Skogsnyheter

Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

54 inlägg 11763 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Hema  
#663442 Oppositionen försökte rädda R1:an, men det blev förlust med en röst i riksdagen.

Samt låt säga att vind och sol är billigast, men vad ska vi förlita oss på under vindlösa nätter? Vattenkraften klarar det inte på egen hand.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663452 Kolla på Svenska Kraftnäts sida kontrollrummet. Där ser man minut för minut hur den danska vindkraften levererar. Danskarna köper enormt mycket el, varav mycket från Norge, men också smutsig värmeverksel från Europa. Svaret på hur Danmark slipper självsvängande system är att man alltid har stickkontakten i ett uttag i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663455
Hema skrev:Oppositionen försökte rädda R1:an, men det blev förlust med en röst i riksdagen.

Samt låt säga att vind och sol är billigast, men vad ska vi förlita oss på under vindlösa nätter? Vattenkraften klarar det inte på egen hand.

Du har rätt i att oppositionen försökte rädda Ringhals. Men och det är viktigt att betona extra. Ägarna var extremt tydliga att beslutet fattats på affärsmässiga grunder och att det ligger fast.

Vi kan inte förlita oss enbart på vind men det finns massor enkla saker att göra med värmelagring vintertid. Sen skulle ju jag vilja se lite mer biokraftvärme som kan vara flexibel med värme/el. Tror absolut att vi mycket väl löser detta i Norden utan kärnkraft om vi vill. Det kommer bara var till vår fördel. Däremot så ser inte jag riktigt heller hur världens elförsörjning överallt skulle lösas utan kärnkraft. Då behöver el kunna förflyttas väldigt långa sträckor utan allt för stora förluster och den möjligheten finns ju inte just nu i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663456
hlb skrev:Kolla på Svenska Kraftnäts sida kontrollrummet. Där ser man minut för minut hur den danska vindkraften levererar. Danskarna köper enormt mycket el, varav mycket från Norge, men också smutsig värmeverksel från Europa. Svaret på hur Danmark slipper självsvängande system är att man alltid har stickkontakten i ett uttag i Norge.

Allt är ju relativt. Danmark importerade 4,5 TWh el förra året. Sverige producerade 164 TWh. Så visst importerar Danmark men man får väl se den lilla importen i ett större sammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663458 Relativt, men inte relevant. Ur stabilitetsperspektiv får man väl se på hur stor del av förbrukningen, vid varje tillfälle, som kommer utifrån och från frekvensstabila producenter. Man kan också se att Danskarna får betala ett mycket högt pris för denna stabila el, vilket ju inte är mer än rätt. Danmark importerade 14 980 miljoner kwh år 2019.
Senast redigerad av hlb tor 27 aug 2020, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663461
hlb skrev:Relativt, men inte relevant. Ur stabilitetsperspektiv får man väl se på hur stor del av förbrukningen, vid varje tillfälle, som kommer utifrån och från frekvensstabila producenter. Man kan också se att Danskarna får betala ett mycket högt pris för denna stabila el, vilket ju inte är mer än rätt. Danmark importerade 15 miljoner kwh år 2019.

15 miljoner kWh var får du det ifrån? Det är ju vad två vindkraftverk i bra läge producerar. Importen var 4 miljarder 500 miljoner kWh.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663466 Hade redan rättat till 14980 eller ungefär lika mycket som hela vindkraftsproduktionen i Danmark 2019. Från vilka miljömuppar tar du dina siffror?

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663468 Ingen mening vi käftar vidare, Läsarna kan ju enkelt få all info på pålitliga hemsidor.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663471
hlb skrev:Ingen mening vi käftar vidare, Läsarna kan ju enkelt få all info på pålitliga hemsidor.

Helt klart. Bara att läsa. Man talar om import minus export. Annars importerar alla länder ganska stora mängder el. Sverige lika mycket som Danmark. Men ändå hade vi en rekordexport på 25 TWh ifjol. 5,5 gånger hela Danmarks importbehov. Det är ju ett sammanflätat elsystem på en marknad i dag. Därför är det import och export över gränserna jämt. Inget konstigt med det och det tror jag nog dom flesta förstår.

Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Hema  
#663495
hlb skrev:Ingen mening vi käftar vidare, Läsarna kan ju enkelt få all info på pålitliga hemsidor.

Har du något tips på hur man får folk att förstå att man måste kunna täcka effektbehovet sekund för sekund? Vad den genomsnittliga produktionen är ointressant.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Emanuel90  
#663511 Pumpkraftverk är en smart energilagring som jag tror byggdes redan på 1800 talet i Sverige, du behöver ju egentligen inte ens ha ett befintligt vattendrag utan det räcker med vatten och höjdskillnad.
Men har du ett rinnande vatten så får du säkert en bättre ekonomi på anläggningen.

Tittar man på planerna som finns för att slutlagra uran som använts i kärnkraftverk så kommer iallafall jag ganska snabbt fram till att kärnkraft kommer i slutändan vara väldigt dyr ström..

Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Hema  
#663516
Emanuel90 skrev:Pumpkraftverk är en smart energilagring som jag tror byggdes redan på 1800 talet i Sverige, du behöver ju egentligen inte ens ha ett befintligt vattendrag utan det räcker med vatten och höjdskillnad.
Men har du ett rinnande vatten så får du säkert en bättre ekonomi på anläggningen.

Tittar man på planerna som finns för att slutlagra uran som använts i kärnkraftverk så kommer iallafall jag ganska snabbt fram till att kärnkraft kommer i slutändan vara väldigt dyr ström..

Mig veterligen är varje företag som driver ett kärnkraftverk, skyldig enligt lag att betala in till en fond. Vilken sedan ska bekosta både slutförvarskostnaden och ned monteringen av en uttjänta kärnreaktor + ev olycka. Så det ingår redan.

Sedan att pumpa upp vatten. Ja det kan gå till viss del. Men de är inte helt i hamn.
https://fores.se/el-hierro-forst-i-varlden-att-bli-100-sjalvforsorjande-pa-energi/

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663524
Hema skrev:
Emanuel90 skrev:Pumpkraftverk är en smart energilagring som jag tror byggdes redan på 1800 talet i Sverige, du behöver ju egentligen inte ens ha ett befintligt vattendrag utan det räcker med vatten och höjdskillnad.
Men har du ett rinnande vatten så får du säkert en bättre ekonomi på anläggningen.

Tittar man på planerna som finns för att slutlagra uran som använts i kärnkraftverk så kommer iallafall jag ganska snabbt fram till att kärnkraft kommer i slutändan vara väldigt dyr ström..

Mig veterligen är varje företag som driver ett kärnkraftverk, skyldig enligt lag att betala in till en fond. Vilken sedan ska bekosta både slutförvarskostnaden och ned monteringen av en uttjänta kärnreaktor + ev olycka. Så det ingår redan.

Sedan att pumpa upp vatten. Ja det kan gå till viss del. Men de är inte helt i hamn.
https://fores.se/el-hierro-forst-i-varlden-att-bli-100-sjalvforsorjande-pa-energi/

Kärnavfallsfonden uppgick vid årets slut 2019 till 74,5 miljarder kr. Senaste kostnadsberäkningen 2017 visar på ökade kostnader och låg då på beräknade 141 miljarder kr. Så i runda tal fattades det hälften. Risken är ju att det skenar i väg på samma sätt som Finlands kärnkraftsbygge. Ett högriskprojekt är det som redan blivit avsevärt dyrare än tänkt redan innan det startat.
Det lär bli vi skattebetalare som får bekosta detta också även om det heter att kärnkraftsbolag ska betala. Egentligen kvittar det ju för i slutänden betalar du det antingen som kund eller som skatt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... n-beraknat

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663525 Årsredovisning kärnkraftsfonden

http://www.karnavfallsfonden.se/downloa ... 132315362/Årsredovisning%202019.pdf

Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Alvarsson  
#663540 Det är ju inte så konstigt att det inte nämnvärt investeras i ny kärnkraft i västvärlden! Kapitalet flödar till andra energikällor!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).