Motorsåg och handhållet

Avancerad filning av m-kedjor

122 inlägg 62174 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658065 Är det mejsetand å går det att fila så vinklarna möts i hörnet.
Finns lite olika form och vinklar, som det är oavsett.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

anersimyra  
#658088
johan eriksson skrev:Stämmer bra det Anders 👍

Har du provat den i stock? När jag provsågade en klen lönngren så kändes den inte särskilt vass och på bilden ser det ut som jag filat något lågt i tanden..😬

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Björn T  
#658090 Hej. Det är bättre att ligga lite lågt med filen än för högt. En för högt filad tand skär inte alls. En lite lågt filad tand skär bra, men tappar skärpan fortare än en perfekt filad tand. Vinklarna ska möta varandra exakt i hörnet på tanden, för att det ska skära som smör. Det är inte lätt att få det perfekt, varken med eller utan mall. Men det går om man lägger ner lite tid och bra belysning och helst förstoringsglas för slutbesiktning.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658094 Träna, träna... Oavsett filnings typ är det intresse, träning o kunskap som krävs.
Ju duktigare man är på rundfilning ju mindre blir skillnaden men det är rätt bra skillnad om det blir rätt. särskilt i hållbarhet i hårda träslag.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

johan eriksson  
#658096
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Stämmer bra det Anders 👍

Har du provat den i stock? När jag provsågade en klen lönngren så kändes den inte särskilt vass och på bilden ser det ut som jag filat något lågt i tanden..😬


Har inte blivit av än 🤭
Får ta fram Partnern och montera på den, länge sedan jag hade igång den nu. Och leta rätt på en stock.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Williamm  
#658097
Björn T skrev:Hej. Det är bättre att ligga lite lågt med filen än för högt. En för högt filad tand skär inte alls. En lite lågt filad tand skär bra, men tappar skärpan fortare än en perfekt filad tand. Vinklarna ska möta varandra exakt i hörnet på tanden, för att det ska skära som smör. Det är inte lätt att få det perfekt, varken med eller utan mall. Men det går om man lägger ner lite tid och bra belysning och helst förstoringsglas för slutbesiktning.


Finns det mall för SQ?

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658108 Det har funnits några, senast var rätt ok och utvecklases av Atop, tror jag. Jag köpte en av honom, Göran kanske han hette...
Har den inte kvar.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Williamm  
#658111 Finns Atop kvar? Är det samma som sq?

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658116 Vet inte om det finns kvar.
Atop var en flatfilning med en vinlek tvärs över.
Jag tyckte inte det var nån höjdare.
De gjorde sen en SQG mall

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Williamm  
#658120 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

anersimyra  
#658398 https://www.baileysonline.com/catalogse ... ....mallen fungerar dock endast på full comp kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658414 Vad spelar det för roll om det är full comp eller skip? Den tar väl en tand i taget?

Länken funkar inte.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

anersimyra  
#658430 https://www.baileysonline.com/catalogse ... file+guide Nu borde det funka.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

anersimyra  
#658431 Anledningen till att den enbart fungerar till full comp är troligen av samma anledning som att endast full comp fungerar till timberlinejiggen, det behövs helt enkelt en tand till mothållet som är belägen på rätt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Williamm  
#658470 Vad är full komp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).