Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30079 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651873 Om det krävs omlastning kommer det kosta 25:-/m3 istället för som idag 12:-/m3. Gäller för kontrakt från januari 2021.

Undrar om de andra följer efter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Helmer95  
#651874 Helt rätt!

Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

alias  
#651875 Högst sannolikt.

Lär ju bli lättare att få ihop kalkylen för byggande av skogsbilväg eller upprustning av befintliga dito.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651877
Helmer95 skrev:Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.


On det blir billigare att köra 2-3 gånger istället för en, finns det ingen större anledning att räta vägen.

Förstår att åkarna gärna kommer in med sina största bilar,men den väg som jag och mina grannar har (vi är fem) byggdes på 50-talet efter dåtidens standard. Inte en chans att det skulle löna sig att räta den,

Om man bor i någon svag moränsluttnng utan berg, mosse och vattendrag, så är det säkert en annan femma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651878
alias skrev:Lär ju bli lättare att få ihop kalkylen för byggande av skogsbilväg eller upprustning av befintliga dito.


Eller för att skota lite längre till en bättre väg

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Helmer95  
#651879
Mangan skrev:
Helmer95 skrev:Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.


On det blir billigare att köra 2-3 gånger istället för en, finns det ingen större anledning att räta vägen.

Förstår att åkarna gärna kommer in med sina största bilar,men den väg som jag och mina grannar har (vi är fem) byggdes på 50-talet efter dåtidens standard. Inte en chans att det skulle löna sig att räta den,

Om man bor i någon svag moränsluttnng utan berg, mosse och vattendrag, så är det säkert en annan femma.


Det är oftast inte vägen i sig som är dålig enligt mig efter antal år som skördarförare. Det som saknas är underhåll och en rejäl vändplats. Folk i allmänhet verkar tro att eftersom de gick bra att få ut virke för 40 år sen så är vägen fortfarande duglig utan något som helst underhåll.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651883 Enligt mig som orienterare är det ofta terrängen som gör det för dyrt att bygga bilväg för släp. Det är inte vändplanen som är problemet, utan alla naturhinder.

Dessa naturhinder gör dessutom båtnadsområdet ganska litet.
Senast redigerad av Mangan tor 25 jun 2020, 11:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651890 Pratade med inspektorn på södra om biometrins besiktning av vägarna, och hon hävdade att nästa säsong skulle de tas ut kostnad omlastning på dom vägar som inte släpgodkända.
Och de var inte bara södra som skulle göra detta.
Hade endel att göra vid mina vägar men fick konstigt nog min gamla infart släpgodkänd där jag får kolla noga när jag kommer där med hästsläpet! 🙃

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651897 I NVDB finns det angivet om det går att komma fram med släp eller ej:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Välj lager "Framk. för vissa fordonskomb." i listan till höger.

5.1 Framkomlighetsklasser
0 – God framkomlighet för trailerekipage
1 – God framkomlighet för lastbil med släp
2 – Begränsad framkomlighet för lastbil med släp
3 – Endast framkomlig med lastbil
4 – Ej framkomlig för lastbil

Finns även hur de klarar tjällossning, välj då "Tillgänglighet"

4.1 Tillgänglighetsklasser
A – Lastbils- och personbilstrafik hela året.
B – Lastbilstrafik hela året utom vid svår tjällossning.
Personbilstrafik hela året.
C – Lastbilstrafik hela året utom under tjällossning och
perioder med ihållande regn.
Personbilstrafik hela året utom under tjällossningen.
D – Lastbilstrafik i huvudsak vintertid. Personbilstrafik
även sommartid.


Biometria håller på att uppdatera, här kan man se hur långt de har kommit (ha tålamod innan vägarna laddas in):

https://biometria.maps.arcgis.com/apps/ ... fa02158e21

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651900 Har man fixat sin väg så den är felklassad så kan man rapportera direkt i NVDB så rättar de utan att gå via biometria.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651902 Vad NVDB en förkortning av?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

alias  
#651907
gnisten83 skrev:Vad NVDB en förkortning av?


Nationella vägdatabasen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651914 Så här ser vi vägklassningen i våra system. Tog en bild över ett sveaskogsskifte. I ett område med klassade vägar.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651920
alias skrev:
gnisten83 skrev:Vad NVDB en förkortning av?


Nationella vägdatabasen?

MVH
Alias


Stämmer, Mangan har länkat direkt dit några inlägg upp.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

alias  
#651929
gnisten83 skrev:Pratade med inspektorn på södra om biometrins besiktning av vägarna, och hon hävdade att nästa säsong skulle de tas ut kostnad omlastning på dom vägar som inte släpgodkända.
Och de var inte bara södra som skulle göra detta.
Hade endel att göra vid mina vägar men fick konstigt nog min gamla infart släpgodkänd där jag får kolla noga när jag kommer där med hästsläpet! 🙃


Kan inte se att mina skogsbilvägar är klassade ännu, men jag blir inte riktigt klok på hur en del vägar som jag känner till i närheten har klassats (i förhållande till varandra) nu i sommar.

Går det att få reda på bristerna någonstans (vad som behöver åtgärdas för att hamna en klass högre - t.ex. släpgodkända)?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).