isteskog skrev:Inflikar vad lagen säger om skärmar och gallring till skärm: https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/
Det är volym och trädhöjd som styr hur hårt du kan gallra ner ett bestånd. Nu var det ju inte det du var ute efter, men jag reagerade mest på att du definierade en skärm som 100 tallar/ha, men det kanske kan bli det med en hög medelhöjd och grova tallar.
100 var ju lite lågt, vad jag syftade på var egentligen gles skärm med runt 200 stammar/ha. Och jag pratade ju om slutavverkning där man använder skärm i kombination med markberedning för att hjälpa till med föryngringen. Tät skärm rekommenderas såvitt jag kan begripa egentligen inte generellt för föryngring på de flesta marker, eftersom det försvårar markberedning.
Jag är verkligen inte stor vän av kraftig gallring. Jag har gallrat för hårt en gång (alltså inte så hårt att det blev olagligt, utan bara dåligt) och det ångrar jag, men tydligen än mer min far, som påminner mig om det ungefär varannan dag, vilket två år senare nästan börjar bli sjukligt. Fast han har rätt.