Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201181 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
vinterrojarn skrev:Den som inte har läst denna kan ju göra det.
Sidan 38 handlar om just detta.
Vidare så har du glömt BKR Specifikationer om "k-virke".

Standard SS230120 handlar enbart om barrvirke, utan den specifikationen så är inte virket godkänt.

Studien du refererar till är från 2009:

Det räcker inte med att det finns en etablerad standard för virke utan därtill kommer i byggsammanhang, att Boverkets konstruktionsregler, BKR är av avgörande betydelse. Dessa specificerar ”K-virke”, som sorteras enligt svensk standard SS 23 01 20. Denna standard gäller dock endast för furu, gran, ädelgran och lärkträ. Skälet till denna begränsning anger Boverket (Önsten 2009) som ”gammal tradition” och antyder, att en överbearbetning kan vara aktuell för att få en svensk anpassning till det europeiska regelsystemet, som också tillåter lövträ som uppfyller normens kvalitetskrav.

Det senare verkar nu vara åtgärdat :-bd

Användarvisningsbild

ulf 1  
#646759Det är alltid detta misstroende mot vad jag skriver, att jag är elak när jag säger som det är, förstår jag ni tycker, men låt det stanna vid det eller en kommentar, typ "varför så ilsken" eller nåt liknande.
Men att hela tiden förvanska vad jag skriver är fan så tröttsamt, allt ni sett på bilderna är lätt att förstå att det är autentiskt, en åker och en skogsmark som går parallellt 20 meter från varandra båda områdena var skoglösa 1948 och därmed är väldigt intressanta att dra slutsatser om idag.
På 50-60 talet när vi kastade bort skattepengar på att plantera igen vår åkermark med idiotiskt dåliga granplanteringar, så gjordes detta också på just denna åkermark, skogsmarken som gränsade till åkrarna bestod av buskar och bete, för att inte skugga odlingarna, eftersom området var fyllt av dagbrott så var närmare 30% av marken skrotstensmarker, det är på dom som bara gran klarade att växa sedan områdets verksamhet avslutades på 50 talet, ingen har lyft ett finger eller ägnat någon tanke på skogsbruk de senaste 65 åren, förutom då de pissiga granodlingarna på åkermaerken, planterade med 1,5 meter mellan träden som var ett vanligt avstånd på 50-60 talet.
Då hittar Lars på en massa konstiga årsanalyser av träden som gör det omöjligt att starta en vettig diskussion.
Jag förstår att det är jobbigt, men vi måste titta på verkligheten som den är, annars kan vi lika gärna sätta oss ner och vänta på undergången.
Varför talar Lars hela tiden om att jag är ett offer för "Konfirmation Bias" alltså att bara leta efter upplysning som bevisar att jag har rätt, jag är väl förfan kapabel att dra slutsatser utifrån vad jag ser, Lars ser årsringar på två planterade träd från 1955 som står i en lång rad med 1,5 meters lucka och talar om för mig att den ena slagit rot 30 år senare mitt inne i en 30 årig plantering på exakt samma plats där ett planterat träd dött, det är vad jag kallar vetenskap på hög nivå, eller rent jävla bullshit.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars ser årsringar på två planterade träd från 1955 som står i en lång rad med 1,5 meters lucka och talar om för mig att den ena slagit rot 30 år senare mitt inne i en 30 årig plantering på exakt samma plats där ett planterat träd dött, det är vad jag kallar vetenskap på hög nivå, eller rent jävla bullshit.

Du la upp bilder på stubbar som du själv fotograferat. Jag räknade årsringarna. Dina siffror stämmer inte.

Varför tror du att det är planterat på en del av marken och att inget är gjort på den andra?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#646776Då tittar vi på det.
Jag har ett flygfoto från 1947, det man kallar ortofoto och som var till grund för ekonomikartorna från 50 och 60 talet (gronsaksbladen) här ser man att det är väldigt slät mark vid sidan av de brukade åkerlapparna, det finns höhässjor på åkermarken, alltså användes de som vallar.
Marken bredvid har säkert försökts odlas, men där finns ingen aktivitet längre, bredvid till höger ser man en av alla kalkbrott, det vita.
Den prickade linjen är där vi gick in med skördaren och tog all gran som gick att komma åt utan att lämna den väg jag märkt upp.
När vi kom till den planterade åkern tog vi all gran, några lövträd växte inte i planteringen, ingen gran var över 28 cm i brösthöjd, i den fritt uppvuxna skogen med ca 40% löv, var de flesta granar över 30 och många 40 och 50cm.
Om man tittar på den skogen jämfört med planteringen så växer blandskogsgranarna för fullt, medan planteringen alla slutat växa, hälfte var borta och ytterligare hälften av de levande, hårt undertryckta.
Jag berättar bara vad jag ser, och jag berättar vad jag drar för slutsatser, min farfar planterade på 60 talet gran med 1,5 meters avstånd och jag åkte dit (Ransäter) för en månad sen, den nya ägaren hade tagit ner alla granar för ett pår sen och slängt dom i en ravin, ingen var över 15 cm alla var döda eller döende, de var planterade 1967. Om farfar bara lämnat åkern till sitt öde hade där växt en blandskog på 300 kubik är min gissning.
En bild på från vägen (krysset) där man ser en annan plantering de ringade ytorna. där ser man tydligt vad plantering och inte lyft ett finger har givit i utbyte på 65 år.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#646777Kanske ska sätta ett kryss var det långa fotot togs oxå.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#646780Läs det här om beskogning av jordbruksmark, inga moln på himlen där inte, men så är det ju SLU skogforsk som gjort den, de människor som är professionella och inte lider av minsta Konfirmation Bias. Va skönt att vi kan lita på dom. https://pub.epsilon.slu.se/13652/7/erik ... 160930.pdf

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#646800Varför tror du att det är planterat?
Varför skiljer det 30 år i ålder mellan träden?

Varför skulle det ha kommit massor av föryngring där man inte planterade men ingenting där man planterade?

Vad din pappa gjorde nån annanstans på 1960-talet är irrelevant.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#646872Min farfar var en av hundratusen skogs och lantbruksägare som skulle vara med i Jägmästarnas ide om att beskoga sveriges små och olönsamma gårdar, skattepengar gick till dessa usla gran planteringar som blev så täta att all annan växtlighet uteblev, 1,5 meters avstånd rekommenderades av dina föregångare i skogsvetenskapen och förmedlades till de (som jag kallar) fellärda jägmästarna.
Ibland lyckas naturen fixa människans idiotiska ingrepp i naturen och en plantering slår snabbt ut hälften av de planterade träden, men ofta står dom på mark som lyckas hålla alla träd vid liv så länga att hela planteringen dör runt 40-50 år, det händer fortfarande att granplanteringar dör vid 40 års ålder, då oftast av svamp och insekter, men vi har torka och storm som också tar stressade träd i ett felaktigt skitskogsbruk.
De tomma jordarna på 50 talet på min fastighet är ett bevis på hur mycket bättre träd mår när de fritt får välja att etablera sig, du tjatar om att de träden är äldre, men det är irrelevant om planteringen av gran (som givetvis är lätt att se, då inga granar självsår sig i totalt raka rader med 1,5 meters lucka) gjordes tio år efter att de självsådda börjat växa.
De träden växer alla för fullt nu också, medan granplanteringarna stått stilla i 20 år, se på bilderna.
Det finns hundratals olika förutsättningar för träden att växa på min lilla 27 hektars fastighet, men ett kalhygge tar inte minsta hänsyn till det, där behandlas alla dessa hundratals olika markstrukturer som en eller möjligtvis två (gran och tall).
Det är bara sorgligt, jag har ju berättat om min fantastiska granskog på en hektar, med 4000 70 åriga granar där ingen är över 22 cm i brösthöjd och de flesta mindre än 15 cm, för att förekomma dig om en dum kommentar, så tar vi det nu, den växer på en skrotstens mark, man fyllde igen sankmark med skrotsten nån gång på 18talet, och när den blivit mossbevuxen och fått ett litet lager av markliknande substans, så slog granar rot och började växa, inte som på åkermark givetvis utan som på skrotstensmark med mossa, det gjorde att de anpassade sig till livet på denna mark, inte en människa har lyft ett finger där, och naturen tackade genom att ge mig kvistfritt, spikrakt listvirke där en centimeter har 20 årsringar.
Men det där har ni ingen aning om i er forskning, trots att bergslagen är full av sån mark.
Och Davvi, det är bäst att du läser lite statistik istället för att göra tvärsäkra iakttagelser från din bil.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646895Ulf1! Det finns ju en anledning varför vi röjer och gallrar i det svenska trakthyggesbruket...
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:De tomma jordarna på 50 talet på min fastighet är ett bevis på hur mycket bättre träd mår när de fritt får välja att etablera sig, du tjatar om att de träden är äldre, men det är irrelevant om planteringen av gran (som givetvis är lätt att se, då inga granar självsår sig i totalt raka rader med 1,5 meters lucka) gjordes tio år efter att de självsådda börjat växa.
De träden växer alla för fullt nu också, medan granplanteringarna stått stilla i 20 år, se på bilderna.

Du brukar gärna hänvisa till dina egna foton och mätningar, men när de inte stämmer med hur du vill att det ska vara, då ska vi plötsligt inte bry oss om det du visat.
Faktum kvarstår: Du har lagt upp bilder på fem stubbar. Åldern på dem är 35, 45, 53, 54 och 67 år i stubbhöjd. Lägg på 3-4 år för att få totalålder. De är alltså födda i början av 1980-talet, början av 1970-talet, början av 1960-talet och ca 1950. Du kanske ska fotografera lite fler stubbar? Och kanske leta gamla stubbar? Flera av stubbarna indikerar att det gallrats på både 70-, 80- och 90-talet.

Att träd står i raka rader är inget bevis för plantering. Plantor som etablerar sig naturligt på en plöjd åker kan hamna i rader och om markägaren sen gör en tidig enkelställning så kan det för en lekman se ut som bevis på plantering.

Att de största, härskande träden har bredare årsringar än behärskade eller undertryckta träd är helt naturligt och ingen nyhet. I bestånd med stor variation i både ålder och storlek mellan träden räcker det inte att titta på enstaka stubbskär för att förstå vad som hänt i beståndet. Stubbskäret är sällan en bra mätpunkt eftersom vad som händer där påverkas av så mycket olika krafter och processer. I stubbhöjd är ju formförändringen som störst och övergången till rötterna skapar rotansvällning som kan vara svår att tolka för den ovane. Årsringsutveckling kring brösthöjd säger mer om vad som hänt i beståndet.

Dina stubbilder säger att alla träden växte bra när de avverkades och de har alla växt ganska bra från första början. Jag förstår inte riktigt vad det är du ser som får dig att tro att träden inte växte?

Sen vet jag inte hur mycket du kan om jordbruk och boskapsskötsel, men även vallar plöjs (och plöjdes även förr) med några års mellanrum och sås om. Vallar som skulle plöjas upp nyttjades ofta som bete efter sista vallskörden. Ibland bara samma sensommar, ibland i några år efteråt.

Summa summarum stämmer inte dina bilder med dina hemmasnickrade teorier om vad som hänt och varför.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#646961Egentligen är vi nog ganska lika Lars, vi vill båda få sista ordet.
Och det är ju bra på ett sätt, det skapar trots allt en diskussion som andra kan följa och förhoppningsvis lära sig något av, kanske både du och jag också kan lära oss något, och inte vara så förbannat envisa med vad som är rätt eller fel.
Jag har gjort en film idag där jag går igenom den avverkade slingan, dels som en dokumentation hur det ser ut nu och hur det blir efter att jag "städat upp " det som jag kallar mitt vardagsrum, det lär bli inom ett par veckor, men framförallt så tittade jag noggrant på de olika avdelningarna i det här området av min skog, och idag hittade jag ytterligare ett ställe med planterad gran som inte ser ut att vara åker på flygbilderna från 47, och de granarna såg riktigt trevliga ut, de kommer nog att bli riktigt stora med tiden.
Jag tar nog ner någon av dom för att titta på ålder och hur de växer.
Hade du inte klagat så mycket hade jag nog missat den planteringen, så tack för det.
Jag säger till när filmen är färdig, så får du göra en kritisk granskning av mina påståenden, även om jag vill ha sista ordet så tål jag kritik, annars hade jag väl inte häckat på detta forum, utan varit på nåt naturforum, där alla hållt med mig, men det är jag alltså aldrig på sen flera år då Malin stängde av mig från sin skogsblogg.
Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#646963Vad är de vita fläckarna på stammen?
Har sett likadana i min skog på figurer som verkat vara för täta.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Här har ni en bild från min "fina" granskog där ingen gran är över 22 cm i brösthöjd trots att de är uppåt 70 år gamla.

Det är inte åldern som avgör diametern utan stamantalet och boniteten. Med så tät skog tar det väldigt lång tid innan självgallringen gått så långt att de träd som är kvar börjar bli ordentligt grova. Det är ju därför man gallrar!

Du har fortfarande inte givit nån bra förklaring till hur dina "planterade" granar kan ha så olika ålder, eller hur det du uppfattar som gräsbevuxen mark 1948 kan vara täckt med naturligt föryngrad granskog som började växa 1950.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
machonisti skrev:Vad är de vita fläckarna på stammen?

Lavar. Påverkar inte träden.

Användarvisningsbild

machonisti  
#646967Vanliga lavar känner jag igen men just de där tunna stora vita fläckarna liknar mögel, har varit misstänksam mot dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).