Föryngring

Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

84 inlägg 20685 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659243
isteskog skrev:Inflikar vad lagen säger om skärmar och gallring till skärm: https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/
Det är volym och trädhöjd som styr hur hårt du kan gallra ner ett bestånd. Nu var det ju inte det du var ute efter, men jag reagerade mest på att du definierade en skärm som 100 tallar/ha, men det kanske kan bli det med en hög medelhöjd och grova tallar.


100 var ju lite lågt, vad jag syftade på var egentligen gles skärm med runt 200 stammar/ha. Och jag pratade ju om slutavverkning där man använder skärm i kombination med markberedning för att hjälpa till med föryngringen. Tät skärm rekommenderas såvitt jag kan begripa egentligen inte generellt för föryngring på de flesta marker, eftersom det försvårar markberedning.

Jag är verkligen inte stor vän av kraftig gallring. Jag har gallrat för hårt en gång (alltså inte så hårt att det blev olagligt, utan bara dåligt) och det ångrar jag, men tydligen än mer min far, som påminner mig om det ungefär varannan dag, vilket två år senare nästan börjar bli sjukligt. Fast han har rätt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659244 Lämnar man däremot en granskärm med 200 stammar/ha är den nog lagom för att föryngring kan ske. Men då pratar vi ju om något helt annat!
Säg till farsgubben att han släpper det där! Det är ju av misstagen man lär sig. Fråga honom om inte han har gjort något misstag själv någon gång...... 😉

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659248
isteskog skrev:Lämnar man däremot en granskärm med 200 stammar/ha är den nog lagom för att föryngring kan ske. Men då pratar vi ju om något helt annat!
Säg till farsgubben att han släpper det där! Det är ju av misstagen man lär sig. Fråga honom om inte han har gjort något misstag själv någon gång...... 😉


Man är ju lite rädd för granskärm. Vet att pappa testade en gång och allt blåste ner. Men om det inte blåser ner är det väl bra.

Men vad är din invändning mot gles skärm i tallbestånd? Jag har en 15-20ha tall som jag skall avverka (närhelst jag har blivit av med all barkborreangripen granskog). Att få upp tall i Småland är ju inte självklart, så jag hade tänkt mig något av följande alternativ (eller en kombination):
1) Fröträdsställning + markberedning + sådd.
2) Gles skärm + markberedning + sådd.

Är din invändning att det är för dyrt, eller att det för dåligt?

Jag har i närheten på ett mindre område haft bra erfarenhet av plantering av tall, så det är också ett alternativ. Fast det blir lätt mycket Tricosprutande.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659253 Låter som en bra metod bådadera! Viktigast är nog att ta bort tallarna så fort ny skog har börjat titta fram. 🙂

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659264 Är man sent ute med att ta fröträden så kan det se hemskt ut när man fäller och kör i den uppväxta röjningsskogen. Men tiden läker såren och till gallringen märks det inte.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659301 Sett en sak, som jag fick med på köpet. När Skogsstyrelsen godkänner en avverkning med kvarlämnade fröträd så borde de samtidigt sätta krav på markberedning, det är ju krav på godkänd föryngring. Fick ett påpekande därifrån om inte godkänd föryngring på 1,6 ha som mamma avverkade. Svarade bara att då får de hjälpa mig att få bort de med mular som äter tallplantors skott.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659310 Behövs inga frötallar!
Vid markberedning så myllas gammalt tallfrö ner och gror.
Vårt senaste hygge är nu de självsådda tallarna lika stora som planterad gran.
Planterat våren 2019!

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659331
machonisti skrev:Man måste ha lite tur om självsådd skall lyckas. Beror också på hur snabbt marken tas över av ovälkomna objekt såsom gräs, hallon och ormbunkar.


Gräs, hallon och ormbunkar associerar jag inte med tallmark och framför allt inte med självföryngring. Sådan mark bör planteras och är dessutom vanligen granmark.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659333 Vi har en del riktigt jämna och fina självföryngringar i området och det finns några saker som gör en okej föryngring till en riktigt bra.
Viktigast är att inte invänta godkänd föryngring innan man tar bort fröträden. Ta bort dem efter tre vintrar oavsett föryngringsresultat, fröbanken är då stor nog för att klara sig själv.
Avvecklar man skärmen så tidigt så kan man helt bortse från manuellt arbete och speciell planering, hugg och kör i samma vägar som vid avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

martall  
#659516 Istället för att starta en tråd passar jag på att fråga här när fröträd är på tapeten. Tror ni det går att föryngra drygt 1 hektar med endast markberedning och inga fröträd alls? Står gallringsskog runtom i alla väderstreck med huvudsak tall och gran och marken är morän med hyfsat djup, något torrt för granen. Alla värdeträd har blåst ner i storm på ytan och vilttrycket högt därav frågan.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659519
martall skrev:Istället för att starta en tråd passar jag på att fråga här när fröträd är på tapeten. Tror ni det går att föryngra drygt 1 hektar med endast markberedning och inga fröträd alls? Står gallringsskog runtom i alla väderstreck med huvudsak tall och gran och marken är morän med hyfsat djup, något torrt för granen. Alla värdeträd har blåst ner i storm på ytan och vilttrycket högt därav frågan.


Om man gör så på den friska delen av min mark får man oftast ett stort björkuppslag. Några år senare kommer gran som man kan röja fram om man vill och sen får man blandskog med varierande mängd gran. Tall tycker jag att man på såna ställen mest får längs kanterna, medan björk och gran blir mer allmänt spritt. Men det funkar ju inte alltid!

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659521 Kan mycket väl fungera. Är det ett hektar fyrkant ( 100 X 100 ) eller är det ett långsmalt skifte? På många marker kommer granen som ogräs bara man rotar runt lite.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

martall  
#659542 Är långsmalt skifte som sluttar nedåt och av den anledningen väcktes tanken att det ovanifrån skulle fröa av sig nedåt, skulle helst vilja ha tall på ytan och effektivast vore nog plantering men kan nog lika gärna ställa ut plant lådorna på silverfat åt viltet i just det området tyvärr.
Är aktiv med röjsågen så bara det kommer tillräckligt stort plant uppslag tror jag det skulle bli fin skog på sikt.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659543 Så är det för det mesta. Plantera gran eller självså tall är det som gäller. Markbereder du så kommer det alla gånger någonting fast kanske inte det du helst vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659547 Röja efter en lyckad granskärm är bland det jäkligaste man kan göra :(( Så visst har man varit på en del lyckade granskärmar, men är vanligare att man behöver gå och hjälpplantera dessa. (vi planterar iofs fler ha än vi ungskogsröjjer)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).