sön 14 jun 2009, 01:17#60929
Till Totte säger jag först och främst: Det var länge sedan jag skrattade så gott! Tänkte att ”den mannen borde slänga överbord det han håller på med annars och fatta pennan”. Kom då att tänka på mig själv och blev lite nedslagen. Kan inte säga att jag är ”i land ännu”. Kanske skulle vi slå oss tillsammans med skrivandet. Men det slutar väl med att vi båda skriver för tidningen MAD ! (Finns den kvar?)
Till Simba säger jag följande: Jag brukar som du jämföra ”skogsbranschen” med andra branscher och förhållanden. Jag tror att denna enkla analys är viktig och ger en insikt i sådant som inte funkar i skogsbruket, men även idéer hur det BORDE funka. Du ger ett exempel. Som även är en bra jämförelse på flera sätt: Jag brukar hävda att kan man köra skördare, på ett snabbt och säkert sätt, så bör man kunna flyga åtminstone en helikopter. Fast det är ju det där med ett rykande hål i marken…
Jag brukar ofta jämföra skogsbranschen med mekaniska industrin. Som jag har en viss koppling till. I pressar och NC- eller CNS-fräsar finns hydraulik. Jag har vistats många timmar på en mekanisk industri, men jag hört aldrig att de talar om pumphaveri, skrot som far omkring, tryckpikar, filter som platts till, servoslider som kärvar eller mystiska slangbrott, o.s.v.
Jag håller med Spindeln som vad jag förstår hävdar att det är svårt att byta en slang med garanterad, bibehållen renhet. Sen kan man förstås åtminstone tro på, och önska sig, att de orenheter som kommer in i systemet vid slangbytet är av sådan typ att de inte gör så stor skada i systemet, innan de fångas upp av filtren. När det gäller rätt ”micron” så finns det på alla maskiner en ”fin-filtrering” som nog filtrerar en 30 liter olja i minuten, eller liknande. Jag antar att denna filtrering anses fullgod, när det gäller att långsiktigt hålla oljan tillräckligt ren, för att svara upp mot kraven för hydraulsystemet. Returfiltret kan omöjligt ta upp alla partiklar. Idag talar vi om uppemot pumpkapacitet på otroliga 400 cc, (jo det är faktiskt sant) vilket ger ett möjligt oljeflöde om ca-ca 700 minutliter. Risken är att en hel del olja går på bay-pass i returfiltret, med allt vad detta innebär!
När det gäller slangtillverkning så tror jag att ”kappluggen” fungerar tämligen bra. Några (få?) verkstäder har god rutin på denna metod. Jag tror också på att spola slangen, med ordentligt flöde och tryck i samband med tillverkningen, som ett alternativ. Att däremot skjuta igenom en öronpropp är förmodligen mycket bättre än ingenting, men ingensomhelst garanti för att man får bort allt skräp.
Kapning innebär förmodligen att metallspånor bränner sig fast i innertuben och att de lossnar med tiden. Tror fortfarande att ett ”klipp skulle kunna vara ett kap”. Återkommer runt detta.
Apropå skräp så hörde jag en ”sann” historia i Värmland på 80-talet. Pappan hade fått motorstopp och höll på att göra ren ett munstycke i förgasaren. Den 5-årige pojken undrade vad det var för fel. Pappan sa:- Skit i förgasaren. Pojken sa med förvånade ögon: -Ja, men pappa, vem har skitit där då?
Säger en som ibland skiter i det blå skåpet:
/Per-Erik