vinterrojarn skrev:Försök förstå.
En motor med en dator som inte har batteri, behöver ha tillgång till ström på annat sätt eller hur?
Medans en såg med bara vanlig förgasare där membranen som pumpar bensinen behöver ha flera drag/ryck innan den tänder.
Att sågen skulle behöva 10 drag har jag inte påstått utan kanske 3-4 när den är kall.
Sedan har den all information och bränsle framme.
Har inte så mycket med själva rycket att göra utan hur pass mycket information och bränsle den hunnit få fram, jämför mera skillnaden mellan en vanlig glödlampa och en ledlampa..
Den ena kräver det och den andra ca en tiondel av det.. Där är skillnaden....
Skillnaden i antal ryck är egentligen inget mer konstigt än skillnaden mellan olika sågar trots lika modeller...
En del startar på 4 en del på 1.
Samma sak har jag upplevt själv, trots lika modell på såg... Samma bränsle, samma användare... Men än dock skillnad.
vinterrojarn skrev:Ja om man ska enbart jämföra ryckandet.
Men om man skulle jämfört med en motor utan friskluft utan dator så hade det varit en ytterst liten marginal...
vinterrojarn skrev:Nu är du kvar vid skillnaden på motorerna.
Tänk dig bort med friskluft motorn och datan,
Vad har du då kvar?
Jo en likadan såg som 346..
Alltså en motor där ingenting underlättas av det moderna.
Förstår du nu vad jag menar?
Att utan vissa medel för att underlätta så kanske du hade fått rycka 10 gånger i snöret även på den sågen.
Visst tusan får den ström fram till förgasaren mm från spolen direkt vid första ryck.
Det är ju då själva datorn vaknar.
Sedan att den inte förbrukar en enorm mängd är ju annat.
Briggs hade någon sådan motor de också där man drog i snöret vilket gjorde att man fick fram ström som öppnade en magnetventil i botten på förgasaren, denna utvecklades sedan till att vara kopplad direkt på tändningen från tändningslåset...
Det är dock inte själva datorn som pumpar bränsle utan det gör membranet, men datorn öppnar inte på flödet genom förgasaren förens ström kommit till kontakten.
vinterrojarn skrev:Ja vad jag sett och även fått bekräftat från Hva när jag sålde så var det vanligt med ca 5-10 ryck innan sågen startade..
Detta är dock högst inviduellt som vi vet, med tanke på att vissa startar efter 1-2 andra efter 3-5 Medans vissa inte startar alls..
Så även med 300 serien.
Dock har jag aldrig stött på en 500/22 serie som startat under 5 ryck..
Så om era gör det gratulerar.
Lägg i beaktning hur pass mycket tok datan och förgasaren det har haft från det att modellen lanserades...
Bara inom 6 mån så var det 3 förgasare byten..
Sedan blev det vevhus mm...
Så det finns mycket som spelar in i detta..
Förstår dock att man kan finna detta förvirrande.
vinterrojarn skrev:Jag ifrågasätter inte era upplevelser eller åsikter/argument om att 500 serien är lättstartade om man jämför med 300 serien.
Jag själv har haft både och i alla serierna..
Vissa bara 1-2 ryck andra 5-10 ryck..
Så det är inget för min del jag lägger så högt tryck på.
Däremot så skiljde det enormt emellan första och andra omgången av 500 serien.. Det var vissa som man knappt fick fart på och andra startade snällt...
Mange skrev:Det är inte så vanligt 550 är så lättstartade. Jag har inte fått se nån sån än. Det kommer kanske..