Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78437 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#653273 Det var dåligt med gissningar men nej, det är inte Paulownia.

Det är asp, sjävföryngrad från rotskott. En dryg månad gammal. Den har just nu mest växtkraft i hela hägnet.

Utan hägnet hade den nog inte funnits nu, detta blir en spännande positiv bieffekt av projektet. Några meter därifrån, på andra sidan, finns inget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Avslutat-02  
#653274 Asp med elefant öra...det var värst.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Saläng  
#653368 Fredrik, Torbjörn eller annan med vetskap.
Lyssnade på er Podd, där pratade ni om att Fågelbär kan konkurrera ut träd omkring sig om jag fattade rätt.
Jag har ett hägn på 2 ha med Lind, Fågelbär och Ek. Jag har vårtbjörk som amträd.
Markberett med ordentlig högläggning, sedan satte jag 5st ädellöv i varje hög. Satte lite i halsen när ni pratade om fågelbär. Vad tror ni? Ska jag se till att det bara finns en fågelbärsplanta i varje hög?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#653413 Hej,

Det var experten på Skogsstyrelsen som tipsade mig om detta innan vi påbörjade projektet. Om jag minns rätt så handlar det om att inte sätta fågelbär i grupp för de konkurrerar ut varandra. Tydligen utsöndrar de något som gör att risken är stor att det bara finns en vinnare kvar i gruppen till slut, det träd som utsöndrade mest.

Vi spred ut fågelbären på hela arealen och inte tillsammans därav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

halvproffs  
#653422 Ganska stora blad dessa också. Bildtagen i torr vägkant. Vilket trädslag Fredrik o Torbjörn ? 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#653426 Kan väl inte va annat än al? 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653428
Fredrik Reuter skrev:Kan väl inte va annat än al? 😉

Jo det är skillnad på Al å al detta är gråal. Detta sker inte på klibbal även om även detta är pionjär träd på samma vis och även då är gropen bladets framkant framträdandet.

Även hassel, ek, alm kan göra dessa dassalock.
Senast redigerad av Tåndemåla fre 03 jul 2020, 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653430
Tåndemåla skrev:
Fredrik Reuter skrev:Kan väl inte va annat än al? 😉

Jo det är skillnad på Al å al detta är gråal. Detta sker inte på klibbal även om även detta är pionjär träd på samma vis och även då är gropen i bladets framkant fram kant är framträdande.

Även hassel, ek, alm kan göra dessa dassalock.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

halvproffs  
#653435
Fredrik Reuter skrev:Kan väl inte va annat än al? 😉


Helt rätt! 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

halvproffs  
#653569 En bild till.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

339  
#656511 Hur gick det med gulbjörken? Fick ni tag på något?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#656512 Jag har beställt frön (Elmhults länk i tråden Elmhult - Försöker med gulbjörk) men vet inte om de kommer så att de går att så i år. Jag hoppas att det går att driva fram några plantor som vi kan få med i planteringen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

339  
#656513 Kul 👍 Har själv en gammal åkerplätt som skulle vara kul att testa på. 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Jim_the_one  
#656585 Hittade en ekplanta med för mig stora blad.

1594932673_img_20200710_112830.jpg


Denna planta var inte stor. Ibland funderar man på hur ekar sprider sig. Eller ja iaf hur dom kan sprida sig så över stora ytor. Och hur länge kan ekollonen ligga i backen innan dom ruttnar eller gror?

Å vad har det tagit åt Rönnen i år, man skulle nästan kunna tro att det är asp. Jag kan inte minnas att det brukar växa som ogräs.

Men kul år är det i växtriket iaf.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#663725 En liten uppdatering från vårt projekt:

Det växer så det knakar och anledningen till detta är den brutala växtkraft som sommaren 2020 medfört. Detta har alltså inget med projektet att göra annat än att vi kan anse oss vara lyckligt lottade att vi anlade planteringen just i år (tänk om det varit för två somrar sedan).

Gräset växer också och jag har fått lägga kanske 6 timmar totalt med gräsbekämpning. En mix av trampning, manuell "brunnsryckning" och körning med gräsröjare. Nu blir det dags igen då klövern slagit sig på allvar och utmanar de minsta plantorna. Många plantor lider dock inte alls av detta, se ex bilden på rönn.

Vi visste att vi skulle få rotskott av asp i hägnet men kunde inte drömma om hur mycket det skulle bli. Jag har fått göra en första röjning bland asp som skuggat planterade träd. Rekordet i växtlighet ser ni på en av bilderna nedan. Rotskott av asp som började växa i slutet av maj 2020. Nu tre månader senare så är den 2,05 lång och nästan 3 cm i diameter i roten. I snitt betyder detta att denna vuxit 2,3 cm per dygn och ett försök till volymuträkning kan visa att volymutvecklingen i stammen varit ca en halv deciliter per dygn.

Det är alltså nästan så man skulle kunna se hur den växer.

Kul, som sagt och vi håller tummarna att hösten blir bra.

Ur ett större perspektiv så får vi nog generellt hoppas att det inte blir någon blötsnö till vintern, risken finns nog att många träd som sträckt ut under sommaren inte klarar av det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).