vid varje träd är ingen vits eftersom trädens rotsystem är ganska vitt utbredda. Hur du än gör kommer det mesta av gödselmedlet tas upp av annan vegetation.

Hur länge hade du tänkt att tallarna ska stå kvar? Och hade du tänkt satsa på naturlig föryngring eller plantering efteråt?

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663941
Lars Lundqvist SLU skrev:Att punktgödsla vid varje träd är ingen vits eftersom trädens rotsystem är ganska vitt utbredda. Hur du än gör kommer det mesta av gödselmedlet tas upp av annan vegetation.

Hur länge hade du tänkt att tallarna ska stå kvar? Och hade du tänkt satsa på naturlig föryngring eller plantering efteråt?



tänker sprida gödseln kanske i en 5 meters radie kring träden eller så.

annan vegetation är ju mindre närmast timmerträden med.

men visst borde det väl va bättre att sprida nära träden än där inga träd finns? där tror jag inte riktigt på dig

tallarna ska väl få stå minst 10 år, eller egentligen kanske 30 år ( kan hugga dem när jag går i pension)
sen vet man aldrig hur framtiden blir

föryngringen är ju på G under redan, jag vettetusan hur jag ska göra med den,

   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663942 Har du 200 träd/ha har varje träd 50 m2 om du sprider 5 m runt varje träd sprider du på lite drygt 75 m2 så sprid över hela ytan. Men själv hade jag nog satsat på en skog med fler träd för större nytta.

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663944
Tåndemåla skrev:Har du 200 träd/ha har varje träd 50 m2 om du sprider 5 m runt varje träd sprider du på lite drygt 75 m2 så sprid över hela ytan. Men själv hade jag nog satsat på en skog med fler träd för större nytta.



det är ojämnt fördelat över ytan.

skulle tro det är 300-400 träd per hektar där jag tycker det ser "bra" ut.

sen glesare partier..

jag ska försöka fixa bilder!

får rasta drönaren nån dag=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Lars Lundqvist SLU  
#663945
Camaro1969 skrev:men visst borde det väl va bättre att sprida nära träden än där inga träd finns? där tror jag inte riktigt på dig

tallarna ska väl få stå minst 10 år, eller egentligen kanske 30 år

Stora träd har inga finrötter precis där stubben är. Rotsystem på stora träd är väldigt vida, och väldigt ojämnt spridda. Det vet vi från experiment i fält.

Sen är gödsling av skog en ganska knepig historia. Precis som hos andra växter så är det den gröna fotosyntetiserande delen som ökar när vi gödslar. Alltså barr och blad. Kronan blir större och tätare, vilket gör att den tar upp mer vind, trädet svajar mer och stammen byggs ut för att inte gå av. Samtidigt ökar risken för att just gå av därför att kronan byggs ut snabbare än stammen. Efter ungefär 10 år har gödslingseffekten klingat av. Då har kronan börjat återfå sin ursprungliga storlek och täthet, och stammen kommer gradvis anpassa sig efter detta så efter 30 år syns ingen effekt av gödslingen.

Men allt detta förutsätter att träden kan bygga ut sin krona, och om träden är väldigt stora och gamla så har de väldigt liten höjdtillväxt så nästan hela utökningen sker genom att kronan blir tätare några år, med fler och längre barr. Men barr på en tall omsätts numera på bara 2-3 år. Så efter 6-7 år är kronan tillbaka med likadan barrskrud som före gödslingen och sen tar det ytterligare några år innan stammen har anpassat sig helt. Det är därför man säger att gödslingsreaktionen bara varar i ca 10 år. Det är så länge man kan se en effekt på årsringarna i brösthöjd. Sen sjunker årsringsbredden till mindre än vad den var innan gödslingen, tills dess att stammen återigen anpassat sig helt till den normalglesa kronan.

Avatar Fallback

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663956 Betyder det att ett gödslat bestånd som inte huggs efter ca 10 år är kapitalförstöring?
Gödslade 20 ha 2008-2011 som jag nu inte har lust att hugga. Det växer alltså sämre nu än om ingen gödsling utförts? Gäller samma för gran?

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

HannuRöj  
#663960 🤔 Det vad Lars skrev att tillväxten sjönker, är väl tillväxtprocenten som sjöker, och det sjönker i varjefall i äldre bestånd. Men tillväxt, kubiker per hektar, är större pga trädet är större efter gödsling.
Årsringen kan vara nu smalare, men de är längre. Jämfört utan gödsling.

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663963
Lars Lundqvist SLU skrev:
Camaro1969 skrev:men visst borde det väl va bättre att sprida nära träden än där inga träd finns? där tror jag inte riktigt på dig

tallarna ska väl få stå minst 10 år, eller egentligen kanske 30 år

Stora träd har inga finrötter precis där stubben är. Rotsystem på stora träd är väldigt vida, och väldigt ojämnt spridda. Det vet vi från experiment i fält.

Sen är gödsling av skog en ganska knepig historia. Precis som hos andra växter så är det den gröna fotosyntetiserande delen som ökar när vi gödslar. Alltså barr och blad. Kronan blir större och tätare, vilket gör att den tar upp mer vind, trädet svajar mer och stammen byggs ut för att inte gå av. Samtidigt ökar risken för att just gå av därför att kronan byggs ut snabbare än stammen. Efter ungefär 10 år har gödslingseffekten klingat av. Då har kronan börjat återfå sin ursprungliga storlek och täthet, och stammen kommer gradvis anpassa sig efter detta så efter 30 år syns ingen effekt av gödslingen.

Men allt detta förutsätter att träden kan bygga ut sin krona, och om träden är väldigt stora och gamla så har de väldigt liten höjdtillväxt så nästan hela utökningen sker genom att kronan blir tätare några år, med fler och längre barr. Men barr på en tall omsätts numera på bara 2-3 år. Så efter 6-7 år är kronan tillbaka med likadan barrskrud som före gödslingen och sen tar det ytterligare några år innan stammen har anpassat sig helt. Det är därför man säger att gödslingsreaktionen bara varar i ca 10 år. Det är så länge man kan se en effekt på årsringarna i brösthöjd. Sen sjunker årsringsbredden till mindre än vad den var innan gödslingen, tills dess att stammen återigen anpassat sig helt till den normalglesa kronan.



tack för utförligt svar

har det betydelse om marken innan är mager eller bördig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Lars Lundqvist SLU  
#663974
HannuRöj skrev:🤔 Det vad Lars skrev att tillväxten sjönker, är väl tillväxtprocenten som sjöker, och det sjönker i varjefall i äldre bestånd. Men tillväxt, kubiker per hektar, är större pga trädet är större efter gödsling.
Årsringen kan vara nu smalare, men de är längre. Jämfört utan gödsling.

Ibland får man en ökad höjdtillväxt men inte alltid. Gödsling sänker dessutom vedens densitet.

Det är ont om bra studier som verkligen mäter vad som händer i hela trädet, inte bara i brösthöjd. Och ännu färre studier som följt upp resultatet av engångsgödsling efter lång tid, mer än 20 år. De få som finns visar att gödsling av skog bara har en kortvarig effekt och framförallt ändrar stamformen.

Camaro1969 skrev:har det betydelse om marken innan är mager eller bördig?

Ja.
På bördig mark har gödsling väldigt liten effekt, eller i värsta fall ingen alls. På magrare mark får man bättre effekt.

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Camaro1969  
#663976 ska bli kul att testa iaf=)

får göra uppföljning här om 20 år :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Älgfoderodlare  
#663994 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: gödsla timmerställning, mängd per träd?

Lars Lundqvist SLU  
#663997 Risken för skador ökar markant om du gödslar i anslutning till gallring.

Du får mer barrmassa av en gödsling, men inte längre krona.

Trots att vi vet detta så gillar bolagen att gödsla i samband med gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).