Föryngring

Plantera Sitka på Blålera?

35 inlägg 26714 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Saläng  
#653365 Nu är det två år sedan det rapporterades om Sitkaplanteringen.
Som bilderna visar så har en del av dom en riktigt fin tillväxt, en del är bra över tre meter.
Vad värre är, 70% ligger mellen 1,5-2meter. Jag har ingen bra förklaring till skillnaden i tillväxt.
Fläckvis växer det otroligt bra, bara några meter därifrån finns det fläckar som rödgranen hade utklassat Sitkan.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Sörlänningen  
#656972 Jätteintressant tråd.

Vi har lite sitka och jag funderar på att plantera mer framöver, då den verkar växa rätt bra på vissa platser även hos oss i centrala Småland (sitka brukar ju mest rekommenderas för västra Götaland).

Vi har inte gjort några sofistikerade studier, men vad vi har sett är:
*Sitkan är inte särskilt frostkänslig (verkar ju stämma med vad du säger). Vi gjorde för tjugo år sedan en liten testplantering med sitka och Douglas (kustvarianten, det var väl vad som fanns på den tiden) och bara några enstaka Douglas klarade sig, men nästan all sitka.
*Den växer snabbare än rödgran på de flesta håll där vi har planterat. Men där det är lite torrt klarar den sig inte alls bra och växer klart långsammare än granen.

Kan den senare punkten förklara skillnaderna mellan plantor du ser?

Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Saläng  
#656979 Ursprungstanken var just att det var något jävulskt surt på dessa två ha, Sommaren 18 gick nog styggt åt sitkan. Antar att de plantor som stuckit iväg ordentligt har etablerat ett bättre rotsystem på något vis. Blir ju lite killgissning över det hela, nåt måste man ju tro/gissa. Förhoppningen är såklart att denna så långt skogsvänliga regnsommar får igång även de mindre bra partierna i planteringen.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Sörlänningen  
#656980 Från det jag har läst ser man ju att sitkan behöver ett djupt jordlager. I Sverige talar man om att ett 'mäktigt' jordlager är över 70cm. Men då har vi inga träd som på hemmaplan blir 90m, vilket ju sitkan kan bli i Amerika. Man kan ju mycket väl tänka sig att de t.o.m. vill ha mer än 70cm.

Risken med din blålera är väl att sitkan bara ser ett 40cm jorddjup, om leran är för hård att växa rötter i. Jag vet ju inte hur det är i detta fall, men det kan ju bli så på lera.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Sörlänningen  
#656981 Jag skall försöka komma ihåg att ta bilder på vår sitka senare i sommar. Vår mark är helt annorlunda, men mönstret med att den fläckvis överpresterar och fläckvis underpresterar på ett och samma område är samma. Granen hade varit mer jämn, helt klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).