vinterrojarn skrev:Hur blev resultatet?
Det var första gången jag sågade asp. Ca 40 år sedan så noll erfarenhet och resultatet blev därefter. Hälften ved, hälften användbart.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
vinterrojarn skrev:Hur blev resultatet?
Palakangas skrev:Det är från bävrarnas vinterfällning. Blir ved om det krånglar mycket.
Vedproducent skrev:Bokskogarna i Tyskland mår inte heller bra. Det är kris i tyska skogsbruket. Vad ska det odlas då tro i världens bästa skogsland i klimatförändringens spår?
https://www.natursidan.se/nyheter/kris- ... Lq3neJGHeU
Elmhult skrev:Vedproducent skrev:Bokskogarna i Tyskland mår inte heller bra. Det är kris i tyska skogsbruket. Vad ska det odlas då tro i världens bästa skogsland i klimatförändringens spår?
https://www.natursidan.se/nyheter/kris- ... Lq3neJGHeU
Måste bara säga att den där sidan du hänvisar till ger iallafall inte jag mycket för. Verkar vara en aktivistsida. Veganer och miljöterroister etc som bara är ute och stället till skit för skogsägare och jordbrukare och jägare. De har reklam för BirdLife och det är ju en varningssignal.
ulf 1 skrev:Nuvärde är Bullshitt. Punkt.
Varför håller man på med detta "Teori ... Bästa sätt för omställning till en större årsyta kan analyseras med grundläggande kapital- och investeringsteori (Wagner & Holmes 1999; Hegan & Luckert 2000; Whittock et al.,2004). Den framtida ökade virkesproduktionen höjer markvärdet, varvid räntabiliteten på den stående skogen sänks. Samma tillväxt skall förränta ett större kapital, vilket leder till tidigare avverkning."
Elmhult skrev:Vi får ta o odla palmer. Kokos är gott färskt och man kan använda bladen till kvastar. Fast det går ju ohyra i dom med och att måla varenda palm är ett jäkla slabbejobb. Lösningen är väl måtta på allt och lite go blandning så löser det sig nog.
ulf 1 skrev:Jaså, det var fanns alltså skogsskolor innan Skogsstyrelsen inrättades 1859, ja då får jag väl tro på det, att temperaturen i en äldre löv eller blandskog är 10 grader lägre än den planterade skogen 100 meter bort en varm sommardag, borde göra många skogsägare bekymrade.
Aspen ska torka länge, och hyvelskären ska vara nyslipade, annars blir det dåligt resultat.
Jag har just nu många kubik två och tretumsplank som torkat i över 10 år, ställer dom på högkant i bandsågen och sågar entums brädor, blir sköna att sitta på efter hyvling och lite slipning, ska faktiskt testa lite Lind till bastulavar, risken är att de luktar lite för mycket citron, men jag ska testa, det kan bli riktigt fräscht också, om nån hinner före så berätta gärna hur det föll ut.
Sen ni som sågar nu ska jag förklara varför jag gillar att blocksåga på hösten och såga vidare på våren då blocken ligger strax under 20 i fuktkvot (vintertorkat) Jo då har man fått facit vad du kan göra med trädet, sneda sprickor är problem, raka sprickor är guld.
Väldigt viktigt om du verkligen vill göra den optimala sågförädlingen, ett litet tips bara.
Sen kan jag inte släppa Lars den här gången, Nuvärde är Bullshitt. Punkt.
Varför håller man på med detta "Teori ... Bästa sätt för omställning till en större årsyta kan analyseras med grundläggande kapital- och investeringsteori (Wagner & Holmes 1999; Hegan & Luckert 2000; Whittock et al.,2004). Den framtida ökade virkesproduktionen höjer markvärdet, varvid räntabiliteten på den stående skogen sänks. Samma tillväxt skall förränta ett större kapital, vilket leder till tidigare avverkning.
Det är denna mekanism som skapar ett tryck på att öka årsytan. Med det ekonomiska angreppssättet kan man optimera både omloppstid, avverkningar och virkesförråd (framtida avverkningar)."
Är det på riktigt eller är det en finansvalp som haft tråkigt på häktet.
Jag tar min hand ifrån sånt folk. Tänk vad skönt det är härute i verkligheten, där en sned spricka visar att du kommer att såga ett ämne till en propeller.
Niking skrev:Elmhult skrev:Vi får ta o odla palmer. Kokos är gott färskt och man kan använda bladen till kvastar. Fast det går ju ohyra i dom med och att måla varenda palm är ett jäkla slabbejobb. Lösningen är väl måtta på allt och lite go blandning så löser det sig nog.
Det är väl bara att flygbespruta palmerna med en lämplig drönare, så är ohyran snart borta.
Blivande snickare skrev:Lind är riktigt fint i bastun, hållas kallare än asp och man får den slät som en barnrumpa.
Sånt di rike har i sina bastun och samma jag tänkte lägga i min. Inget nytänk med de alltså.
Tänkte också få in Pichta gran i nån lave och sälg i taket. Nån alplanka ska såklart också smyga in.
Propeller av brädorna beror till 95% på att det är fel staplat under torkningen, restiga 5% pga spänningar och tjuder i virket.
Granen nere till vänster har du svamp i, men det visste du nog. Brukar se liknande här ibland på virke som sågats försent på sommaren/hösten.
ulf 1 skrev:
Jag tror jag får skriva en realistisk bok om skogsindustrins slavar, vad kan den få för titel tro, kanske "Onkel Ulfs Stuga" vad säger du Lars.