Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201201 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#647823Det absolut bästa med Ulf1-s trådar är att jag får lära mig mycket om ineffektivt skogsbrukstänk med både dåtid, nutid, och framtid och med som svar av Lars L med olika effektiva skötselmetoder !
Så jag hoppas att ulf fortsätter med inlägg.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647842Varför Lars störs så förbannat av att jag visar hur uselt planteringar växer jämfört med självsådda blandskogar är ju för att han garanterat via skogsskötselserien att plantering och gallring är bästa metoden att bedriva skogsbruk på.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... rkning.pdf
Men när jag då visar att en självsådd gran i 70 årsåldern växer för fullt i en blandskog och de samtida planterade granarna slutade växa för 20 30 år sen, så blir det givetvis besvärligt.
Att vi sen har fått för oss att det finns nån kurva som skulle visa att det är värdelöst med långa omloppstider är ju bara en beställning från skogsmaffian.
titta en gång till på mina bilder på stubbarna, att lars inte kan läsa 30 årsringar som trängs på en halv centimeter må vara honom förlåtet, men det betyder inte att han bara får räkna årsringar som han ser, det kan bli slu forskarnas signaturmelodi, "vi räknar bara sånt vi ser, och blundar jävligt ofta."

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Varför Lars störs så förbannat av att jag visar hur uselt planteringar växer jämfört med självsådda blandskogar är ju för att han garanterat via skogsskötselserien att plantering och gallring är bästa metoden att bedriva skogsbruk på.

Var står det? Kan du ange sida? Jag har inget minne av att ha skrivit vad som är "bäst" eftersom det inte är det undervisningen handlar om. Har du läst hela kapitlen om plantering, röjning, gallring och slutavverkning?

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... selserien/

ulf 1 skrev:Men när jag då visar att en självsådd gran i 70 årsåldern växer för fullt i en blandskog och de samtida planterade granarna slutade växa för 20 30 år sen, så blir det givetvis besvärligt.

Fast det är ju inte det du har visat. Du har visat att olika gamla granar har olika diameter, och det är ingen nyhet. Du har också visat att diametertillväxten förändras av gallring, och det är inte heller nån nyhet. Sen har du också visat att du inte förstår att stubbskäret är en dålig nivå för att analysera hur ett träd har vuxit, och att du tycks ha svårt att räkna årsringar.

Användarvisningsbild

machonisti  
#647852Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.
Björk, gråal, asp och sälg kommer alltid själv på den marken.

Användarvisningsbild

halvproffs  
machonisti skrev:Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.

Låter som en blandad skogsmarkstyp. Gråalen vill ju gärna ha fuktigare mark eller att det går en vattenåder under. Resten växer på dem flesta goda marker.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
machonisti skrev:Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.

Lycka till med planteringen, Machonisti. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Mellberg  
#647858Nyharvat hygge. Skall planteras med gran (turboplantor) som ger ca 30 % högre tillväxt än det tidigare beståndet. Det kommer även en hel del självsådd björk (vi har fin vårtbjörk i området). Även en del självsådd tall kommer det att bli, den skarpsynte kan se tallarna i bildens mitt, kommer att fröa in fint vid västlig vind. :-bd

Ser ni vandringsleden som går över hygget. 😎

Användarvisningsbild

ulf 1  
#647881Jag vet att slus skogsforskare alltid fnyst åt vad årsringar berättar, och jag tror jag vet varför.
Årsringar är en alldeles för objektiv källa till kunskap, de berättar bryskt om ett skogsbestånds historik, och därmed ger de facit på olika skötselåtgärders verkan, när en planterad gran står helt still i 20 år utan att lämna en synlig årsring, ja vad fan gör man då, jo säger åt den som kommer med beviset att "du tycks ha svårt att räkna årsringar." vilket jävla skämt, vet ni forskare ens om att träd som står stilla inte lämnar årsringar.
Den som forskat mest med årsringar som stöd i Sverige hatar du ju Lars, (Mats Hagner) nu kanske jag fått en förklaring.

TS

isteskog  
#647885Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!

Användarvisningsbild

halvproffs  
isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!

Torrakor. 😎

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#647891Stammen på små undertryckta plantor kan växa så lite på diametern att de inte får en hel årsring eller producera så få celler och så sent på sommaren att det inte går att urskilja årsringar. Det finns dokumenterat hos både tall och gran. Om man klyver stammen på en sådan planta väldigt försiktigt så går det att identifiera noderna, alltså punkten där varje toppskott börjat/slutat. Det finns då fall där antalet årsringar är lägre än antalet toppskott. Men det handlar alltså om små, extremt undertryckta plantor.

Stora träd sätter däremot alltid årsringar i våra skogar. På andra håll i världen förekommer det att träd inte kan sätta årsringar p g a extrem torka, men det förekommer inte hos våra barrträd i våra boreala skogar.

ulf 1 skrev:Årsringar är en alldeles för objektiv källa till kunskap, de berättar bryskt om ett skogsbestånds historik, och därmed ger de facit på olika skötselåtgärders verkan,

Precis så är det och därför används årsringar ofta för att rekonstruera hur skogsbestånd utvecklats över tid, som ett komplement till fasta försöksytor som följs över tid och för att exempelvis beräkna tillväxt på Riksskogstaxeringens tillfälliga provytor. Jag har själv publicerat några olika studier baserat på årsringsutveckling, i både gran- och tallskog.

ulf 1 skrev:Den som forskat mest med årsringar som stöd i Sverige hatar du ju Lars, (Mats Hagner)

Nej, Mats har inte publicerat en enda vetenskaplig studie baserad årsringsutveckling hos träd.

Användarvisningsbild

Björn T  
Mellberg skrev:Nyharvat hygge. Skall planteras med gran (turboplantor) som ger ca 30 % högre tillväxt än det tidigare beståndet. Det kommer även en hel del självsådd björk (vi har fin vårtbjörk i området). Även en del självsådd tall kommer det att bli, den skarpsynte kan se tallarna i bildens mitt, kommer att fröa in fint vid västlig vind. :-bd

Ser ni vandringsleden som går över hygget. 😎

Mycket fint hygge, helt enligt regelboken.

tallen100  
isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!

Så vitt jag vet står alla träd stilla, om dom inte blåser omkull 🤭
🌲

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
tallen100 skrev:

Så vitt jag vet står alla träd stilla, om dom inte blåser omkull 🤭 🌲

De träd som står stilla sätter en årsring varje år, men de träd som åker omkring sätter inga årsringar... 🙃

Användarvisningsbild

machonisti  
halvproffs skrev:

Låter som en blandad skogsmarkstyp. Gråalen vill ju gärna ha fuktigare mark eller att det går en vattenåder under. Resten växer på dem flesta goda marker.

Svagt kuperad terräng och den bördigaste skogsmark jag äger, den har gått i arv åtskilliga generationer. Lätt fuktig året om pga källor men inte sumpig.
Har gissat på 50/50 tall och gran. Få se hur det stämmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).