Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201213 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#648094Dags att lägga ner tråden igen kanske?
17 nya sidor om gran men löv i rubriken. Professor kalkyl här ovan får väl återkomma sen när han kan hålla sig till ämnet för nu är vi igen way of..

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Vi tar det där lite lugnt nu Lars, du kommer inte att vinna den här diskussionen, du är klok nog att hålla tyst när jag säger saker som ser för dåliga ut för industrin, eller som visar hur uselt Svenskt skogsbruk egentligen är.
Men ibland kan du inte hålla dig, och då hamnar du i ett tjatande utan ände.
Nej det är inga självsådda granar i en fåra, det är inte heller så att jag slagit mig i skallen så hårt att jag inte längre kan orientera mig i min egen skog eller läsa kartor från flygfoton.
De planteringar som gjordes för 65 år sen har alla sina plantor i ett fint riktat mönster som kan upplevas från flera håll och jag lovar att hur mycket jag än tror på naturens förmåga så tror jag att denna gång har en vanlig ärthjärna gått med mätkäppen.
Om det då är så att de träd som finns i utkanten av den (allt för täta planteringen) har tydliga 65 årsringar och träden sen blir allt mer undertryckta mot centrum på planteringen, så behöver man inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut åldern på de "årsringslösa" träden.
Men Professor Moriar.. jag menar, Lundqvist, har en intressant iakttagelse som är värd att granska, de enorma årsringar som kan uppkomma på träd när de tvingas att stadga sig efter friställning, idag är det ovanligt att de hinner det, då de är alltför klena efter sin hårda tillvaro i en kalhyggesplantering, det tar på krafterna att växa uppåt för att inte dö, det är ju därför vi gallrar, för att träden inte ska dö, att vi numera inte får en spänn för de träden verkar ingen heller bry sig om, men de som ändå lyckas bygga lite fibrer på rätt ställe, så de slipper blåsa omkull, de träden har ju ingen energi kvar till nåt annat, de blir lätta byten för svampar och borrar.
Jag föredrar att ett träd kort och grovt mot att det är långt och smalt, och det borde nog alla skogsägare göra, om de vill ha friska träd, förstår inte hur man kan hylla ett skogsbruk där träden mår dåligt, det är ju helt obegripligt för mig, och kommer snart att vara det för alla.
Du kan lura alla människor ibland, du kan till och med lura vissa människor hela tiden (kolla bara detta forum), men du kan inte lura alla människor HELA TIDEN.

Fantastiskt...
Här sitter man och får skäll för personangrepp..
Men när denne förnäma hustomte kör på som han vill så är det dödstyst....
Hmm..ja ja..

Ja han är en hustomte, och det står jag för.
För läser man hans inlägg funderar man på om karln gått utanför dörren någonsin...

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Vi tar det där lite lugnt nu Lars, du kommer inte att vinna den här diskussionen, du är klok nog att hålla tyst när jag säger saker som ser för dåliga ut för industrin, eller som visar hur uselt Svenskt skogsbruk egentligen är.

Ulf1! Lars vinner knock out seger på knock out seger i debatten.

ulf 1 skrev:Men ibland kan du inte hålla dig, och då hamnar du i ett tjatande utan ände.

Ulf1! Det är nog du som vägrar inse fakta, utan stövlar på som vanligt med din rappakalja.

ulf 1 skrev:Nej det är inga självsådda granar i en fåra, det är inte heller så att jag slagit mig i skallen så hårt att jag inte längre kan orientera mig i min egen skog eller läsa kartor från flygfoton.

Självsådda granar brukar (liksom sly) främst komma i de markberedda fårorna.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 02 jun 2020, 18:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#648117Eftersom tråden handlar mest om gran så kommer här en bild på världens bästa skogsbruk i dom tyska skogarna. Här dör världens bästa skogar i en rasande takt. Hundratusentals hektar döda skogar. 160 miljoner kubikmeter dom senaste 3 åren inkluderat prognosen för i år.

Nej det är förstås oerhört tråkigt att Tyskland drabbas så hårt på deras skogar.

Men det har nog ”mästaren” inte förstått att Tysklands skogar dör i en omfattning som är bland det värsta i hela världen. Hur kunde det bli så detta som var världens bästa skogsbruk?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648126Vedproducenten. Man blir trött ibland, Tyskland har minskat sin Granareal med 25% de senaste 10 åren utan att den varit död och ersatt med lövskog, vet inte varför du är så glad, stod du och skrattade åt kineserna oxå, (tänkte på coronan) eller tror du att Grandöden var nåt Tyskt fenomen.
Det är väldigt enkelt att hamna i en sån fälla att man enbart tänker på hur andra uppfattar en och hela tiden vill att de ska uppskatta en och då göra allt för att få bekräftelse.
Det är en typiskt Svensk sjuka.
Ingen kan väl anklaga mig för det, men har ni andra funderat på varför ni skriver som ni gör, ni är ju helt förblindade av att vifta på svansen åt varandra, till den grad att ni slutar att tänka själva.
"Lövträd som ger pengar" handlar väl allt jag skriver om, viltstängsel som jag nu ska sätta upp för över 100 tusen går ju helt ut på att skydda Ek och Fågelbär, halåå över hudratusen ger de Ekarna mig för en veckas jobb, när jag tog ner Granar i min skog för att björk och asp ska växa bättre och sen försöka få lite bok och Ek att växa underifrån, så gör jag pengar så in i helvete på de över tusen granstockar (där 6-7 hundra stockar blir vildmarkspanel) som blev resultat av att ställa om den lilla biten av skogen till minst 50% löv.
När jag berättar hur jag tar lövträd från industrins slaskhögar och gör det till material för dyrbara möbler, när jag står och sågar upp 25 olika lövträslag till panelinredningar och bastulavar mm, när jag köper björk med rödkärna och ek för att göra ämnen till skärbrädor, när jag sågar Ask och Björk till ämnen för att göra trummor och andra instrument osv. När jag hämtar arboristernas parkträd, som ska gå till flisning och gör dom till bordskivor som säljs för tiotusen och mer när de är färdiga. Jag sågar nästan bara, väldigt få saker förädlar jag mer än att jag räddar dom från ärthjärnornas "skogsbruk" , Vildmarkspanel och stängsel har jag ingen aning om det kommer att bli några stora produkter från mig, men lövträden vet jag kommer att vara den stora grejen, det handlar om löv i den här tråden, men va fan, en skog måste beskrivas som den ser ut, och mycket halvdöda Granar är det.
Men om man leker följa John med huvet i nån annans röv är det väl svårt att se och läsa vad jag skriver.

TS
Användarvisningsbild

Blivande snickare skrev:Dags att lägga ner tråden igen kanske?
17 nya sidor om gran men löv i rubriken. Professor kalkyl här ovan får väl återkomma sen när han kan hålla sig till ämnet för nu är vi igen way of..

Du har tveklöst en poäng i att tråden har spårat ut. Blir ju lätt så när Uffe får härja fritt här utan betsel + strama tyglar.
/Niklas

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Vedproducenten. Man blir trött ibland, Tyskland har minskat sin Granareal med 25% de senaste 10 åren utan att den varit död och ersatt med lövskog, vet inte varför du är så glad, stod du och skrattade åt kineserna oxå, (tänkte på coronan) eller tror du att Grandöden var nåt Tyskt fenomen.
Det är väldigt enkelt att hamna i en sån fälla att man enbart tänker på hur andra uppfattar en och hela tiden vill att de ska uppskatta en och då göra allt för att få bekräftelse.
Det är en typiskt Svensk sjuka.
Ingen kan väl anklaga mig för det, men har ni andra funderat på varför ni skriver som ni gör, ni är ju helt förblindade av att vifta på svansen åt varandra, till den grad att ni slutar att tänka själva.
"Lövträd som ger pengar" handlar väl allt jag skriver om, viltstängsel som jag nu ska sätta upp för över 100 tusen går ju helt ut på att skydda Ek och Fågelbär, halåå över hudratusen ger de Ekarna mig för en veckas jobb, när jag tog ner Granar i min skog för att björk och asp ska växa bättre och sen försöka få lite bok och Ek att växa underifrån, så gör jag pengar så in i helvete på de över tusen granstockar (där 6-7 hundra stockar blir vildmarkspanel) som blev resultat av att ställa om den lilla biten av skogen till minst 50% löv.
När jag berättar hur jag tar lövträd från industrins slaskhögar och gör det till material för dyrbara möbler, när jag står och sågar upp 25 olika lövträslag till panelinredningar och bastulavar mm, när jag köper björk med rödkärna och ek för att göra ämnen till skärbrädor, när jag sågar Ask och Björk till ämnen för att göra trummor och andra instrument osv. När jag hämtar arboristernas parkträd, som ska gå till flisning och gör dom till bordskivor som säljs för tiotusen och mer när de är färdiga. Jag sågar nästan bara, väldigt få saker förädlar jag mer än att jag räddar dom från ärthjärnornas "skogsbruk" , Vildmarkspanel och stängsel har jag ingen aning om det kommer att bli några stora produkter från mig, men lövträden vet jag kommer att vara den stora grejen, det handlar om löv i den här tråden, men va fan, en skog måste beskrivas som den ser ut, och mycket halvdöda Granar är det.
Men om man leker följa John med huvet i nån annans röv är det väl svårt att se och läsa vad jag skriver.

Men snälla du ulf, jag förstår om det blir jobbigt när alla är emot, men ska du hävda att vi är de besuttnas verktyg och inte begriper bättre så måste du visa oss varför vi har fel.

En bra början är att helt enkelt visa oss hur detta ska gå ihop både genom ekonomi men också genomförandet..jag ser det inte.
Men jag må vara blind..

Men att påstå att vi är i någons rumpa och glor är väl lite väl va? Du får inga poäng på detta..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Förresten hur sjutton kan man läsa 20-30 årsringar på 0,1 - 0,2 mm i ett motorsågsskär, imponerande.

Om du inte kan se årsringarna, hur vet du då att dom finns där?

Var tänker du dig att de osynliga årsringarna ska finnas? I mitten, närmast märgen, eller längst ut närmast barken?

WarPeter  
#648165Jag är ganska ny på detta forum och förvånas av att denna i grunden intressanta tråd förstörs av att båda sidor idiotförklarar varandra. Jag är själv intresserad av att förädla en del av det som producerats i min skog. I en produktionskedja där vi optimerat mot volymfokus och lagt ner nästan alla mindre sågverk borde det finnas alla möjligheter för detta. Ulf, kan du inte istället för att fortsätta idiotförklara alla ge lite konkreta tips. Som jag ser det är det svåraste att hitta kunder som är intresserade av (och villiga att betala för ) specialsortiment. Hur går du till väga med det?

Användarvisningsbild

WarPeter skrev:Jag är ganska ny på detta forum och förvånas av att denna i grunden intressanta tråd förstörs av att båda sidor idiotförklarar varandra.

Tja, den ena sidan består ju i princip av en enda person och den personens "meriter" här på Skogsforum finns att läsa om på följande tråd (som numera är låst efter drygt 500 sidors rappakalja). ulf 1 - Sveriges tre trädslag
/Niklas

Användarvisningsbild

machonisti  
WarPeter skrev:Jag är ganska ny på detta forum och förvånas av att denna i grunden intressanta tråd förstörs av att båda sidor idiotförklarar varandra. Jag är själv intresserad av att förädla en del av det som producerats i min skog. I en produktionskedja där vi optimerat mot volymfokus och lagt ner nästan alla mindre sågverk borde det finnas alla möjligheter för detta. Ulf, kan du inte istället för att fortsätta idiotförklara alla ge lite konkreta tips. Som jag ser det är det svåraste att hitta kunder som är intresserade av (och villiga att betala för ) specialsortiment. Hur går du till väga med det?

Precis så tyckte jag i tråden Niking nämner.
Sedan följde jag med under en längre tid och bara läste. Då märkte jag att trådskaparen river fram fakta ur rockärmen och slängde in vansinniga argument för att verifiera sin åsikt. En del argumenten uppenbart felaktiga.
- Våt ved värmer...
- Svampangripet virke kan användas i byggkonstruktioner.
- Räknar årsringar på nåt mystiskt sätt???
- osv
Vid förfrågningar river trådskaparen fram ett nytt budskap och så svängs uppmärksamheten dit.
Gör som du vill, tavelmannen säljer en värld vars kärna verkar vara långt ifrån trådrubrikerna.

Hanatorp  
#648199Kallas han för tavelmannen för han gör en tavla varje dag?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:De planteringar som gjordes för 65 år sen har alla sina plantor i ett fint riktat mönster som kan upplevas från flera håll

Om vi antar att du har rätt, att det är planterat, varför tror du att planteringen gjordes 1955?

Palakangas  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:De planteringar som gjordes för 65 år sen har alla sina plantor i ett fint riktat mönster som kan upplevas från flera håll

Om vi antar att du har rätt, att det är planterat, varför tror du att planteringen gjordes 1955?

Han har ju "räknat" de osynliga årsringarna🧐

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648215Jag har ett flygfoto som jag visat det togs 1947, sen har jag ju de träd som växt lite normalare i kanterna på planteringen så det är inte så svårt, min morsa hade klarat det om hon levat. Tavelmannen var ett namn som jag fick för 20 år sen och som jag sen registrerade in som aktiebolag, namnet var ganska passande då jag de senaste 20 åren tillverkat ca en halv miljon tavlor, bla åt Olearys sportbarer, men även andra restaurangkedjor.
Om man kommer med ca 1500 tavlor för uppsättning på en enda restaurang och har gjort det till över 300 Olearys restauranger så är namnet inte minsta konstigt.
Som tur är ville dom inte längre ha tavlor på sina restauranger förra året när några blåsta riskapitalister med aldeles för mycket pengar köpte kedjan, jag väntar med intresse hur dom ska överleva utan mig.
Tror ingen klarar av att göra det jag gjorde med den kedjan. från 1 miljon i omsättning 2004 till 2,5 miljarder 2018, jag är nöjd.
Men nu ska jag visa hur vi småskogsägare ska försörja oss på vår och andras skogar, vilken jävla tur ni har.
Och Lars om ett träd slutar växa, vaaar kan de obefintliga årsringarna sitta, jag gissar på närmast barken, du då. "Var tänker du dig att de osynliga årsringarna ska finnas? I mitten, närmast märgen, eller längst ut närmast barken?" .
Nu måste jag jobba.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).