Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlĂ€gg 41883 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646408 Hej @hfab 😊

VÄrt system har koll pÄ alla Virkesköpare/traders/entreprenörer etc som köper virke och vart de köper virke. NÀr du lÀgger upp din annons pÄ Virkesbörsen som Àr uppe i 3-4 veckor skickas totalt 4 Mail till dessa köpare med din annons. Systemet kÀnner av vilka köpare som öppnat annonsen och vilka som inte gjort det, de som inte gjort det ringer vi för att sÀkerstÀlla att de fÄtt annonsen/ Àr intresserade.

Fler svar pÄ hur processen ser ut nÀr man sÀljer virke etc hittar ni ocksÄ hÀr https://www.virkesborsen.se/salja-virke/

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

ÅsaNisse  
#646474 Att det skulle bli sÄ mÄnga flera intresserade köpare anser jag som nys. I vart fall hÀr i SmÄland dÀr varje sÄgverk har sitt geografiska omrÄde att jobba i för att inte transporterna och dÀrmed transportkostnaderna ska bli för höga. DÀrutöver sÄ Àr sÄgverken nischade pÄ olika sÀtt för att tillmötesgÄ sina kunder. Vissa vill ha lÄnga lÀngder andra kortare. En del jobbar med mest tall och andra med gran och nÄgra med löv. Att en extra mellanhand skulle tillföra nÄgot i affÀren har jag svÄrt att se, dÄ det bara Àr just en extra hand att föda. Att sedan snacka om massavedspriser nÀr det bara Àr nÄgra fÄ aktörer över landet och de i princip har absolut geografisk uppdelning till bruken, ger ingen större trovÀrdighet hos mig.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#646485 Den geografiska uppdelningen ser vi inte sÄ mycket av i mellansverige men dÀremot att köparna ser till sina egna leverantörer och undviker andra industriers leverantörer. För att undvika att priserna skenar ivÀg. Det Àr ytterst fÄ skogsÀgare som klarar av att göra en marknadsmÀssig upphandling. Det slutar med att den ordinarie virkesköparen visar en obegriplig prislista, lovar ett tillÀgg, trycker ner en ny keps i skallen pÄ markÀgaren och skriver kontrakt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

halvproffs  
#646487
Skogsola skrev:Den geografiska uppdelningen ser vi inte sÄ mycket av i mellansverige men dÀremot att köparna ser till sina egna leverantörer och undviker andra industriers leverantörer. För att undvika att priserna skenar ivÀg. Det Àr ytterst fÄ skogsÀgare som klarar av att göra en marknadsmÀssig upphandling. Det slutar med att den ordinarie virkesköparen visar en obegriplig prislista, lovar ett tillÀgg, trycker ner en ny keps i skallen pÄ markÀgaren och skriver kontrakt.


PĂ„ pricken beskrivet :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646488
ÅsaNisse skrev:Att det skulle bli sĂ„ mĂ„nga flera intresserade köpare anser jag som nys. I vart fall hĂ€r i SmĂ„land dĂ€r varje sĂ„gverk har sitt geografiska omrĂ„de att jobba i för att inte transporterna och dĂ€rmed transportkostnaderna ska bli för höga. DĂ€rutöver sĂ„ Ă€r sĂ„gverken nischade pĂ„ olika sĂ€tt för att tillmötesgĂ„ sina kunder. Vissa vill ha lĂ„nga lĂ€ngder andra kortare. En del jobbar med mest tall och andra med gran och nĂ„gra med löv. Att en extra mellanhand skulle tillföra nĂ„got i affĂ€ren har jag svĂ„rt att se, dĂ„ det bara Ă€r just en extra hand att föda. Att sedan snacka om massavedspriser nĂ€r det bara Ă€r nĂ„gra fĂ„ aktörer över landet och de i princip har absolut geografisk uppdelning till bruken, ger ingen större trovĂ€rdighet hos mig.


Hej @ÅsaNisse,

Njaa tyvÀrr Àr det inte riktigt sÄ. Idag sker virkesbyten mellan skogsbolagen för att fÄ en effektiv transport. SÄ att sÄgverket som sÄgar gran bara köper gran och sÄgverket som sÄgar tall bara köper tall stÀmmer inte riktigt. Ibland kan ett sÄgverk som bara köper tall köpa din granpost för att de har en tallpost i nÀrheten och kan avverka din post billigare och kanske Àr villiga att betala lite mer för din gran för att de kan sedan byta det mot tall. Samma sak med massaveden :)!

Ibland gÄr det som du sÀger t.ex. sÄ lÀgger visa skogsÀgare upp 3-4 annonser frÄn samma post nÀr de sÀljer leveransvirke. En annons med bara talltimmer, en med bara grantimmer och en med bara massaved. DÄ kan flera skogsbolag köpa olika sortiment. Men tyvÀrr sÄ har inte sÄ mÄnga skogsÀgare möjlighet till leveransvirke.

Sedan sÄ Àr det inte bara "fler köpare" som Virkesbörsen bidrar med se andra vÀrden i förra inlÀgget :)!

Vidare sÄ Àr Virkesbörsen inte en mellanhand vi köper inte virket eller liknande. Utan vi Àr lika mycket "mellanhand" som blocket eller hemnet. Vi Àr en plattform som försöker skapa en mer transparent och öppen virkesmarknaden sÄ skogsÀgare och skogsbolag kan göra mer effektiva och lönsamma virkesaffÀrer. Sedan Àr ju som sagt Virkesbörsen gratis för dig som skogsÀgare.

Ha en fortsatt trevlig dag!

//Adam

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

ÅsaNisse  
#646527 Gratis?? Blocket Àr inte gratis.
Inget Àr gratis idag utom luften vi andas. Du vill nog ha betalt och jag gissar att den pengen kommer ifrÄn vÄra skogsaffÀrer pÄ ett eller annat sÀtt,om det sen Àr sÄgverken som betalar sÄ ska dom ha in pengarna nÄgonstans ifrÄn. DÀrav en hand till att föda.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#646604 Virkesinköparen Àr inte gratis han heller. SÀg att han kostar bortÄt miljonen om Äret inklusive allt bilÄkande, datorer och programlicenser. Kan han effektiviseras genom att virkesutbudet blir samlat och tydligare sÄ finns det pengar att tjÀna.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

nilsszzon  
#646610 jag har inte grottat in mig i vad virkesbörsen tillhandahÄller och hur det fungerar MEN tycker det Àr bra av Adam att svara pÄ inlÀggen och fÄ fram sin sak samtidigt tycker jag att det Àr lite vÀl negativt frÄn vissa hÀr... som Skogsola skriver ovan tror ngn att virkesinköparen Àr gratis för skogsÀgaren eller för den delen sÄgverket ska man nog fundera en vÀnda till......
jag ser fram emot en digital tjÀnst som ev virkesbörsen Àr redan men jag inte utforskat , hade varit skitsmidigt att kunna sÀlja mindre poster och enkelt fÄ en överblick om man kan fÄ bÀttre pris ngnstans eller om ngn ev. letar efter ett visst bestÄnd

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

alias  
#646612
Skogsola skrev:Virkesinköparen Àr inte gratis han heller. SÀg att han kostar bortÄt miljonen om Äret inklusive allt bilÄkande, datorer och programlicenser. Kan han effektiviseras genom att virkesutbudet blir samlat och tydligare sÄ finns det pengar att tjÀna.


Jag har gjort ungefÀr samma bedömning vid överslagsrÀkning.

Jag skulle tro att medelinköparen ligger pÄ 40 000-50 000 m3fub/Är vilket blir 20-25 kr/m3fub i inköpskostnad.

SÀg att spannet ligger pÄ mellan 20 000-100 000 m3fub/Är beroende pÄ köparens skicklighet, erfarenhet och konkurrenssituationen i omrÄdet sÄ skulle det ge en skillnad i inköpskostnad pÄ ca 40 kr/m3fub pÄ inköpt Ärsvolym - det Àr inte obetydliga summor.

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646624 Exakt 😊! Lite som jag pekade pĂ„ i Tidigare inlĂ€gg:

Tid Àr pengar Ju lÀngre tid det tar att köpa ditt virke (fÀltbesök, trÀff, diskussion, avtal, etc etc) ju mer kostar det för skogsbolaget. NÀr du genom Virkesbörsen presenterar sin försÀljning pÄ ett snyggt digitalt sÀtt med avlÀgg, kartor, sortiment, trÀdslag, areal, certifikat och mycket mer sÄ kan skogsbolaget göra bedömning/rÀkna pÄ ditt objekt mycket mer effektivt och spara tid! Vidare sÄ kan köparna genom integration mot Virkesbörsen ta in all information i sina system och lÀttare rÀkna pÄ det. IstÀllet för att ha papper som de sen ska mata in i sina system etc.

Skogsbolagen kan pĂ„ ett mer effektivt sĂ€tt hitta och köpa virke 😊!

Kul att ni uppskattar att vi svarar hÀr. Ni Àr sÄ klart vÀlkomna att höra av er om ni har nÄgra frÄgor.

HÀr kan ni lÀsa mer om hur andra skogsÀgare anvÀnder Virkesbörsen och varför de gör det:

https://wp.virkesborsen.se/vara-nojda-skogsagare/

Allt gott!

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

trĂ€is  
#646767 NÄgra saker att tÀnka pÄ Àr det mesta av det du beskriver finns redan i skogsbruksplanen som de flesta av dagens skogsÀgare redan har Àven digitalt finns inget större mervÀrde i det du beskriver varken för köpare eller sÀljare.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#646790 Är det inte att ta i lite att skriva ”gör som tusentals andra skogsĂ€gare” nĂ€r man har 16 annonser?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646799 Nej dÄ @Axl ;) Om du kollar pÄ dessa annonser sÄ gÄr nÀstan ingen annons ut efter 15 Juni. DÄ vi rekommenderar att man har sin annons uppe i 3-4 veckor och rekommenderar inte att man har sin annons ute efter midsommar eller under sommaren dÄ mÄnga virkesköpare gÄr pÄ semester sÄ har vi gjort att alla annonser som kommer upp nu försöker vi sÀtta till Augusti om skogsÀgaren gÄr med pÄ det för bÀsta möjliga resultat. SÄ i Augusti kommer det se annorlunda ut :)!

Och annonser som avslutas försvinner frÄn "Alla virkesannonser sidan" sÄ det Àr inte att ta in nÀr vi sÀger tusentals skogsÀgare nÀr tusentals skogsÀgare anvÀnder Virkesbörsen :)!

Vidare sÄ har vi tusentals registrerade medlemmar och skogsÀgare anvÀnder inte bara vÄr marknadsplats för att sÀlja virke utan Àven vÄr tjÀnst "jÀmför virkespriser" för att jÀmföra virkespriser i sin kommun innan de sÀljer virke.

Ha en fortsatt trevlig kvÀll

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#646805 Tolkar jag bokslutet fel om jag tĂ€nker nettoomsĂ€ttning=intĂ€kt? Om intĂ€kten var 340’ och en affĂ€r ger 7500 i intĂ€kt sĂ„ gjorde ni ca 45 affĂ€rer 2019?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646811 Hej Igen @Axl

Nej det blir tyvÀrr inte rÀtt.

Först och frĂ€mst sĂ„ Ă€r vĂ„r affĂ€rsmodell Ă€r 1,5% max 7500kr/affĂ€r. SĂ„ alla affĂ€rer ger inte 7500kr. Vi vill och försöker vara sĂ„ transparenta som möjligt och svara pĂ„ alla frĂ„gor men kan tyvĂ€rr inte diskutera affĂ€rshemligheter som t.ex kampanjer, intĂ€ktsströmmar, strategier etc 😊 Det jag kan sĂ€ga Ă€r att vi Ă€r en digital startup som tagit in riskkapital och prioriterar tillvĂ€xt och mĂ€ter tillvĂ€xt pĂ„ lite annorlunda sĂ€tt Ă€n ett ”vanligt” bolag.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).