Föryngring

Granplantor från Ramlösa skogsplantor

8 inlägg 2807 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granplantor från Ramlösa skogsplantor

Kalleskog  
#662885 I juni år planterades det granplantor från Ramlösa skogsplantor. Plantor så bruna och klena ut readan när de planterades och många har dött. Andra plantor slår antingen bara skott nertill på plantan eller i toppen och är bruna på resten av plantan. Är här någon här som också har planterat granplantor från Ramlösa skogsplantor i år och hur är era erfarenheter?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#662891 Gjordes det ingen reklamation av dig eller företaget som planterade innan de sattes i backen?

Plantor är ju levande väsen som ska utstå en ibland krävande logistikkedja från odling till planteringspunkt. Att det då någon gång uppstår kvalitetsproblem är nog tyvärr inte unikt. Dock är min uppfattning att de flesta plantskolor är tillmötesgående vid ev reklamationer.

Avatar Fallback

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

Kalleskog  
#662971 Nej ingen reklamation innan de sattes i marken, jag köpte in planteringen också. Hade jag själv planterat hade jag kunnat reklamera innan de kom i jorden. Jag har dock reklamerat planteringen nu men jag är ändå nyfiken på om fler har drabbats av dåligt plantmaterial.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#662974 Reagerade inte företaget som satte plantorna?

Avatar Fallback

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

nilsszzon  
#663733 jag har tyvärr samma erfarenhet från 2018 av ramlösa... en del plantor var bruna och levde halvt om halvt när jag hade inköparen ute där jag köpt plantorna via och tog bilder och skickade till ramlösa men de sa bara vi väntar lite till .... vi väntar lite till och ser... stötte på 3 gånger senaste gången var sommaren 2019 plantorna kunde fortfarande ta sig tyckte dem...

rörde sig om 150-200 plantor jag sket i att ringa vidare men köper numera inget från ramlösa längre

Användarvisningsbild

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

Vedproducent  
#663739 Har plantor som jag inte är nöjd med också. Kommer precis från skogen efter att tittat. Det är dock inte från Ramlösa och eftersom jag än så länge fått medhåll från säljaren så namnger jag inte dom just nu. Men det är mycket slarv och dåliga plantor. Man anlitar proffs och får inte ens amatörer.

Vissa påstår detta är enkla arbeten men det blir katastrof ändå.

Skickar bilder på några plantor som jag tog upp för att se på rotsystemen. Handlar om cirka 20000 st barrot inkl plantering. Ingen faktura är än så länge skickad och jag har inte godkänt arbetet heller.

Så vad säger ni experter om rötterna?

Avatar Fallback

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

nilsszzon  
#663742 jag är inte expert men när jag ngngång huggt av rötterna alldeles för kort så är de ändå en bra bit längre än de du visar...

Avatar Fallback

Re: Granplantor från Ramlösa skogsplantor

boksson  
#663751 Jag har köpt en del barrotsplantor från Ramlösa och alltid varit nöjd. Bra vitalitet,storlek mm. Enda gången jag har haft klagomål är när jag köpt sitkagranar och fick med några buntar med vanliga rödgranar. Snopet. Nåja de växer de med men inte vad jag planerade. Kan bara tilllägga att jag alltid planterat själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar