Jakt och Fiske

Bästa ritningen på jakttorn?

44 inlägg 44125 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa ritningen på jakttorn?

Torbjörn Johnsen  
#652619 Nu närmar sig den nya jaktsäsongen och det är inte mer än en dryg månad kvar till första bockjakten. Tid att se över och komplettera jakttornen på jaktmarken med andra ord. Jag tänkte att vi kan använda den här tråden för lite bra tips om hur man enkelt och säkert bygger ett bra jakktorn.

Att använda jakttorn vid gis, älg, rådjurs och hjortjakt ger många fördelar. Bättre sikt och skjutmöjligheter över vegetation är en självklar sådan men det kan (troligtvis) även minska spridningen av människovittring samt att det ger ökad säkerhet. Största nackdelen med ett jakttorn är att det kan vara både bökigt och riskabelt att ta sig upp i själva tornet beroende på konstruktion och skick. Men här finns det säker många bra råd att dela med sig av. Hur tornen bäst kan byggas. Ja, kanske t o m en enkel ritning. Är det bättre att bygga med tryckat virke från bygghandlarn eller ska man bygga av det som finns i skogen? Lämplig höjd? Praktiska inredningstips?

Här finns en ritning från byggbeskrivningar.se (Svenskt Trä) på jakttorn:
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/jakttorn/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Kippen  
#652626 👍 Jag föredrar nog att basen på tornet är lite större så det blir lite koniskt.
Det blir mycket mer stabilt då.
Mvh Kippen

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652630 Det finns långa ( 3 meter) impregnerade stängselstolp på Granngården. Man kan börja med att banka ner fyra såna. Sen kan man improvisera med vad för överblivna brädstumpar som helst som man kan hitta.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652631
Kippen skrev:👍 Jag föredrar nog att basen på tornet är lite större så det blir lite koniskt.
Det blir mycket mer stabilt då.
Mvh Kippen


Sedan vill jag även ha en stege som lutar emot tornet. Tycker det är lättare o klättra på. Än om den är byggd direkt på.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652635
Skogsola skrev:Sen kan man improvisera med vad för överblivna brädstumpar som helst som man kan hitta.


Min gamla altan genrerade två höga torn. Finns även med i ett antal mindre torn. 😀

Men priset är nog. När vi tog reda på dom gamla materialfacken i lärk. När det det skulle bytas på jobbet. Fint ska de va. 😎

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652642 Detta var inget bra torn!😬

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652646 Har under sensäsongens huggning sparat undan en handfull lite grova "granslanor" i 6-7m längd sådär 15cm i roten. För ett tornbygge. Har aldrig gjort ett jakttorn men tänkte ha ett nu då grannen ville ha nåt skjutet. Det är kulfång men inte idiotsäkra och detta kan kallas tätortsnära, så skjuta flackt inemot skog är helt uteslutet för mej i alla fall. Känner också att det blir bättre komma upp på mer än 2 meter om man ska skjuta på mer än 100meter. Så 4-5 meter har jag funderat på.
Surfade runt och hittade väl inte direkt nåt att kopiera men det är ju ingen egen uppfinning heller.
Tanken blev att göra en A-formad "stege" kanske ett par meter mellan benen nertill och 1 meter upptill med en sitt/ståmöjlighet och räcke för skjutstöd. Resa det snett mot ett träd och fästa med spännband. Alltsammans kan flyttas/resas med traktor och jag har kranen traktormonterad så det borde bli smidigt att tråckla in den i nåt bryn. Tänkte göra en "stegpinne" extra rejäl för gripen strax ovanför tyngdpunkten, som borde bli låg i och med tyngden i rotändarna av slanorna.
Nyttjar man ett träd och inte behöver fristående torn åtgår endast två slan per stege.
Alternativet om man inte "orkar" kanske är en skjutstege från Biltema?
Det ska bli intressant tråd om man får bra inspirationer från såna med praktisk erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652677 Lite olika varianter. 😀
1593461129_20160904_123834.jpg
1593461180_20161009_143800.jpg
1593461154_20190811_110835.jpg
1593461236_20190922_095247.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Torbjörn Johnsen  
#652699 Ganska likt byggritningen i starttråden 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

tallen100  
#652700
Vedmaskin skrev:
Kippen skrev:👍 Jag föredrar nog att basen på tornet är lite större så det blir lite koniskt.
Det blir mycket mer stabilt då.
Mvh Kippen


Sedan vill jag även ha en stege som lutar emot tornet. Tycker det är lättare o klättra på. Än om den är byggd direkt på.

Håller med.

Men föredrar att sitta på marken, då kan man göra sej en värmande liten brasa 🙃

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652702 Brasa, bra idé.
Tar fram vinkelslipen och tig-en, ett kvartsfat och ett spirorör och sätter en lätt-kamin uppe på jakttornet. Varför ska man ha det sämre i skogen än hemma?

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Erre  
#653448 Fick en lapp med mått som jag är rädd om.
Är nog 20 år sen jag fick den. Av en äldre herre i laget som såg något i en.
1593806080_dsc_7210.jpg

Har ändrat lite genom åren.
Har 110 cm cc i topp och 150cm cc i botten.
Men avstånd mellan topp å sits och topp och golv lever kvar.
1593806081_screenshot_20200703-215226.png

1593806081_screenshot_20200703-215237.png

1593806083_screenshot_20200703-215251.png

Enkla och rubusta, står lätt så länge man kan kan skjuta i en plantering. När det växt upp för mycket så sågar jag ner dom så ingen klättrar upp och skadar sig. Använder även biltemas skyltar om att beträdelse sker på egen risk

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Erre  
#653449 Här är med sittbräda monterad.

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Elmhult  
#655636 Jag bygger enligt denna ritning: http://www.byggvarulistan.se/byggprojek ... rn-krambol

Man kan ganska enkelt addera ett litet tak med om man vill.
För att det ska stå emot stormar brukar jag ta ett par gamla stammar och sticka in mellan benen från olika håll. Sen kommer det ingenstans. Jag använder bara vanligt trä men målar det rikligt med Falu Rödfärg. Hjortdjur ser väl inte så bra i färg ändå. Förutom blått som de tydligen precis som vi ser förhållandevis bra.

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Amatörhuggare 62  
#655638 Ja är dax,ställa ut dom nu.
Så djuren blir vana.
Å siktröja å fixa stigar.

Blir fina torn 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).