hlb skrev:Detta läser jag idag i lokaltidningen Smålänningen, saxat från sydvenskan:
Elflyg på väg
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
Sydsvenskan (ob liberal)
Visst är en elmotor i min drönare lättare än en jetmotor i en jumbojet, men man borde väl jämföra energiinnehållet per kg vikt i jetbränsle och elbatterier och inse hur långt man har kvar i utvecklingen. Får journalister verkligen svamla hur mycket som helst och sov de på alla lektioner i natur och teknik.Skäms, skäms och åter skäms.
hlb skrev:165 000 liter flygfotogen motsvarar 1 580 000 kwh, om jag räknar rätt. Man får nog ha en bra släpvagn för batteriet.
hlb skrev:Verkningsgraden kanske skiljer med en faktor 2 eller max 3. Inte en massa nollor efteråt.
hlb skrev:Svensk Flyghistorisk tidskrift, som är helt seriös, skriver att om man lastar en jumbo till maxlast med batterier av modern teslamodell, når man bara 3 procent av flygkapaciteten. Detta innebär att man inte får starta, då 5 procent krävs som reserv för landning.