Verkstan

Rengöring av hydraulslang invändigt

45 inlägg 22444 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#60929 Till Totte säger jag först och främst: Det var länge sedan jag skrattade så gott! Tänkte att ”den mannen borde slänga överbord det han håller på med annars och fatta pennan”. Kom då att tänka på mig själv och blev lite nedslagen. Kan inte säga att jag är ”i land ännu”. Kanske skulle vi slå oss tillsammans med skrivandet. Men det slutar väl med att vi båda skriver för tidningen MAD ! (Finns den kvar?)

Till Simba säger jag följande: Jag brukar som du jämföra ”skogsbranschen” med andra branscher och förhållanden. Jag tror att denna enkla analys är viktig och ger en insikt i sådant som inte funkar i skogsbruket, men även idéer hur det BORDE funka. Du ger ett exempel. Som även är en bra jämförelse på flera sätt: Jag brukar hävda att kan man köra skördare, på ett snabbt och säkert sätt, så bör man kunna flyga åtminstone en helikopter. Fast det är ju det där med ett rykande hål i marken…

Jag brukar ofta jämföra skogsbranschen med mekaniska industrin. Som jag har en viss koppling till. I pressar och NC- eller CNS-fräsar finns hydraulik. Jag har vistats många timmar på en mekanisk industri, men jag hört aldrig att de talar om pumphaveri, skrot som far omkring, tryckpikar, filter som platts till, servoslider som kärvar eller mystiska slangbrott, o.s.v.

Jag håller med Spindeln som vad jag förstår hävdar att det är svårt att byta en slang med garanterad, bibehållen renhet. Sen kan man förstås åtminstone tro på, och önska sig, att de orenheter som kommer in i systemet vid slangbytet är av sådan typ att de inte gör så stor skada i systemet, innan de fångas upp av filtren. När det gäller rätt ”micron” så finns det på alla maskiner en ”fin-filtrering” som nog filtrerar en 30 liter olja i minuten, eller liknande. Jag antar att denna filtrering anses fullgod, när det gäller att långsiktigt hålla oljan tillräckligt ren, för att svara upp mot kraven för hydraulsystemet. Returfiltret kan omöjligt ta upp alla partiklar. Idag talar vi om uppemot pumpkapacitet på otroliga 400 cc, (jo det är faktiskt sant) vilket ger ett möjligt oljeflöde om ca-ca 700 minutliter. Risken är att en hel del olja går på bay-pass i returfiltret, med allt vad detta innebär!

När det gäller slangtillverkning så tror jag att ”kappluggen” fungerar tämligen bra. Några (få?) verkstäder har god rutin på denna metod. Jag tror också på att spola slangen, med ordentligt flöde och tryck i samband med tillverkningen, som ett alternativ. Att däremot skjuta igenom en öronpropp är förmodligen mycket bättre än ingenting, men ingensomhelst garanti för att man får bort allt skräp.

Kapning innebär förmodligen att metallspånor bränner sig fast i innertuben och att de lossnar med tiden. Tror fortfarande att ett ”klipp skulle kunna vara ett kap”. Återkommer runt detta.

Apropå skräp så hörde jag en ”sann” historia i Värmland på 80-talet. Pappan hade fått motorstopp och höll på att göra ren ett munstycke i förgasaren. Den 5-årige pojken undrade vad det var för fel. Pappan sa:- Skit i förgasaren. Pojken sa med förvånade ögon: -Ja, men pappa, vem har skitit där då?

Säger en som ibland skiter i det blå skåpet:
/Per-Erik

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#60931
Till Totte säger jag först och främst: Det var länge sedan jag skrattade så gott! Tänkte att ”den mannen borde slänga överbord det han håller på med annars och fatta pennan”. Kom då att tänka på mig själv och blev lite nedslagen. Kan inte säga att jag är ”i land ännu”. Kanske skulle vi slå oss tillsammans med skrivandet. Men det slutar väl med att vi båda skriver för tidningen MAD ! (Finns den kvar?)


Haha, kul att du gillade det. Jag har jobbat 18 år på universitetet, Informatik, och har läst 3 terminer vetenskapsteori, så jag har fått en viss träning i att analysera och argumentera kring såna här saker. Kanske jag fattar pennan igen när jag blir pensionär om några år, vi får se. Tyvärr kan vi nog inte bli skribenter på MAD om vi inte återupplivar den igen, vilket skett några gånger.

Den svenska utgåvan startade i september 1960 och gavs ut av Williams förlag på initiativ av entreprenören Rolf Janson (senare bland annat grundare av Bokförlaget Bra Böcker). Chefredaktör var Lasse O'Månsson. Svenska Mad blev en oväntad försäljningsframgång och kom att bli något av en kultfavorit för generationer av svenskar.

Williams köptes upp 1975 av Semic Press, som fortsatte ge ut tidningen till 1993 då försäljningssiffrorna hade sjunkit för lågt och tidningen lades ner.

Tidningen återupplivades 1997 av Atlantic Förlags, som sedan såldes till danska Egmont och införlivades i dess svenska serieförlag Egmont Serieförlaget (nuvarande Egmont Kärnan). Under denna tid hette tidningen kort och gott Mad, men på omslaget kunde man se varierande titlar, som till exempel Svensk Madtidning på nr 1/1997. Den lades ner ännu en gång 2002, men gjorde en kort comeback med två nummer samma år till följd av ett stort ståhej i massmedia. Uppmärksamheten innebar dock inte några höjda försäljningssiffror och några nya Mad-utgåvor har inte sett dagens ljus sedan dess.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Mad


Tills vidare skall jag fundera på hur man gör en bra tråddragningsmaskin, samt försöka få patent på ett existentiellt filter.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

halvproffs  
#60944 Jaha. nu förstår jag hur du kunde på ett sånt analytiskt och pedagogiskt sätt visa hur du renoverade snöslungan( som ledde till många oväntade snöväder i olika väderstreck :grin: ) och även den lilla tippvagnen du gjorde till utv-n. Härligt att ha såna informativa och roliga gubbar som dig och andra med. En annan är ju bara en snickardräng :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#60961 Jomenvisst, tre terminer filosofi är absolut minimum för att kunna renovera snöslungor framgångsrikt :geek: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

svempus  
#62798 de är väll bara att köra med det jag lärde mig i plugget dom tre r renlighet renlighet och åter renlighet som gäller vid hydrauliken ju :smile:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#66166
Simba skrev:Apropå renlighet så en ny slang är inte ren invändigt,sen ligger knippena opluggade bredvid kapmaskinen och när man då efter kapning direkt monterar nippeln så kan det ju inte bli till något annat än tråkigheter.
Inte ens Deere kan leverera garanterat rena slangar i FIN, utan respektive servicelämnare anlitar i sin tur en lokal slangleverantör,så kanske ni nu förstår varför jag "gör det själv" :wink:
Har oxå "extrafiltret" på skördarn.

Har du kvar artikeln förresten,sätt oppden här isåfall :mrgreen:


Hej Simba
Nu ska jag vara seriös. Men jag kom på att jag kommit av ämnet lite grann. När jag funderat ett bra tag på varför detta händer stup i ett förstod jag varför: En del, rätt få personer säger att jag har ett rörligt intellekt. Men dem allra flesta säger däremot att jag har ett rörigt intellekt. Än värre är att en person av annat kön som jag var intim med under några år, sprider ut en vetskap om att jag aldrig haft något intellekt!

Hur som helst så frågade du efter den artikel jag nämnde, som jag totade ihop, runt möjligheten att KLIPPA slang, för att på det viset slippa föroreningar. Nja, under en tid funderade jag allvarligt att skapa ett verktyg som bättre lämpade sig för att klippa slang. Jag funderade bl.a. på v-formade uppslipade slåttermaskinsblad (hyfsat bra material i dess, och billiga) i kombination med en v-formad dyna. En idé jag grunnade på var att skjuta in en träplugg till stället för ”klippet” för att slippa de typiska deformationerna.

Jag skrev som sagt en ”artikel” runt saken. Som hade den fyndiga (tyckte jag säkert då) rubriken: ”Att klippa skulle kunna vara ett kap”. Reportern på tidningen tyckte varken att jag var klippsk och ej heller att det var något kap. Han berättade att ”när man klipper av en hydraulslang så slits trådar av en bit från själva klippstället”.

Jag vet inte vad som är helt rätt eller fel i frågan, men jag har aldrig hört talas om någon som fått problem p.g.a. att han klippt av hydraulslang, å andra sidan är det förstås fullt möjligt. Men VAD jag därmot vet är, att när man kapar en slang far som regel ett stålsprut omkring. En röd ståflisa bör väl hålla en temp om ca 600-800° C. Om endast en sådan flisa bränner fast inne i slangtuben, för att lossna vid ett senare tillfälle, tja då kan ju katastrofen vara ett faktum!?
Detta misstänker i varje fall den både upphettade och avsvalnade,
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

massa-ved  
#66172 Det där med att klippa låter inte helt fel. Förr när skruvkopplingarna var vanligare och man lagade under fältmässiga förhållanden så lade man slangen på en träkubb och högg av den med en yxa. Så om man använder nån form av verktyg typ rörbocksverktyg som slangen stoppas in i och en maskin som klipper fort likt en excenterpress eller gradsax borde det gå, blir i alla fall inga spånor. Om man klipper med tex en stor sax/tång som går långsammare finns nog risken att trådar slits av en bit från själva klippstället men de borde väl klämmas fast av presshylsan risken är nog många gånger större att det kommer i nåt i slangen när man kapar

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Torparn79  
#66173 per-erik, den idéen med en plugg vid kapstället borde ju funka som en "föroreningsstopp" även om man kapar slangen på traditionellt vis, eller??

hur vore det annars med någon typ av verktyg i stil med en sån röravskärare som rörmokaren har till kopparrör och galvade vattenledningsrör.. borde ju inte vara omöjligt att vidareutveckla..

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#67085 Ja du, Massa-ved, fältmässiga förhållande ställer sina krav. Drog mig till minnes då jag arbetade runt Kil i nordtyskland. Det var väl ingen ordning på någonting runt den maskinen (en 901) och reservslang fanns just ingen. Slang i metervara, kruvkopplingar och en yxa fanns. Var nog lite nytt för mig att hugga av slang, men jag lärde mig att lägga slangen mot något "hårt" ställe på stammen. Tror att jag jämnade till stammen just vid en stor kvist, lade slangen till rätta och tog i allt vad jag var värd med yxan. Efter att man huggit eller klippt av en slang kan man banka till den lite med baksidan på yxan, eller ännu heller med en gummiklubba, så den åter blir rund. Har för mig att metoden funkade rätt bra för oss därnere, så länge det var frågan om slangar upp till 1/2". Skulle vara intressant att höra om någon verkligen haft något problem, just i samband med att man klipper eller hugger av slang.

Det stämmer, Torparn 79, tanken med en träplugg var lite av detsamma som men kap-pluggen, att den även skulle fungera som en "föroreningsstopp". Tror att jag också haft idén om att använda ett verktyg likt en röravskärare. Men jag misstänker att detta är svårt att funka: Jag tror att stålet som trådarna i slangen gjorts av är tämligen hårt.

Har grunnat på ämnet och kommit fram till att detta är likt annat, exempelvis i skogsbruket, som är svårt att mäta i pengar. Man fokuserar på kostnad och har svårt för att se fördelarna/mervärdet för, i detta fall, ett renare hydraulsystem. Skulle vara intressant att veta hur tillverkarna resonerar runt detta ämne, och vilka åtgärder man tar till för att minimera riskerna för föroreningar.

Sen anser jag att problemet är ökande. Eftersom trycken stadigt ökar i systemen. Jag har ingen formell utbildning i hydraulik, men jag är nästan säker på att ökningen av konsekvenserna från föroreningar i hydraulsystem är logaritimisk ("långt vida mer") i förhållande till hur trycket ökar.

Detta menar den nästan trycklöse
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#67090 Pratade med det här om föroreningar i hydraulsystem med en person jag känner, som har jobbat inom flyget några år, Han har numera en egen minigrävare, det var så vi kom inpå det. Hans kommentar var" "Dom skulle fan ta mig göra ett studiebesök på en flygverkstad."

Per-Erik, du sa att du kommit på orsaken till att du kommer av ämnet, men jag blev inte riktigt klok på vilket som var den rätta förklaringen: Att du har ett rörligt intellekt, ett rörigt dito eller saknar detsamma? Du förklarade nämligen inte vilket som var den korrekta karaktäristiken.

P.S. Lästa bakåt i tråden och konstaterade då att det där med flyget hade ju Simba redan tagit upp. Måste vara mitt snåriga, alternativt obefintliga, intellekt som inte lyckades minnas det.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#67594 [quote="totte"]Pratade med det här om föroreningar i hydraulsystem med en person jag känner, som har jobbat inom flyget några år, Han har numera en egen minigrävare, det var så vi kom inpå det. Hans kommentar var" "Dom skulle fan ta mig göra ett studiebesök på en flygverkstad."

Per-Erik, du sa att du kommit på orsaken till att du kommer av ämnet, men jag blev inte riktigt klok på vilket som var den rätta förklaringen: Att du har ett rörligt intellekt, ett rörigt dito eller saknar detsamma? Du förklarade nämligen inte vilket som var den korrekta karaktäristiken.

Nja, det dääära Totte: Jag tycker att den där frågan var en riktigt slamkrypare. Har ju grunnat på den ett tag nu. Svaret på frågan får bli: Svar ja!

Med risk för att komma av ämnet (igen) så kom jag att tänka på det här med plastpluggar, som man sätter i ändarna på den nya slangen. Och det är ju jättstjusigt. Gula eller röda är de ju. Jag brukar å det allvarligaste föredra plastpluggar som man gängar in i kopplingen. Pluggarna har alltid varit en självklarhet. Ibland har jag även tejpat ändarna ordentligt, när det inte gått att plugga på annat sätt.

I slutet på 90-talet fick jag mig dock en liten snyting och en riktig tankeställare. Jag hade ett nyrenoverat engreppsaggretat stående utomhus. I aggregatet satt riktigt fina Poclainmotorer, (540 cc?) ompackade och med superfin cylindertrumma (det heter väl så fast det är radialkolvmotorer?). Alla slangar var ej färdigmonterade och därför pluggade med plastpluggar (som man gängar i). Antagligen beroende på värmeväxlingar kom slangarna att suga i sig vatten, ända in i motorerna. I samband med att aggregatet skulle igång fick vi riva en jädra massa och göra rent, från vatten och rost. Säkert en 20 timmar rakt ut i rymden.

Så, plastpluggar är nog bra, men slangar ska förvaras torrt och rent, om de ska hålla sig rena invändigt. I annat fall är det stålplugg som gäller.
Tror
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#67598 "Svar ja" får väl anses som ganska uttömmande :lol:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74830 Äntligen nån som sätter press:

http://www.skogen.se/pub/render?id=2986

:-bd :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#75517
Simba skrev:Äntligen nån som sätter press:

http://www.skogen.se/pub/render?id=2986

:-bd :D


Hej Simba
Skulle först vilja förtydliga en sak, nämligen kap-plugg, trots att jag själv inte haft möjlighet att komma i närheten av metoden. Vad jag förstår skjuter man in en plastplugg i slangen, till stället för där slangen kapas. Kapet går rakt igenom pluggen, som förhindar att ”skit” kommer in i vare sig slangen som tillverkas, eller in i änden på slangrullen. Metoden fungerar, vad jag förstår, så bra att inga föroreningar över huvud taget kommer in i slangen vid tillverkningen. Skall inte förväxlas med den dära öronproppen som man blåser igenom slangen, en metod som liknar mest kometik, tycker jag.

Få haverier på en skogsmaskin är så kostsamma som när en hydraulkomponent havererar. En pump kostar kanske 60 000 kr och uppåt. Med reparatör och stillestånd ökar summan betydligt. Större haverier där både hydrostatpump och –motor ”goes to hell” samtidigt förekommer. Vid haverier skickas kanske läckoljan ofiltrerad till tank, full med metallspån. Detta kan vara upptakten på en följetång som blir lika lång och som straffar lika hårt som andemeningen i Gamla testamentet.

Kanske till en början orsakat av föroreningar, möjligen från skitiga hydraulslangar…

Klickade på länken du skickat och kände igen artikeln, har läst den i tidningen. Verkar var en person med huvud på skaft och som verkligen vågar sticka ut hakan. Trodde att det var Östen Thoresson som ursprungligen uppfunnit kappluggen. Ringde upp honom, men han klargjorde att det var en entreprenör som kommit med iden, icke så förvånande nog! Själv hade Östen medverkat till att utveckla systemet.

Östen hävdar att systemet funkar bra. Och merkostnaden?-frågade jag. Han nämnde ett företag som tillverkar slang, nyttjande denna metod, som för att täcka investering och merarbete, tar 10 kr extra per slang!

Låt säga att man på en maskin under en avskrivningstid byter 300 slangar. Gånger 10 kr blir merkostnaden 3000 kr. På en investering för 3-5 miljoner!

När jag summerat saken får jag en sån där mystisk känsla som när man ätit för mycket broccoli… Det känns som man inte har helt kontroll, eller förståelse för en företeelse… För driva företag handlar väl till syvene och sist om att driva bra business? Och då måste det väl vara smart att undvika föroreningar i hydraulsystemet. Inte minst när det i det närmaste är gratis att minska på föroreningarna…

Undrar en dalmas med fokus på vasaloppet, nämligen
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

GremoNiclas  
#97469 Håller på och servar Tigern, byter filter och oljor bl.a.
Returfiltren brukar jag aldrig se nå "synligt" skräp i, verkar vara i nyskick. Men men, bara att stoppa i 2 nya för dryga 700kr/styck och tänka på vad fint Tigern fortsätter kurra...

Hursom...När jag bytte servofiltret (heter väl även pilotfilter) var det inte i nyskick, inte ens i originalfärg. Det var svart...
servofilter


Tankarna flög iväg till den här tråden. Är det "bös" från slangarna det fångat upp?
Den som vevat runt med fingret i slangänden efter kapet vet hur där ser ut. Frågan är väl om det filtret klarar av att fånga upp dessa små partiklar!?

Jaja, filtret tycks ha fyllt sin funktion iaf och fångat upp lite "bös"!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).