lör 22 aug 2020, 17:48#662560
Denna bilderna är av min FS460 med M Tronic.
Jag bytt mangnetventilen pga blandningen började vara hela tiden lite för rik.
Var inga svårigheter att starta, ingen skilnad faktiskt, men motorn varvade upp inte så bra som den skulle, sammt ljuddämparen började bli svart och blöt.
Det vad jag tror -vet faktiskt inte- är att förgasaren är ställt mekaniskt för mager och M Troniken ger mer bränsle genom denna ventil. 🤔 Då kallstartar sågen pga chokespjäll, och varmstartar för att den är ställd mager. Och dör denna ventil, fastnar den vid öppetläge. Eller fastnar bara då och då.
Om Autotune är annorlunda byggt. Att den är ställd mekaniskt för rik och datorn stänger bränsle ventilen vid behov.
Vore logiskt då att sågen startar varje gång kallt pga rik blandning, men kräver ström innan blandningen kan ställas mager. Om ventilen kräver även impuls av vevhuset och läcker genom om luft finns, kan det vara för sent och motorn startar inte innan den är kallt. Magnetvetilerna kanske är försyrda, och kräver även lite tryck innan kraften räcker att flytta nålen.
Som sagt det vet jag inte - spekulerar bara, men om det är så, så skulle batteriet vara en lösning, som Röjarn sa. 👍
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"