Så jag hoppas att ulf fortsätter med inlägg.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ulf 1 skrev:Varför Lars störs så förbannat av att jag visar hur uselt planteringar växer jämfört med självsådda blandskogar är ju för att han garanterat via skogsskötselserien att plantering och gallring är bästa metoden att bedriva skogsbruk på.
ulf 1 skrev:Men när jag då visar att en självsådd gran i 70 årsåldern växer för fullt i en blandskog och de samtida planterade granarna slutade växa för 20 30 år sen, så blir det givetvis besvärligt.
machonisti skrev:Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.
Björk, gråal, asp och sälg kommer alltid själv på den marken.
machonisti skrev:Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.
isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!
ulf 1 skrev:Årsringar är en alldeles för objektiv källa till kunskap, de berättar bryskt om ett skogsbestånds historik, och därmed ger de facit på olika skötselåtgärders verkan,
ulf 1 skrev:Den som forskat mest med årsringar som stöd i Sverige hatar du ju Lars, (Mats Hagner)
Mellberg skrev:Nyharvat hygge. Skall planteras med gran (turboplantor) som ger ca 30 % högre tillväxt än det tidigare beståndet. Det kommer även en hel del självsådd björk (vi har fin vårtbjörk i området). Även en del självsådd tall kommer det att bli, den skarpsynte kan se tallarna i bildens mitt, kommer att fröa in fint vid västlig vind.![]()
Ser ni vandringsleden som går över hygget. 😎
isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!
tallen100 skrev:isteskog skrev:Fakta på att träd som står stilla inte lämnar årsringar, Tack!!!!!!
Så vitt jag vet står alla träd stilla, om dom inte blåser omkull 🤭 🌲
halvproffs skrev:machonisti skrev:Nu har jag ätit lite efter jobbet. Redo för att plantera tall och gran på kalhygget på 5 ha.
Låter som en blandad skogsmarkstyp. Gråalen vill ju gärna ha fuktigare mark eller att det går en vattenåder under. Resten växer på dem flesta goda marker.