Motorsåg och handhållet

Bästa gräsröjaren?

85 inlägg 14631 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#650011 Det är rent teoretiskt att tumgas är lättare för handen att manövrera, då tummen är en stark muskel, medans pekfingret är känsligare och därför klarar av att med precision ge den gas som behövs....

Men det är då enbart ett tycke och smak enligt min åsikt...
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 12 jun 2020, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#650013 Precis! Tack!

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#650015 Varsågod, vart tvungen att ändra lite...folk kan ju tro jag druckit för mycket annars... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
#650172 Nu var jag ner i förrådet och såg att kombiröjaren jag har är en fs 200.. :-)

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#650258 Aha. Det blir dog en 450 eller snarlik. Den jag lånat känns lagom, inga problem att röja midjehögt gräs. Men ändå bra till trimning.

Vad för pris är det på en Fs 450 i bruksskick? Passar långa riggröret med gräsväxel även från andra modeller till 450?

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#650260 350-400-450-480 har samma rigg..

Runt 1000-1800 kr får du betala för en 450 i bruksskick...

Hos handlare ca 2500 kr...
Blocket ca 3000 kr 😤 jävla galningar....

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#650261 Tack!

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#650262 👍 Varsågod..

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651271
vinterrojarn skrev:En Husqvarna 555 och jonsered 2256 är 178 långa.

En stihl är ca 180 lika så Dolmar...

Men är det styrka och rapphet du är ute efter då rekommenderar jag dessa:

Hva 555.
Jonsered 2256.
Stihl 490-560.

Bästa alltiallo sågen jag haft var: hva 252 Rx RS 52 jonsered.
Men de hittar man bara begagnade av nu.

köpte en ny sthil 560 till att röja tungt gräs med men den brölar som en kåt tjur så 3.8 hk det räcker inte om man ger sig i kast med lite tjockare gräs den orkar inte varva min gammla trotjänare 480 varvar lika mycket som 560 med sthils gräs huvud.Så det blir svarven och slipmaskinen mera effekt .

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#651272 Jo då om du öppnar ljuddämparen..
Annars kväver du bort halva effekten...

Brölar som en kåt tjur.. 🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651281
williamm skrev:Vad är fördelen med tumm respektive pekfingerger gas?


Jag har Husqvarna 555 och största fördelen som jag upplever det med pekfingergas är att man kan alternera finger ibland. Med tumgas så är det just tummen som gasar timme efter timme.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#674564 Hej!

Jag tänkte uppdatera lite.
Jag fick en hva250rx som jag tycker fungerar bättre till gräs (håller varvet bättre) men Stihl 450 är trevligare, på sitt sätt.
I nuläget så blir det nog en Jonsered Gr50/hva 250r för gräsröjning och Stihl 450 till skog och senare utöka med en 480
Och kanske någon mindre 35cc gräsröjare för kanter.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Rotvältaren  
#674577 Plockade ihop lite av det jag hade hemma, att putsa kanterna med.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#674581
Rotvältaren skrev:Plockade ihop lite av det jag hade hemma, att putsa kanterna med.

Vad tycker du om den Hjulburna trimmern?

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Rotvältaren  
#674584
williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Plockade ihop lite av det jag hade hemma, att putsa kanterna med.

Vad tycker du om den Hjulburna trimmern?


Chassit är en Ryobi och ide'n är väl inte så tokig. Problemet var att den motorn var hopplös, fick den aldrig att gå bra. Så med hjälp av lite vinkla habra lyckades jag klämma dit en motor från en Homelite grästrimmer.
Själv hade jag ingen nytta av den så jag gav bort den. Nu är det ju inte alla som kan använda en konventionell trimmer/röjare till exempel på grund av funktionshinder men då kan en på hjul funka alldeles utmärkt och det var det som var tanken när jag plockade ihop skrotet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).