Traktorer och processorer

Bättre grepp/framkomlighet, hur?

53 inlägg 11988 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#659924 Har en Ford 4610 4wd och Mowi 10 tons vagn.
Överlag nöjd för det vi kör.
Framkomlighet är ett dock ett problem. Till viss del markfrigång, men framförallt grepp och driv.

Går det lite uppför, med lass och lite otur med stenar blir man lätt stående och slirar.

Vad kan man göra?
- Nya skogsdäck? Sitter rätt gamla hårda däck på.
- Frontvikter?
- Kedjor?
Eller är det bara spara pengarna till antingen driven vagn eller större traktor?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

ÅsaNisse  
#659927 Skogsdäck är ganska hårda så det hjälper inte så mycket. Frontvikter gör ju att framhjulen driver lite bättre, men 4kedjor tror jag gör mest nytta. Vad har du för dimensioner på däcken? Jag har en hel del kedjor liggande. Både nya och begagnade.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659937 Betänk att vi som kör skotare ogärna lämnar bilvägen utan kedjor. Det hjälper inte hur stor traktor du har om du envisas med att köra utan något järn på hjulen.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

80-90  
#659943 Kjedjor

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

halvproffs  
#659954 Kedjor!! Kedjor skyddar även däcken mot vassa stenar. Blir billigt i längden.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#659963 Kedjor verkar vara tipset...
Om jag förstår rätt fungerar det att köra på asfalt med kedjor. Har 7 km från mina föräldrars fastighet till min.
Ingen fara för mer skador på skogen med kedjor?
@åsanisse:
Jag har dimension 13.6-38 bak och 12.4-24 fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

hlb  
#659965 Jag tycker kedjor på väg är förskräckligt, så jag ordnar hellre fina traktorvägar i skogen, så man kan satsa lite före en brant backe. Allt beror ju på hur kuperat man har på sin fastighet. Jag har kedjor till fram och bakhjul, som används vid ishalka.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Avslutat-02  
#659980 Kedjor på asfalt blir i längden inget bra...
Mycket laga och fixa...

Men i skog och på snö och is är det en skillnad mellan bambi på hal is och en stridsvagn...

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#659992 Jag ska inte köra fram o tillbaka kontinuerligt på asfalt. Flyttar den till min fastighet och har den någon vecka där.
Vi kör i övrigt sporadiskt, lite betesputs och enstaka lastarjobb, så lite tveksamt till kedjor av den anledningen, men vill samtidigt ha bättre framkomlighet i skogen. Behövs inte mycket för att det ska ta stopp nu. Eller får jag väl lasta mindre och gasa mer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Avslutat-02  
#659997 Jag kör en hel del på asfalt med kedjor och för mig så brukar det bli lite fixa, med schackel..
Men det är det värt för att kunna köra i skog och mark...

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660002 Som boende på grusväg är jag inte överförtjust när de körts med pigg eller ringkedjor på byvägen, blir som en tvättbräda med bilen sen.
Jag vet att skotarn nästan alltid har kedjor och/eller band.
Har väl hyvsat vettig terräng men har inte haft kedjor på traktorn på nästan 15 år med 4wd o drivvagn.
Har jag missuppfattade eller bor du inte i kyrkhultstrakten utanför Olofström?
Har själv min fastighet söder om Ryd

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660003 Innan det blev vanligt att flytta maskiner med trailerbil så ryckte man kedjorna av och på hela tiden när det skulle hjulas efter asfaltväg. Bara att gilla läget eller att låta bli.

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

svampbob  
#660009
Traktordave skrev:Jag ska inte köra fram o tillbaka kontinuerligt på asfalt. Flyttar den till min fastighet och har den någon vecka där.
Vi kör i övrigt sporadiskt, lite betesputs och enstaka lastarjobb, så lite tveksamt till kedjor av den anledningen, men vill samtidigt ha bättre framkomlighet i skogen. Behövs inte mycket för att det ska ta stopp nu. Eller får jag väl lasta mindre och gasa mer...


Med lite träning så blir man snabbt väldigt händig på att lägga av och på kedjor.

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Avslutat-02  
#660012 Dagens lättvikts snökedjor, så går det fint att lägga av och på...

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660013 Men ska man ha fäste i skogen så ska det vara rejäla broddkedjor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).