Traktorer och processorer

Knappkoppling Valtra A75

4 inlägg 2615 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knappkoppling Valtra A75

ih685  
#653815 Knappkopplingen slutade att fungera för ett par veckor sedan. Jag har testat funktionen hos alla 3 små knapparna som sitter på växelspakarna och de verkar funka. Kollat alla reläer och säkringar också.
Om man skiftar kontakterna på undersidan så åker pedalen ner , så det känns som nåt elfel.
Instruktionsboken har inget elschema, tyvärr.
Är det någon som känner till något stalltips var man skall leta felet?

Tobbe



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Knappkoppling Valtra A75

ÅsaNisse  
#653945 Skiftar vilka kontakter?
Kollat hur? Multimeter eller kontrollampa?

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling Valtra A75

ÅsaNisse  
#653970 Jag har inte elschema på just A-traktorn, men på 6000 serien ligger det spänning från säkring 26 till solenoiden och via relä K24 jordas det med knapparna. Fram/back spaken är lite annorlunda kopplad men det går också via lite dioder och de kan ju låsa sig ibland.

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling Valtra A75

ih685  
#654012 På undersidan golvet sitter solenoiderna till de 2 magnetventilerna som påverkar kopplingspedalen. Det kontaktstycket som styr nedtryckningen av pedalen får jag ingen spänning på. Det andra ligger det spänning på. Det kan vara den som trycker upp pedalen.
Skiftar jag dessa åker pedalen ner. Jag anser mig då säker på att spolen och ventilen som trycker ner[ pedalen är ok.
Alltså återstår att få spänning på det andra kontaktstycket. Elcentralen sitter innanför en lucka "framför knäna" och innehåller ett tiotal reläer samt säkringar. Jag har kollar reläerna och dessutom skiftat deras platser , samt kollat säkringarna. Inget av dessa verkar styra knappkopplingen.
Har även lyftat på golvmattan där kablarna är dragna lite hit o dit.
Jag får ta mig en extra titt på knapparnas funktion. Det borde dessutom vara ett relä inblandat nånstans eftersom ledningarna till småknapparna är mycket klena.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).