Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201312 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Hur blev resultatet?

Det var första gången jag sågade asp. Ca 40 år sedan så noll erfarenhet och resultatet blev därefter. Hälften ved, hälften användbart.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Palakangas skrev:Det är från bävrarnas vinterfällning. Blir ved om det krånglar mycket.

Tror nog att det är bättre än dyngsur sommar asp! Går nog bra!

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648414Jaså, det var fanns alltså skogsskolor innan Skogsstyrelsen inrättades 1859, ja då får jag väl tro på det, att temperaturen i en äldre löv eller blandskog är 10 grader lägre än den planterade skogen 100 meter bort en varm sommardag, borde göra många skogsägare bekymrade.
Aspen ska torka länge, och hyvelskären ska vara nyslipade, annars blir det dåligt resultat.
Jag har just nu många kubik två och tretumsplank som torkat i över 10 år, ställer dom på högkant i bandsågen och sågar entums brädor, blir sköna att sitta på efter hyvling och lite slipning, ska faktiskt testa lite Lind till bastulavar, risken är att de luktar lite för mycket citron, men jag ska testa, det kan bli riktigt fräscht också, om nån hinner före så berätta gärna hur det föll ut.
Sen ni som sågar nu ska jag förklara varför jag gillar att blocksåga på hösten och såga vidare på våren då blocken ligger strax under 20 i fuktkvot (vintertorkat) Jo då har man fått facit vad du kan göra med trädet, sneda sprickor är problem, raka sprickor är guld.
Väldigt viktigt om du verkligen vill göra den optimala sågförädlingen, ett litet tips bara.
Sen kan jag inte släppa Lars den här gången, Nuvärde är Bullshitt. Punkt.
Varför håller man på med detta "Teori ... Bästa sätt för omställning till en större årsyta kan analyseras med grundläggande kapital- och investeringsteori (Wagner & Holmes 1999; Hegan & Luckert 2000; Whittock et al.,2004). Den framtida ökade virkesproduktionen höjer markvärdet, varvid räntabiliteten på den stående skogen sänks. Samma tillväxt skall förränta ett större kapital, vilket leder till tidigare avverkning.
Det är denna mekanism som skapar ett tryck på att öka årsytan. Med det ekonomiska angreppssättet kan man optimera både omloppstid, avverkningar och virkesförråd (framtida avverkningar)."
Är det på riktigt eller är det en finansvalp som haft tråkigt på häktet.
Jag tar min hand ifrån sånt folk. Tänk vad skönt det är härute i verkligheten, där en sned spricka visar att du kommer att såga ett ämne till en propeller.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#648416Bokskogarna i Tyskland mår inte heller bra. Det är kris i tyska skogsbruket. Vad ska det odlas då tro i världens bästa skogsland i klimatförändringens spår?
https://www.natursidan.se/nyheter/kris- ... Lq3neJGHeU

Elmhult  
Vedproducent skrev:Bokskogarna i Tyskland mår inte heller bra. Det är kris i tyska skogsbruket. Vad ska det odlas då tro i världens bästa skogsland i klimatförändringens spår?

Måste bara säga att den där sidan du hänvisar till ger iallafall inte jag mycket för. Verkar vara en aktivistsida. Veganer och miljöterroister etc som bara är ute och stället till skit för skogsägare och jordbrukare och jägare. De har reklam för BirdLife och det är ju en varningssignal.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Elmhult skrev:
Vedproducent skrev:Bokskogarna i Tyskland mår inte heller bra. Det är kris i tyska skogsbruket. Vad ska det odlas då tro i världens bästa skogsland i klimatförändringens spår?

Måste bara säga att den där sidan du hänvisar till ger iallafall inte jag mycket för. Verkar vara en aktivistsida. Veganer och miljöterroister etc som bara är ute och stället till skit för skogsägare och jordbrukare och jägare. De har reklam för BirdLife och det är ju en varningssignal.

Skogarna i Tyskland mår lika dåligt oavsett vad du tycker om den sidan.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#648419Det finns fakta överallt om hur illa skogarna i Tyskland mår så det är då rakt inget påhitt från den sidan. Här kommer mera. https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/ ... a-80-talet

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Nuvärde är Bullshitt. Punkt.
Varför håller man på med detta "Teori ... Bästa sätt för omställning till en större årsyta kan analyseras med grundläggande kapital- och investeringsteori (Wagner & Holmes 1999; Hegan & Luckert 2000; Whittock et al.,2004). Den framtida ökade virkesproduktionen höjer markvärdet, varvid räntabiliteten på den stående skogen sänks. Samma tillväxt skall förränta ett större kapital, vilket leder till tidigare avverkning."

Du blandar ihop helt olika saker, som vanligt. Förräntning av kapital och kapital- och investeringsteori är inte samma sak som nuvärde.

Nuvärde är samma princip som att spara pengar på banken och få ränta, fast man räknar baklänges. Istället för att räkna ut hur mycket pengar man kommer att ha på kontot om x antal år om man sätter in en viss summa idag och får en viss ränta, så kan man räkna ut att om man om x antal år får en viss summa pengar, vad motsvarar den idag om jag skulle börja spara nu till en given ränta.

Elmhult  
#648422Vi får ta o odla palmer. Kokos är gott färskt och man kan använda bladen till kvastar. Fast det går ju ohyra i dom med och att måla varenda palm är ett jäkla slabbejobb. Lösningen är väl måtta på allt och lite go blandning så löser det sig nog.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmhult skrev:Vi får ta o odla palmer. Kokos är gott färskt och man kan använda bladen till kvastar. Fast det går ju ohyra i dom med och att måla varenda palm är ett jäkla slabbejobb. Lösningen är väl måtta på allt och lite go blandning så löser det sig nog.

Det är väl bara att flygbespruta palmerna med en lämplig drönare, så är ohyran snart borta.

Blivande snickare  
ulf 1 skrev:Jaså, det var fanns alltså skogsskolor innan Skogsstyrelsen inrättades 1859, ja då får jag väl tro på det, att temperaturen i en äldre löv eller blandskog är 10 grader lägre än den planterade skogen 100 meter bort en varm sommardag, borde göra många skogsägare bekymrade.
Aspen ska torka länge, och hyvelskären ska vara nyslipade, annars blir det dåligt resultat.
Jag har just nu många kubik två och tretumsplank som torkat i över 10 år, ställer dom på högkant i bandsågen och sågar entums brädor, blir sköna att sitta på efter hyvling och lite slipning, ska faktiskt testa lite Lind till bastulavar, risken är att de luktar lite för mycket citron, men jag ska testa, det kan bli riktigt fräscht också, om nån hinner före så berätta gärna hur det föll ut.
Sen ni som sågar nu ska jag förklara varför jag gillar att blocksåga på hösten och såga vidare på våren då blocken ligger strax under 20 i fuktkvot (vintertorkat) Jo då har man fått facit vad du kan göra med trädet, sneda sprickor är problem, raka sprickor är guld.
Väldigt viktigt om du verkligen vill göra den optimala sågförädlingen, ett litet tips bara.
Sen kan jag inte släppa Lars den här gången, Nuvärde är Bullshitt. Punkt.
Varför håller man på med detta "Teori ... Bästa sätt för omställning till en större årsyta kan analyseras med grundläggande kapital- och investeringsteori (Wagner & Holmes 1999; Hegan & Luckert 2000; Whittock et al.,2004). Den framtida ökade virkesproduktionen höjer markvärdet, varvid räntabiliteten på den stående skogen sänks. Samma tillväxt skall förränta ett större kapital, vilket leder till tidigare avverkning.
Det är denna mekanism som skapar ett tryck på att öka årsytan. Med det ekonomiska angreppssättet kan man optimera både omloppstid, avverkningar och virkesförråd (framtida avverkningar)."
Är det på riktigt eller är det en finansvalp som haft tråkigt på häktet.
Jag tar min hand ifrån sånt folk. Tänk vad skönt det är härute i verkligheten, där en sned spricka visar att du kommer att såga ett ämne till en propeller.

Lind är riktigt fint i bastun, hållas kallare än asp och man får den slät som en barnrumpa.
Sånt di rike har i sina bastun och samma jag tänkte lägga i min. Inget nytänk med de alltså.
Tänkte också få in Pichta gran i nån lave och sälg i taket. Nån alplanka ska såklart också smyga in.

Propeller av brädorna beror till 95% på att det är fel staplat under torkningen, restiga 5% pga spänningar och tjuder i virket.

Granen nere till vänster har du svamp i, men det visste du nog. Brukar se liknande här ibland på virke som sågats försent på sommaren/hösten.

Elmhult  
Niking skrev:
Elmhult skrev:Vi får ta o odla palmer. Kokos är gott färskt och man kan använda bladen till kvastar. Fast det går ju ohyra i dom med och att måla varenda palm är ett jäkla slabbejobb. Lösningen är väl måtta på allt och lite go blandning så löser det sig nog.

Det är väl bara att flygbespruta palmerna med en lämplig drönare, så är ohyran snart borta.

Vet inte. De palmer jag haft med att göra kröp eländet in från marken så man målade på ett rejält lager kalk längst ner.

alias  
Blivande snickare skrev:Lind är riktigt fint i bastun, hållas kallare än asp och man får den slät som en barnrumpa.
Sånt di rike har i sina bastun och samma jag tänkte lägga i min. Inget nytänk med de alltså.
Tänkte också få in Pichta gran i nån lave och sälg i taket. Nån alplanka ska såklart också smyga in.

Propeller av brädorna beror till 95% på att det är fel staplat under torkningen, restiga 5% pga spänningar och tjuder i virket.

Granen nere till vänster har du svamp i, men det visste du nog. Brukar se liknande här ibland på virke som sågats försent på sommaren/hösten.

Högg och sorterade ut några kubik skapligt rak och grov lind vid naturvårdshuggning i en gammal betesmark på föräldragården (tror det var 2004) och jag är rätt säker på att farsan testade att annonsera i lokaltidningen. Det var någon eller ett par snidesintresserade som var och hämtade några enstaka bitar - resten hamnade i lövmassan eller vedtraven.

Sista försöket att sälja sågbart löv för vår del, bortsett från en del sågbar ek - där verkar efterfrågan vara stabil och marknaden fungerar på ett annat sätt.

Kunde ha blivit något försök till, men då hann Södra lägga ner lövsågningen i Strömsnäs/Traryd.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648458Jo, många med tappade sugar och "det går aldriii" människor blir det i Sveriges skogsbruk, det var nog likadant på bomullsodlingarna för 200 år sen, då var det piskan som ven om man försökte rymma, här räcker det att Lars säger nåt "klokt" så tindrar ögonen på på Onkel tom folket.
I Nordamerika skakade man av sig slaveriet, men i Sverige är det på en högre nivå än för 200 år sen.
Nu är man tom rädd för fjällrävenjackor och folk med luppar, men har blivit VI med dammsugarförsäljarna från bolagen.
Man måste ge bolagen lite beundran, de har trots allt halverat betalningen till slavarna de senaste 40 åren och ändå står de snällt med skogsbruksplanen/matkupongerna i ena näven och pantbrevet på fastigheten i den andra.
Varför inte testa på att vara fria människor och sluta att vara VI med dom som inget hellre vill än blåsa er.
Snickarn du har fått svampar på hjärnan, varför så rädd för torra svampar, de gör ingen skada, det var vattnet i splinten som fick dom att leva upp ett tag, när vintern komm så dog dom.
Du är väl "utbildad" förstår jag, så du är förlåten, nu får du börja tänka sjäv, det är inte farligt.
En 2x4 tummare från en turbogran med 20 årsringar på 20 cm slår vilken karatekille som helst av, men försök inte göra om konsstycet med en "svamregel" från min skog, för då blir det gipsning och antagligen corona som bonus.
Det var väl vad jag kunde tipsa dig om, och vridna reglar som beror på felstaplat under torkning var nog det dummaste jag hört, vridet virke torkar du inte bort, det sågar du bort, du gör läkt av det, eller nåt annat skräp.
För 200 år sen såg man såna träd redan på rot och lät dom stå kvar, ofta rättar ett träd upp sig och börjar vrida tillbaka stammen, det brukar börja runt 70 år på barrträd, så 50 år senare är dom perfekta att såga ner, men inte i vårt skitskogsbruk .. givetvis inte där, för som Hanatorp skrev, så tar man ner sina granar när dom är så där lagom vridna i 50 årsåldern.
Så slappna av lite för svamp och lite lagringsröta är inte på långa vägar så farliga för kvaliten som snabbvuxet kvistigt skitvirke från plantagen.
Jag tror jag får skriva en realistisk bok om skogsindustrins slavar, vad kan den få för titel tro, kanske "Onkel Ulfs Stuga" vad säger du Lars.

TS

gurka  
ulf 1 skrev:

Jag tror jag får skriva en realistisk bok om skogsindustrins slavar, vad kan den få för titel tro, kanske "Onkel Ulfs Stuga" vad säger du Lars.

Den kanske kan heta" Lövträd som ger pengar" eller är det ämnet uttömt......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).