Inomgårdsmaskiner

Klippo favorit från 1996 hjälp!

22 inlägg 16718 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippo favorit från 1996 hjälp!

Wictor  
#651545 Flyttade in i ny villa för några månader sedan och duktigt glad blev man när där stod en gammal klippo i garaget!

Den rullar hur bra som.helt fortfarande och ännu bättre nu när den fått nytt blad och ny olja och stift! Men den kan nog gå väldigt mycket bättre och jag misstänker att den har duktigt mycket kol i topplock och i ventilerna men jag vågar inte plocka av toppen utan att ha en nya topplocks packning och det är här problemet kommer.
Har sökt runt som en galning efter vad det är för motor på den men hittar ingenting fast att jag har namnet på själva klipparen(favorit) och serienumret(80.60-1996).

Är det någon som är duktig på det här och kan hjälpa mig hitta vad det är för motor? Vet bara att Husqvarna köpte upp klippo någon gång under början av 2000 talet men jag hitta absolut ingenting på deras hemsida.

Hoppas där är någon vänlig själ som kan hjälpa mig och jag ber om ursäkt om detta ligger under fel forums kategori men den kändes mest relevant.

Trevlig kväll
/Wictor



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Williamm  
#651546 För att hitta topplockspackning så borde det vara enklast att kolla hos tillverkaren av motorn.

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

tallen100  
#651547 Skulle inte tro att det att det är någon fara med packningen, dom brukar kunna återanvändas.

Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Williamm  
#651548 Det borde stå vad det är för motor vid starthandtaget. En bild på hela klipparen skulle vara bra.

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Avslutat-02  
#651549 Lägg upp bild på topplocket så ska jag kolla vad jag har i lådorna...

Bilder på motorn också..

Om inte så ska jag hjälpa dig att hitta delar..
👍

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Avslutat-02  
#651550
tallen100 skrev:Skulle inte tro att det att det är någon fara med packningen, dom brukar kunna återanvändas.


Japp brukar stå modell på chassi, och vad för tillverkare på motorn...troligen B&S.

Packningarna går att använda igen, men smidigast är att byta...

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Avslutat-02  
#651551 Klippo idag har inget med din maskin att göra tyvärr..
Dagens klippo är inte ens 10% så bra som din..
Men delar går att få fram ändå.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Wictor  
#651552 Vet du vart det går att få tag i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

totte  
#651554 Flyttade tråden hit till inomgårdsmaskiner, där vi brukar ha trädgårdsgrejorna.

Som någon redan sagt, ta några bilder på hela klipparen och posta här så går det nog att avgöra vad det är för motor.

Wictor skrev:Vet du vart det går att få tag i?


Det finns många ställen där man hittar delar till äldre motorer, men det är absolut meningslöst att snacka om innan det är utrett vad det är för motorfabrikat och motortyp. Som sagt, bilder!

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Avslutat-02  
#651561 Bör gå att röna ut ändå.
De flesta favorit hade en B&S spring classic 375 motor. Sedan kan ju någon ha bytt..

Jag skulle hellre köra på alkylat ett tag och se om den går bättre.. innan jag började lyfta av toppen.

Går att spraya in rostolja/lösning medans den går, rengör då ventiler och insug..

Annars så häll i ca 1-2 dl i cylindern låt stå över natten, kör sedan motorn och byt oljan så har du rensat kolvringarna mm..

Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651566 Brukar det vara vanligt att sot är ett problem och om det är så är det inte bäst och byta kolvringar?
För min del brukar ett kolvringsbyte och ventiljustering lösa det mest med gamla B o S motorer.

Avatar Fallback

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Avslutat-02  
#651569 Nä det händer men är inte alls vanligt..
Vanligare är membran eller slangar.., packningar..
Kan vara någon gång någon kört på 2takts bensin och inte hållt fulla varv när maskinen gått..

Då ska det alltså vara hemblandat..vanlig alkylat 2 takt ger inte dessa problem..

Sedan kan det vara en regulatorfjäder som blivit lös... Men motorn ska inte varva mer än högst 3000 rpm..mer än det så förkortar man livet på motorn drastiskt...

Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Wictor  
#651601 Oj jäklar vilken respons, kul 😀

Jag ska ordna bilder i eftermiddag 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Kse  
#651612 Vill du sota ur den går det att göra med vanligt vatten oxå, men då får du nog läsa på lite.

Användarvisningsbild

Re: Klippo favorit från 1996 hjälp!

Wictor  
#651616 Här kommer bilder på snurran 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).