Motorsåg och handhållet

Starta Hva 550

64 inlägg 6949 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta Hva 550

anersimyra  
#662557 [quote="vinterrojarn"]Enligt vad jag har både upplevt och erfarit ja.
Men det är högst inviduellt.
Det vet du också om du tänker efter.

Då torde alltså 500 serien vara utrustad med en kondensator som måste laddas med ett antal ryck i snöret innan det är möjligt att överhuvud starta sågen.. 😮

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

HannuRöj  
#662560 Denna bilderna är av min FS460 med M Tronic.
Jag bytt mangnetventilen pga blandningen började vara hela tiden lite för rik.
Var inga svårigheter att starta, ingen skilnad faktiskt, men motorn varvade upp inte så bra som den skulle, sammt ljuddämparen började bli svart och blöt.
Det vad jag tror -vet faktiskt inte- är att förgasaren är ställt mekaniskt för mager och M Troniken ger mer bränsle genom denna ventil. 🤔 Då kallstartar sågen pga chokespjäll, och varmstartar för att den är ställd mager. Och dör denna ventil, fastnar den vid öppetläge. Eller fastnar bara då och då.

Om Autotune är annorlunda byggt. Att den är ställd mekaniskt för rik och datorn stänger bränsle ventilen vid behov.
Vore logiskt då att sågen startar varje gång kallt pga rik blandning, men kräver ström innan blandningen kan ställas mager. Om ventilen kräver även impuls av vevhuset och läcker genom om luft finns, kan det vara för sent och motorn startar inte innan den är kallt. Magnetvetilerna kanske är försyrda, och kräver även lite tryck innan kraften räcker att flytta nålen.


Som sagt det vet jag inte - spekulerar bara, men om det är så, så skulle batteriet vara en lösning, som Röjarn sa. 👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

HannuRöj  
#662561 🤣 Glömmde bilderna..

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662563 Så ingen kan något om man inte ingår i kretsen av vissa... Bra att veta.

@HannuRöj
Ja det är kanske på gång vem vet..
Tror till och med att delarna skulle bli billigare på detta sättet...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662586 Då finns det kanske chans jag får uppleva det.
Hade en idag jag fick starta. Han servar hos ÅTF och kom precis därifrån. 5 ryck varm som kall. O han var helnöjd! mycket bättre än 15-20 som det var innan.

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662602 Vad hade de gjort åt den då?
Bytt något eller uppgraderat?

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662616
vinterrojarn skrev:Vad hade de gjort åt den då?
Bytt något eller uppgraderat?

Vet inte, jag försöker låta bli att fråga.
Ringer hellre den som gjort det. Blir lättare o mindre risk för missförstånd.

Krångel på dessa nya hänvisar jag till köpstället.
De får göra vad de kan.

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662625 Kommer de här datorerna med en resetknapp eller liknande? Dator/telefonproblem löses ju ju i de flesta fall med en restart. Är detta också möjligt i de här fallen, eller är det inte samma sak eftersom datorn i en såg kanske gör det varje gång man stänger av sågen?

Edit:
Ser att man kan köpa ett diagnoskit till de här sågarna. Vad får man gjort med dessa? Läst av värden på PC? Kan man ändra värden också, om man ser något fel?

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662631 Du kan inte bara köpa diagnos verktyget.
Du måste ha en uppkoppling och inloggning på Hva också...

Denna försvann för mig när jag blev av med Jonsered...
Så det skeppet seglade... Men har löst detta på annat sätt, dock talar jag inte om hur...


Om datan hade en egen strömkälla med minne och kunde ha t, ex en eller flera appar så skulle den kunna vara programmeringsbar för de flesta... Tror även detta skulle kunna underlätta.
Dock så skulle nog samma diskussioner även då komma med att låsa mjukvaran..

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662634 Du kan inte ändra några parametrar inne i programmet, det var någon som hade lyckats använda data från Harley Davidson tidigare vilket fick juridiska konsekvenser.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Har man skruvat med automower så förstår man direkt vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662636
vinterrojarn skrev:Du kan inte bara köpa diagnos verktyget.
Du måste ha en uppkoppling och inloggning på Hva också...

Denna försvann för mig när jag blev av med Jonsered...
Så det skeppet seglade... Men har löst detta på annat sätt, dock talar jag inte om hur...


Om datan hade en egen strömkälla med minne och kunde ha t, ex en eller flera appar så skulle den kunna vara programmeringsbar för de flesta... Tror även detta skulle kunna underlätta.
Dock så skulle nog samma diskussioner även då komma med att låsa mjukvaran..

Ok 👍

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662637
vinterrojarn skrev:Du kan inte ändra några parametrar inne i programmet, det var någon som hade lyckats använda data från Harley Davidson tidigare vilket fick juridiska konsekvenser.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Har man skruvat med automower så förstår man direkt vad jag menar.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Kan man göra ovanstående utan inloggning från Husqvarna? Bara man köper diagnosverktyget?

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662638 CTS heter systemet... Jag börjar bli glömsk...
Skulle dock tro att inom några år så är det en app som man har nedladdad och kör denna del av felsökning med.

Ungefär som med Obd II system i en bil.
Det finns idag trådlösa varianter...
Även där är vissa saker låsta men mycket kan man göra hemma själv...
Det skulle ha varit en sådan standard även på detta..

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662639
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Du kan inte ändra några parametrar inne i programmet, det var någon som hade lyckats använda data från Harley Davidson tidigare vilket fick juridiska konsekvenser.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Har man skruvat med automower så förstår man direkt vad jag menar.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Kan man göra ovanstående utan inloggning från Husqvarna? Bara man köper diagnosverktyget?


NEJ. svaret var på vad man kunde göra i systemet.
Utan inloggning så är det en damm samlande skräphög..

Då är det bara att åka iväg för varje gång sågen krånglar... 👎

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662641
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Du kan inte ändra några parametrar inne i programmet, det var någon som hade lyckats använda data från Harley Davidson tidigare vilket fick juridiska konsekvenser.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Har man skruvat med automower så förstår man direkt vad jag menar.

Det du kan göra är att boota systemet och tanka ner ny mjukvara och kalibrera motorn, gasen.
Läsa av verkliga värden.
Gångtid mm.

Kan man göra ovanstående utan inloggning från Husqvarna? Bara man köper diagnosverktyget?


NEJ. svaret var på vad man kunde göra i systemet.
Utan inloggning så är det en damm samlande skräphög..

Då är det bara att åka iväg för varje gång sågen krånglar... 👎

Väldigt trist att det är så... Någon kanske löser detta tills denna tid..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).