Motorsåg och handhållet

Starta Hva 550

64 inlägg 6937 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta Hva 550

halvproffs  
#662488 Jag har då aldrig ägt en sådan lättstartad såg som 550. Har dock inte räknat rycken innan den startar kall, gissar på 2-3.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662490 Skulle gissa på att genomsnitt på de jag provat hittills ligger på runt 5.

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662491 Försök förstå.
En motor med en dator som inte har batteri, behöver ha tillgång till ström på annat sätt eller hur?
Medans en såg med bara vanlig förgasare där membranen som pumpar bensinen behöver ha flera drag/ryck innan den tänder.

Att sågen skulle behöva 10 drag har jag inte påstått utan kanske 3-4 när den är kall.
Sedan har den all information och bränsle framme.
Har inte så mycket med själva rycket att göra utan hur pass mycket information och bränsle den hunnit få fram, jämför mera skillnaden mellan en vanlig glödlampa och en ledlampa..
Den ena kräver det och den andra ca en tiondel av det.. Där är skillnaden....

Skillnaden i antal ryck är egentligen inget mer konstigt än skillnaden mellan olika sågar trots lika modeller...
En del startar på 4 en del på 1.
Samma sak har jag upplevt själv, trots lika modell på såg... Samma bränsle, samma användare... Men än dock skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662496
vinterrojarn skrev:Försök förstå.
En motor med en dator som inte har batteri, behöver ha tillgång till ström på annat sätt eller hur?
Medans en såg med bara vanlig förgasare där membranen som pumpar bensinen behöver ha flera drag/ryck innan den tänder.

Att sågen skulle behöva 10 drag har jag inte påstått utan kanske 3-4 när den är kall.
Sedan har den all information och bränsle framme.
Har inte så mycket med själva rycket att göra utan hur pass mycket information och bränsle den hunnit få fram, jämför mera skillnaden mellan en vanlig glödlampa och en ledlampa..
Den ena kräver det och den andra ca en tiondel av det.. Där är skillnaden....

Skillnaden i antal ryck är egentligen inget mer konstigt än skillnaden mellan olika sågar trots lika modeller...
En del startar på 4 en del på 1.
Samma sak har jag upplevt själv, trots lika modell på såg... Samma bränsle, samma användare... Men än dock skillnad.

Skillnaden rent konkret är att det tveklöst krävs färre drag på en väl fungerande såg i 500 serien jämfört med en såg i 300 serien och det oavsett dess teoretiska funktion..🙂

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662497 Ja om man ska enbart jämföra ryckandet.
Men om man skulle jämfört med en motor utan friskluft utan dator så hade det varit en ytterst liten marginal...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662504
vinterrojarn skrev:Ja om man ska enbart jämföra ryckandet.
Men om man skulle jämfört med en motor utan friskluft utan dator så hade det varit en ytterst liten marginal...

Nu hänger jag inte med..🤔 ..din tes var ju att en såg i 500 serien kräver fler drag i snöret än en såg i 300 serien innan den startar. 500 sågen ska enligt tesen inte få ström till styrenheten förrän du dragit i snöret ett antal gånger och därför krävs fler drag innan start är möjligt, är detta ett faktum, eller är det inte så att ström genereras redan vid första rycket..🤔

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662511 Nu är du kvar vid skillnaden på motorerna.
Tänk dig bort med friskluft motorn och datan,
Vad har du då kvar?
Jo en likadan såg som 346..
Alltså en motor där ingenting underlättas av det moderna.

Förstår du nu vad jag menar?
Att utan vissa medel för att underlätta så kanske du hade fått rycka 10 gånger i snöret även på den sågen.

Visst tusan får den ström fram till förgasaren mm från spolen direkt vid första ryck.
Det är ju då själva datorn vaknar.
Sedan att den inte förbrukar en enorm mängd är ju annat.

Briggs hade någon sådan motor de också där man drog i snöret vilket gjorde att man fick fram ström som öppnade en magnetventil i botten på förgasaren, denna utvecklades sedan till att vara kopplad direkt på tändningen från tändningslåset...

Det är dock inte själva datorn som pumpar bränsle utan det gör membranet, men datorn öppnar inte på flödet genom förgasaren förens ström kommit till kontakten.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662514
vinterrojarn skrev:Nu är du kvar vid skillnaden på motorerna.
Tänk dig bort med friskluft motorn och datan,
Vad har du då kvar?
Jo en likadan såg som 346..
Alltså en motor där ingenting underlättas av det moderna.

Förstår du nu vad jag menar?
Att utan vissa medel för att underlätta så kanske du hade fått rycka 10 gånger i snöret även på den sågen.

Visst tusan får den ström fram till förgasaren mm från spolen direkt vid första ryck.
Det är ju då själva datorn vaknar.
Sedan att den inte förbrukar en enorm mängd är ju annat.

Briggs hade någon sådan motor de också där man drog i snöret vilket gjorde att man fick fram ström som öppnade en magnetventil i botten på förgasaren, denna utvecklades sedan till att vara kopplad direkt på tändningen från tändningslåset...

Det är dock inte själva datorn som pumpar bränsle utan det gör membranet, men datorn öppnar inte på flödet genom förgasaren förens ström kommit till kontakten.

Vad jag besvarar och ställer mig tveksam till är det här påståendet som vi återfinner i ett inlägg här ovan.....citat: Datorn måste ha strömmen från spolen och Svänghjulet för att fungera, det är därför det tar några extra drag/ryck innan en 500 serie startar emot en 300 serie...

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662516 Ja vad jag sett och även fått bekräftat från Hva när jag sålde så var det vanligt med ca 5-10 ryck innan sågen startade..
Detta är dock högst inviduellt som vi vet, med tanke på att vissa startar efter 1-2 andra efter 3-5 Medans vissa inte startar alls..

Så även med 300 serien.

Dock har jag aldrig stött på en 500/22 serie som startat under 5 ryck..
Så om era gör det gratulerar.

Lägg i beaktning hur pass mycket tok datan och förgasaren det har haft från det att modellen lanserades...

Bara inom 6 mån så var det 3 förgasare byten..
Sedan blev det vevhus mm...
Så det finns mycket som spelar in i detta..
Förstår dock att man kan finna detta förvirrande.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662542
vinterrojarn skrev:Ja vad jag sett och även fått bekräftat från Hva när jag sålde så var det vanligt med ca 5-10 ryck innan sågen startade..
Detta är dock högst inviduellt som vi vet, med tanke på att vissa startar efter 1-2 andra efter 3-5 Medans vissa inte startar alls..

Så även med 300 serien.

Dock har jag aldrig stött på en 500/22 serie som startat under 5 ryck..
Så om era gör det gratulerar.

Lägg i beaktning hur pass mycket tok datan och förgasaren det har haft från det att modellen lanserades...

Bara inom 6 mån så var det 3 förgasare byten..
Sedan blev det vevhus mm...
Så det finns mycket som spelar in i detta..
Förstår dock att man kan finna detta förvirrande.

Det var ett egendomligt svar från HVA som jag har svårt att riktigt tro på då jag själv och samtliga mina vänner och bekantskaper är rörande överens om att sågarna i 500 serien är anmärkningsvärt lättstartade. Att det sen finns de som har en defekt såg som får dra halvt ihjäl sig är en annan historia.. 🙃

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662545 Tja vem vet om man ska utgå ifrån det.
Jag har trots allt fått genomgå utbildning på dessa och har genom åren talat mycket med serviceavdelningen på Hva.
Att en såg skulle vara defekt för att man får rycka 10 gånger innan den startar är inte ovanligt..
Varken för 500 eller 300 serien men å andra sidan också lika vanligt...

Har inte påstått att en eller annan modell är svårstartad utan försökt få er att för stå hur förgasaren och spolen jobbar med datan.
Datorn i sig gör inget mer än att kompensera konstant för luft/bränsle. Detta sker under hela sågens gångtid.

Bygger man om strömkällan på sågen så att den skulle haft ett batteri istället för att spolen leder ström till datan så kunde datorn vara helt självförsörjande och då kunde man ha separata delar som endast gav information och inte gav "näring" också.
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 22 aug 2020, 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662549 Jag ifrågasätter inte era upplevelser eller åsikter/argument om att 500 serien är lättstartade om man jämför med 300 serien.
Jag själv har haft både och i alla serierna..
Vissa bara 1-2 ryck andra 5-10 ryck..
Så det är inget för min del jag lägger så högt tryck på.
Däremot så skiljde det enormt emellan första och andra omgången av 500 serien.. Det var vissa som man knappt fick fart på och andra startade snällt...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662552
vinterrojarn skrev:Jag ifrågasätter inte era upplevelser eller åsikter/argument om att 500 serien är lättstartade om man jämför med 300 serien.
Jag själv har haft både och i alla serierna..
Vissa bara 1-2 ryck andra 5-10 ryck..
Så det är inget för min del jag lägger så högt tryck på.
Däremot så skiljde det enormt emellan första och andra omgången av 500 serien.. Det var vissa som man knappt fick fart på och andra startade snällt...

Är det, eller är det inte på det sättet att 500 seriens sågar generellt kräver fler drag i snöret för att starta är den enkla frågan? Övriga utvikningar kring upplevelser och konstruktionsdetaljer kan vi väl för enkelhetens skull lämna därhän.. 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

Avslutat-02  
#662554 Enligt vad jag har både upplevt och erfarit ja.
Men det är högst inviduellt.
Det vet du också om du tänker efter.

Att era sågar startar snällt är för mig bara att blandningen i förgasaren mm är optimal.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

anersimyra  
#662555
Mange skrev:Det är inte så vanligt 550 är så lättstartade. Jag har inte fått se nån sån än. Det kommer kanske..

Mina tre 550 har varit just så lättstartade vilket även gäller de fyra 550 och tre 560 som finns i firman jag jobbar för..🤔. Sen så har vi fyra underentreprenörer som samtliga kör HVA och är mycket nöjda med sågarna i 500 serien och det b.l.a för sågarnas startvillighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).