Inomgårdsmaskiner

Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

14 inlägg 4945 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662081 Hej jag tänkte höra här
Jag har på jobbet en rider 15v2 med Kawasaki motor.
När jag kom tillbaka från semestern så har någon mupp använt den och kört i för hårt i för högt gräs. Jag fick höra att den hade gått riktigt tungt sen så börja den läka ut sig all olja.
Jag tittade på den och det såg ut som att det kom från bottendelen. Jag har lyft av motorn och den läker mellan packboxen och utgående axel.
Jag tog ut tätningen och stoppa i en ny och satte tillbaka motorn, den fortsätter ändå läka fast bara när motorn är igång med motorn av så verkar den inte läka. Vad skulle kunna orsaka läckage mer än en dåligt tätning? Bilden är med gamla packboxen och med den läckte det mera och avslagen



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

Avslutat-02  
#662092 Skulle vara att packboxen är felaktig..och inte tätar tillräckligt..

Annars så ska själva axeln ha minskat i diameter så att packboxen sluter tätt....

Tvätta rejält och ur med all olja.
Kolla efter sprickor...
Slitage mm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662100 Tack jag hade en bra känsla att den skulle bli tät, men icket.
Skulle det kunna vara så att veven rör sig och därför den läcker endast när den går? Jag tyckte jag var nog, diskade av hela bottendelen, kände runt noga på axeln och infästningen för tätningen.
Något måste nästan ha hänt när den har gått sig varm.
Den har aldrig läkt något tidigare och nu när den går så droppar det så mycket att det nästan är en liten rinnande stråle, en sliten tätning borde ju börja läka lite för att öka
En axeltätning som är dålig, skulle den hålla tätt med motorn avstängd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662101 Om den gått riktigt varm, skulle det kunna orsaka något som fått den att börja bygga tryck invändigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662103 Förresten, är det dumt att gå på 5-30 helsyntet? Jag köpte och slog i det efter att jag bör packboxen. Skulle det vara bättre med 10-40 mineral,den kanske skulle ha mindre benägenhet att läcka? Jag ska ta ner motorn igen och ta ut tätningen igen och titta igenom ytorna igen och känna efter glapp på axeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

totte  
#662117 Spelar ingen roll vad du har för olja, tätningen skall hålla tätt oavsett. Och en 10-40 mineral är inte tjockare än 5-30 syntet vid normal arbetstemperatur.

Troligast har du skador på axeln där packningen ligger emot, eller så är det något fel på packningen, antingen fel dimension eller skadad på något sätt.

Men kontrollera att vevhusventilationen inte är tät så du inte får ett kraftigt övertryck i vevhuset, det kan också vara en orsak till att det trycker ut oljan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662146 Okey hur funkar vevhusventilationen på en sån här och hur provar jag den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

totte  
#662149 Vet jag inte, har aldrig jobbat med en Kawasaki-motor. Vi får hoppas att vinterrojarn har koll, annars behöver du få tag på nån som kan nåt om motorn.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

Emanuel90  
#662155 Är axeln helt glappfri radiellt om du rycker i den? Vevhusventilationen borde du kunna hitta genom att titta efter en slang som går mellan luftfiltret och motorblocket, om jag får gissa lite.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662158 Jag tror jag hitta den, ja jag tyckte jag tror och kände på axeln när motorn var av.
Här är foto på baksidan av luftburken och vart den sticker in

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662159 Det ser ju ut som att det är något i vägen där var rörbiten går in

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662160 Jag tog bort oljestickan och försökte blåsa ner i röret och det går inte. Ska det gå att blåsa igenom med munnen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

virre82  
#662162 Jo det gick att blåsa igenom när jag drog runt motorn lite. Jag kan inte känna med handen något glapp på axeln

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna rider 15v2 2007 läcker olja

Avslutat-02  
#662164 Börja med att tvätta motorn riktigt...
Det går aldrig att se något med skitiga maskiner...

Sedan så vill man inte ha in skiten i motorn...när man öppnar den..

Vevhusventilationen styrs av att luft strömmar in emot ventilen från luftbruken. Ta en mejsel och prova att påverka spjället...om spjället fjädrar tillbaka och öppnar utan större ansträngning så är det okej..
Fladdrar den lös eller stannar stängd är den defekt...

Ska försöka hjälpa till mer när jag bytt telefon...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).